USS Alaska. Vissa framsteg kan anas... Sid 4.
Re: USS Alaska. Äntligen igång igen. Sid 2
Hur kunde det här bygget passera under min radar?
Uffe jag har en fråga, Amerikanskt, hur gick det till??
Snyggt i alla fall, men jag hade nästan väntat mig något Tyskt eller nåt obskyrt Ryskt.
Uffe jag har en fråga, Amerikanskt, hur gick det till??
Snyggt i alla fall, men jag hade nästan väntat mig något Tyskt eller nåt obskyrt Ryskt.
-
Re: USS Alaska. Äntligen igång igen. Sid 2
Efter ett halvårs total motivationsbortfall har jag idag kommit igång med bygget igen.
Här är statusen just nu:

Dagens bygge ägnades åt att limma lite fotoetslejdare, samt att bygga och montera signalrån på skorstenen.

Det var faktiskt riktigt kul att bygga igen.
Hoppas det håller i sig nu ett tag.
På återseende,
Uffe
Här är statusen just nu:

Dagens bygge ägnades åt att limma lite fotoetslejdare, samt att bygga och montera signalrån på skorstenen.

Det var faktiskt riktigt kul att bygga igen.
Hoppas det håller i sig nu ett tag.
På återseende,
Uffe
Re: USS Alaska. Sensation! Jag är igång med bygget igen. Sid 3
Äntligen!!! som Gert skulle ha sagt.
Kul att du är på banan igen. Funderade faktiskt på dig för några daga sen, vart du har tagit vägen.
Kul att du är på banan igen. Funderade faktiskt på dig för några daga sen, vart du har tagit vägen.
Roligt att se dig och dina byggen här igen Henrik. Du är verkligen en sann mästare när det handlar om att kröka, bocka och limma fotoets.
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Håller med de övriga, trevligt att du är tillbaka på forumet.
-
Jag vet inte hur det är för er, men för mig är avmaskningen det mest spännande momentet i ett bygge, när man plockar bort alla lager av maskeringstejp, som lagts på under målningens gång.
Idag, efter bortåt en veckas sprutande av tunna, ojämna färgskikt i lager på lager, var det dags.

Inte så tokigt. Många småmissar att korrigera, men en bra utgångspunkt för fortsatt arbete, tycker jag.

För första gången har jag testat saltmetoden får att åstadkomma bortflagad färg. Jag är klart nöjd med resultatet.

Fördäck.

Akterdäck.
Nu ska ett gäng småmissar åtgärdas, och sen fortsätter jag med att måla överbyggnadens delar.
På Återseende,
Uffe
Idag, efter bortåt en veckas sprutande av tunna, ojämna färgskikt i lager på lager, var det dags.

Inte så tokigt. Många småmissar att korrigera, men en bra utgångspunkt för fortsatt arbete, tycker jag.

För första gången har jag testat saltmetoden får att åstadkomma bortflagad färg. Jag är klart nöjd med resultatet.

Fördäck.

Akterdäck.
Nu ska ett gäng småmissar åtgärdas, och sen fortsätter jag med att måla överbyggnadens delar.
På Återseende,
Uffe
Re: USS Alaska. Avmaskad. Sid 3
Snyggt!
-
Nyansen på däcket är suverän!
Håller med om att borttagning av maskering är ett väldigt spännande moment, förenat med både glädje och vemod.
Håller med om att borttagning av maskering är ett väldigt spännande moment, förenat med både glädje och vemod.

-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Snyggt i vanlig ordning!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Igår och idag har jag ägnat sammanlagt sisådär fyra timmar åt att maska däck och plattformar.
Sjuttifljorton plattformar med vinklar och vrår maskades med ett oändligt antal pyttetejpbitar.
Nu är det äntligen över.
Här är resultatet av mina ansträngningar.

Övre däck.

Aktre obsrevationsplattform.

Brygga och centraltorn.

Plattformar för 40 mm pjäser.

Värst var skorstenen. Man vill ju inte riva all fotoetsen, när man försöker peta in en liten tejpbit i ett hörn på en plattform.
Nu vidtar äppelpaus på balkongen.
På återseende,
Uffe
Sjuttifljorton plattformar med vinklar och vrår maskades med ett oändligt antal pyttetejpbitar.
Nu är det äntligen över.
Här är resultatet av mina ansträngningar.

Övre däck.

Aktre obsrevationsplattform.

Brygga och centraltorn.

Plattformar för 40 mm pjäser.

Värst var skorstenen. Man vill ju inte riva all fotoetsen, när man försöker peta in en liten tejpbit i ett hörn på en plattform.
Nu vidtar äppelpaus på balkongen.
På återseende,
Uffe