Mustanger och lite allmänt...
Re: Mustanger och lite allmänt...
Avslutningsvis då en närbild på denna lilla modell från slutet av femtiotalet någon gång...
Man kan undra om man på Lindberg anade vad som skulle ske i framtiden och medvetet valde att kalla sin N.A. P-51D Mustang för "Bomber Escort" för att slippa betala royalties till Boeing?
Ok, tror det bara finns två 1/72 P-51D Mustanger kvar att leta upp . Airfix och Hasegawa's första utgåvor. Borde inte vara omöjliga att få tag i.
/ André
Man kan undra om man på Lindberg anade vad som skulle ske i framtiden och medvetet valde att kalla sin N.A. P-51D Mustang för "Bomber Escort" för att slippa betala royalties till Boeing?
Ok, tror det bara finns två 1/72 P-51D Mustanger kvar att leta upp . Airfix och Hasegawa's första utgåvor. Borde inte vara omöjliga att få tag i.
/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Mustanger och lite allmänt...
Mmm...
Med lite flyt och om Nordpost klarar sin del av logistiken så anländer snart de två sista saknade mustangerna.
Det är Airfix första P-51D liksom Hasegawa's första P-51D som är på väg hem från Kingkit.
Blir lite sugen på att bygga en (ny) Airfix P-51D nu med den kärra som förebild som Airfix en gång i tiden använde som förebild för sin första P-51D.
https://www.scalemates.com/kits/airfix- ... ng--130090
Det finns faktiskt dekaler utgivna till den flygmaskinen. Och man lyckades nog lite bättre med berörda dekaler än vad Airfix gjorde på sin tid...
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... d-mustang/
Hasegawa's utgåva funderar jag om den skall få ligga i lådan som den är eller om man skall bygga den. Den har ett dekalalternativ som är rätt intressant vill jag minnas. Om än inte helt korrekt. *s*
https://www.scalemates.com/kits/hasegaw ... an--128604
Undrar, har någon några gamla Airfix färgburkar liggande för ett 'temabygge"?
Med lite flyt och om Nordpost klarar sin del av logistiken så anländer snart de två sista saknade mustangerna.
Det är Airfix första P-51D liksom Hasegawa's första P-51D som är på väg hem från Kingkit.
Blir lite sugen på att bygga en (ny) Airfix P-51D nu med den kärra som förebild som Airfix en gång i tiden använde som förebild för sin första P-51D.
https://www.scalemates.com/kits/airfix- ... ng--130090
Det finns faktiskt dekaler utgivna till den flygmaskinen. Och man lyckades nog lite bättre med berörda dekaler än vad Airfix gjorde på sin tid...
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... d-mustang/
Hasegawa's utgåva funderar jag om den skall få ligga i lådan som den är eller om man skall bygga den. Den har ett dekalalternativ som är rätt intressant vill jag minnas. Om än inte helt korrekt. *s*
https://www.scalemates.com/kits/hasegaw ... an--128604
Undrar, har någon några gamla Airfix färgburkar liggande för ett 'temabygge"?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Mustanger och lite allmänt...
Så har då Airfix gamla P-51D "Fool's Paradise IV" landat här hemma. Lite roligt är att originalet, eller i alla fall resterna av denna Mustang hittats i Frankrike där den blev nedskjuten 1944.
http://www.absa3945.com/Pertes%20Bretag ... -13309.htm
Skall snart ta lite bilder av denna gamla modell och jämföra med Revell's och Lindberg's utgåvor. Kan dock redan nu nämna att den har lite kul "panel linjer" som jag aldrig sett på någon annan modell. Gjutningen är mycket bra och helt utan gjutskägg. Även antennen är bra något man inte kan säga om Airfix senaste utgåva. Och den har en lite annorlunda lösning när det gäller avgasrören.
Även Hasegawa's första P-51D utgåva har landat säkert här hemma. Måste nog säga att jag blev lite imponerad av denna modell. Den var mer och bättre detaljerad än vad jag trodde den skulle vara. Frågan är om man nu skall bygga den eller låta den bli kvar i sin låda?
/André
http://www.absa3945.com/Pertes%20Bretag ... -13309.htm
Skall snart ta lite bilder av denna gamla modell och jämföra med Revell's och Lindberg's utgåvor. Kan dock redan nu nämna att den har lite kul "panel linjer" som jag aldrig sett på någon annan modell. Gjutningen är mycket bra och helt utan gjutskägg. Även antennen är bra något man inte kan säga om Airfix senaste utgåva. Och den har en lite annorlunda lösning när det gäller avgasrören.
Även Hasegawa's första P-51D utgåva har landat säkert här hemma. Måste nog säga att jag blev lite imponerad av denna modell. Den var mer och bättre detaljerad än vad jag trodde den skulle vara. Frågan är om man nu skall bygga den eller låta den bli kvar i sin låda?
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Mustanger och lite allmänt...
Lite av detaljeringen på Hasegawa's gamla P-51D. Samma mönstring har även höjdrodren. Man börjar nästan fundera på om de passar till någon av Airfix, Tamiya's eller Hasegawa's nyaste utgåvor...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Mustanger och lite allmänt...
