Just nu så har jag koncentrerat mig på kjolen runt banden, skall gå över resten efter att folk har fått tycka till lite.

/edit:stavfel
//Pierre
Intressant att du har bilder från WoT, då det är den looken jag är ute efter, fast lite diskretareHar själv länge funderat på hur man skall göra för att få en riktigt ojämn och texturerad yta, precis som man kan se på många svartvita bilder av vagnar ifrån ww2. Om man kikar på hur långt de har kommit i spelvärlden med texturering av modeller så kan man få mycket inspiration att göra något liknande:
Tycker det såg bra ut, men det kanske inte var vad du var ute efter? Jag provade att köra vinterkammo på en KV-1, utan att lyckas flera gånger, men sedan började jag labba med olika mycket hårspray och olika färger. Jag kom fram till att Tamiyas färger var bra, och Vallejo inte funkade för mig. Jag kom aldrig till Mr. Color då jag fick det resultatet jag ville ha med Tamiya.]När jag själv testade att försöka göra något liknande med hårspray så blev det rejält misslyckat som du kan seMen nu när jag ser hur snyggt det blev på din modell så måste jag ju pröva igen.
Tack för tipset, det kanske jag kan prova på nästa, skall bara hitta lite färger då som matchar pansargrå eller olivgrönt. Har du några tips så vore det tacksamtMen något som jag funderar på, då du har vädrat lite med olja. Du skulle kunna testa att leka med olja och svamp för att skapa en ytterligare ojämn och texturerad yta, som knyter ihop de två olika färgfälten du har nu i grundfärgen. Något väldigt subtilt som bryter upp ännu mer, lite som den datorspelsbilden här ovan. Blir det fult så är det ju bara att torka bort då det är olja![]()
Det stämmer, jag har inte riktigt bestämt mig för hur mycket skräp det skall få ligga där än.Sen antar jag att du kanske inte har kommit så långt men skärmarna ser lite rena ut i jämförelse med vädringen som är ovanpå själva vagnen.
piosa skrev:Intressant att du har bilder från WoT, då det är den looken jag är ute efter, fast lite diskretareHar själv länge funderat på hur man skall göra för att få en riktigt ojämn och texturerad yta, precis som man kan se på många svartvita bilder av vagnar ifrån ww2. Om man kikar på hur långt de har kommit i spelvärlden med texturering av modeller så kan man få mycket inspiration att göra något liknande:
Tycker det såg bra ut, men det kanske inte var vad du var ute efter? Jag provade att köra vinterkammo på en KV-1, utan att lyckas flera gånger, men sedan började jag labba med olika mycket hårspray och olika färger. Jag kom fram till att Tamiyas färger var bra, och Vallejo inte funkade för mig. Jag kom aldrig till Mr. Color då jag fick det resultatet jag ville ha med Tamiya.]När jag själv testade att försöka göra något liknande med hårspray så blev det rejält misslyckat som du kan seMen nu när jag ser hur snyggt det blev på din modell så måste jag ju pröva igen.
Mitt tips är väl helt enkelt att prova på något gammalt/misslyckat bygge tills du hittar något som funkar för dig.Tack för tipset, det kanske jag kan prova på nästa, skall bara hitta lite färger då som matchar pansargrå eller olivgrönt. Har du några tips så vore det tacksamtMen något som jag funderar på, då du har vädrat lite med olja. Du skulle kunna testa att leka med olja och svamp för att skapa en ytterligare ojämn och texturerad yta, som knyter ihop de två olika färgfälten du har nu i grundfärgen. Något väldigt subtilt som bryter upp ännu mer, lite som den datorspelsbilden här ovan. Blir det fult så är det ju bara att torka bort då det är olja![]()
![]()
Annars kom jag precis på att man kanske kan prova att stöpla lite mr.surfacer för att få en ruggad yta, måla som vanligt, och kanske sedan försiktigt torrborsta fram diskreta färgskiftningar, som man sedan lägger under ett lager med lite olika washes. Det borde kunna bli något... Hmmmm fram med den gamla testvagnen, nu skall här provas.....Det stämmer, jag har inte riktigt bestämt mig för hur mycket skräp det skall få ligga där än.Sen antar jag att du kanske inte har kommit så långt men skärmarna ser lite rena ut i jämförelse med vädringen som är ovanpå själva vagnen.
Tack för kritiken och tipsen, det är så man utvecklas
Mvh Pierre