The Baron and his Fünfdekker Fokker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Björn B »

Bild
The Baron and his Fünfdekker Fokker släpptes 1971, jag lyckades få en ett par år senare och byggde den rätt ut ur lådan. Troligen utan att måla den. Den var ju redan röd. Efter några år bestämde jag mig för att ta bort två vingar och V8-motorn för att få ett Triplane. Jag målade den då grön och röd som boxarten på Revells 1/72-sats.

Bild
Jag har velat bygga den igen i många år och 2005 hittade jag en gammal byggsats till ett rimligt pris så jag byggde ett Triplane igen. De gamla byggsatserna hade självhäftande klistermärken så jag gjorde nya dekaler till den. Jag ville ha en sats till för att bygga som en Fünfdecker med V8 också men jag tyckte att satserna var dyra men till slut släpptes den av Revell igen.

Bild

Bild
Jag tror att jag behöver en tredje sats. Jag lyckades inte bygga V8-versionen. När jag hade en V8 kvar från Triplane-byggandet bestämde jag mig för att göra det här till ett dubbel V8-plan.
Så efter att ha väntat alla dessa år på att bygga den misslyckas jag.
Men slutligen lyckades jag avsluta ett bygge. Den har surat på skrivbordet i månader i väntan på hjulen och propellern.

Bild
Senast redigerad av Björn B den 10 jan 2020, 01:24, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av magnusf »

Man får känslan av att den kan vara lite orolig på höjdrodret och kanske på gränsen till svårlandad :) ? Dubbel V-8:an ser aerodynamiskt rimligare ut vilket säger en del om "standard-Fokkern" du byggt :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Det är alltså egentligen en kompressor matad V16 motor på den där flygmaskinen? *ler*
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Nisse
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 aug 2014, 07:26

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Nisse »

Fanns inte denna modell i en version med en elmotor också? Jag har för mig att jag har byggt en sån där som satt längst ut på en ståltråd med en motvikt i andra änden. Sen drog man igång propellern och planet cirklade därefter runt ett stativ. Ungefär som en "mobil" så att säga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Björn B »

Jag har ett svagt minne av att läst om Nieuporten skulle funnits i en sån variant.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev: 19 nov 2019, 22:40 Jag har ett svagt minne av att läst om Nieuporten skulle funnits i en sån variant.
Stämmer nog. Vill minnas något liknande...
https://www.oldmodelkits.com/index.php? ... 89&page=73
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Björn B »

Tack. Jag kunde inte hitta den igen.
Nieuporten är det flygplan som saknas men priserna är för höga. Nåja. Jag har ju i alla fall en Mustang i den samlingen :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Andre B. »

Minns Fokker'n hängandes i taket i butiken där alla köpte modeller när jag var liten för sådär fyrtio år sedan. Den var redan då i en prisklass som gjorde att jag aldrig köpte någon. Men jag har alltid gillat de där modellerna. Undrar om Revell kommer att inse värdet av vissa formar?
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av M-eson »

Off topic
Revell har gjort re-issues på några av dem, i alla fall fockern och messaschnitzeln.

Jag minns barndomens somrar när kalle anka tidningarna hade lästs om allt för många gånger och jag satt och drömde till Revells katalog från 1976.
Där fanns Rif-raf och hans Spittingfire, baronen förståss, Lucky Pierre i sin Niewport och 109 Messaschnitzeln.
När jag så var i USA hittade jag messaschnitzeln i en lokal hobbybutik och insåg att det var en re-issue https://www.scalemates.com/kits/revell- ... 09--123502
Sökte då på Amazon och plockade hem fockern också https://www.scalemates.com/kits/revell- ... er--140690

Pierre har inte dykt upp igen tyvärr https://www.scalemates.com/kits/revell- ... t--1240489
Och RAFs bidrag verkar lysa med sin frånvaro https://www.scalemates.com/kits/revell- ... re--140689

Är det så att det är roligare att bygga "the bad boys"?

Det som förvånade mig mest var hur stora modellerna är, något som lett till att det för tillfället väntar på att bli byggda. Men en liten elmotor, balansvikt och snöre till taket i sommarstugan kanske...

On topic
Fantastiskt bygge av Funfdeckern. Jag har undrat om jag skulle behålla plastfärgen eller måla, men inser att allt annat än att måla modellen skall jag glömma. Otroligt snyggt gjort. Motormodifieringen gjorde inte modellen sämre :D
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: The Baron and his Fünfdekker Fokker

Inlägg av Björn B »

Spitsfiren återutgavs ungefär samtidigt med Messaschnitzeln. Jag köpte två av bägge. Messaschnitzlarna råkade ut för sågen bägge två liksom den ena Spitsfiren: https://baecklund.eu/scalemodels/gig/wwdeals.html
Skriv svar