Har annars länge uppfattat Hasegawa's första P-51D som rätt enkel. Men den har rätt mycket mer att ge än man tror. Hade den haft lösa avgasrör så tror jag att den haft en större chans mot de nyaste utgåvorna. Linjeringen är mycket fin och den har en inredning om än sparsam. Och hjulen är faktiskt mönstrade...
Jag undrar lite om Hasegawa ändrat den här modellen vid något tillfälle. Enligt ritningen så skulle den ha en likadan "nos" som Tamiya's utgåva. Men så är intr fallet och man skickade även med en rättad ritning för propeller och spinner...
Jag undrar lite om Hasegawa ändrat den här modellen vid något tillfälle. Enligt ritningen så skulle den ha en likadan "nos" som Tamiya's utgåva. Men så är intr fallet och man skickade även med en rättad ritning för propeller och spinner...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Mustanger och lite allmänt...
Vingarna ser rätt bra ut på Hasegawa's första utgåva med. Känner till och med att hjulbrunnarna är djupare och mer detaljerade än den senare utgåvan. Man får lite svårt att tro att den här modellen gavs ut i stort sett samtidigt som Heller, Airfix och Matchbox gav ut sina P-51D i början av 70-talet...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Mustanger och lite allmänt...
En idé jag fick rörande Hasegawa's gamla utgåva är att låta dremel'n jobba och byta ut avgasrören mot ett par från någon annan P-51 modell. Samt då även slipa vingarna släta...
Men nu finns ju Airfix utgåva tillgänglig överallt och oftast till ett bra pris. Så Hasegawa modellen blir nog kvar i sin låda. Däremot kanske jag tar och bygger en av de Mustanger som det finns dekaler för vid tillfälle.
Det är för övrigt ett gruppbygge på gång i Britmodeller. Airfix släpper väl sin 1/48 Mustang med svenska dekaler till hösten?
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... arch-2020/
Men nu finns ju Airfix utgåva tillgänglig överallt och oftast till ett bra pris. Så Hasegawa modellen blir nog kvar i sin låda. Däremot kanske jag tar och bygger en av de Mustanger som det finns dekaler för vid tillfälle.
Det är för övrigt ett gruppbygge på gång i Britmodeller. Airfix släpper väl sin 1/48 Mustang med svenska dekaler till hösten?
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... arch-2020/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
- Namn: Christer Karlsson
Re: Mustanger och lite allmänt...
Airfix modell kom ut 1958 första gången. Man ser att den härstammar från 1950-talet på den grova diametern hos gjutstammarna. Jag ser också att den har numrerade delar, vilket inte fanns på Airfix tidiga utgåvor så de har nog varit på formarna och fräschat upp dem. Jag jämförde häromdagen en förstautgåva av Dornier 217E-2 från 1960 med en senare från sent 1960-tal. Den tidiga hade endast små upphöjda panellinjer, medan den senare också fått små nitar tillagda. Undrar hur Mustangen såg ut från början? Har ingen riktigt tidig att jämföra med, bara något senare.
Christer
Christer
Re: Mustanger och lite allmänt...
Det känns som de större panellinjerna på flygkroppen och vingar på Airfix utgåva är något som tillkommit senare. Höjdrodren har ju exempelvis inte alls samma "grova linjering".
Det kan hända att formarna från början gett en rätt diskret linjering. Sedan har man kompletterat med nitar när det blev mode. För att sedan ytterligare en gång förändra (renovera?) formarna och då ge dem en ny och kraftigare linjering.
Granskar man modellen noggrant så ser man exempelvis hur nitraderna på par ställen går över den finare linjeringen samt att det skiljer mellan höger och vänster sida. Lite kul är att den även har dubbla tanklock på båda sidor bakom cockpit...
Det kan hända att formarna från början gett en rätt diskret linjering. Sedan har man kompletterat med nitar när det blev mode. För att sedan ytterligare en gång förändra (renovera?) formarna och då ge dem en ny och kraftigare linjering.
Granskar man modellen noggrant så ser man exempelvis hur nitraderna på par ställen går över den finare linjeringen samt att det skiljer mellan höger och vänster sida. Lite kul är att den även har dubbla tanklock på båda sidor bakom cockpit...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Mustanger och lite allmänt...
Vilken P-51D Mustang i 1/72 skulle man då bygga om man var en modell byggare i början på 60-talet?
Jag får nog säga att Lindberg's utgåva är den bättre av de tre tidiga Mustangerna från Lindberg, Airfix och Revell. Den har de bästa formerna, panellinjer på något sånär på rätt ställen och minst av "nitar".
Sen skulle man kunna fixa till den med propeller, vingar och landningställ från Airfix.
Inredningen med instrumentbräda, sikte, säte och pilot tas från Revell. Möjligtvis skulle det även kunna funka med avgasrör från Revell...
Jag får nog säga att Lindberg's utgåva är den bättre av de tre tidiga Mustangerna från Lindberg, Airfix och Revell. Den har de bästa formerna, panellinjer på något sånär på rätt ställen och minst av "nitar".
Sen skulle man kunna fixa till den med propeller, vingar och landningställ från Airfix.
Inredningen med instrumentbräda, sikte, säte och pilot tas från Revell. Möjligtvis skulle det även kunna funka med avgasrör från Revell...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).