Problem med Evolution

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Problem med Evolution

Inlägg av Joakim Hultman »

Har en Evolution Silver Line som inte samarbetar just nu. Luft kommer, men ingen färg.

Testkört med bara vatten och Ajax, men det händer inget. Har badat hela schabraket i T-röd över natten och testat igen. Rengjort loppet. Har dragit ut nålen och kört.
Samma resultat varje gång.

Kan det vara munstycket det är fel på?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Problem med Evolution

Inlägg av Stellan »

Om det kommer luft genom munstycket kan det knappast vara fel på det...
Stellan Schroeder Englund
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Problem med Evolution

Inlägg av Lars Ekström »

Mitt tips är att kolla de två packningarna i nosen, dvs. gummipackningen i den yttre delen samt teflonpackningen för munstycket.
Är de kass eller dåligt åtdragna så blir ejektorverkan dålig och dåligt färgflöde.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Problem med Evolution

Inlägg av Joakim Hultman »

Lars Ekström skrev: 19 jun 2019, 07:37 Mitt tips är att kolla de två packningarna i nosen, dvs. gummipackningen i den yttre delen samt teflonpackningen för munstycket.
Är de kass eller dåligt åtdragna så blir ejektorverkan dålig och dåligt färgflöde.
Jag måste medge att jag inte har en aning om hur jag kommer åt dem. Jag kan inte se gängor eller något för att skruva isär sprutan mer än jag gjort, och den lilla instruktionsmanualen som jag fick med i lådan är inte till hjälp.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Problem med Evolution

Inlägg av Håkan F »

Hej
Sprängskiss:
Bild

Del A är "nosen" med sin svarta gummipackning.
Del B är "munstycket" med sin vita teflonpackning.
Luften kommer från "kroppen" R och leds sedan genom "nosen" utefter yttersidan på "munstycket" och drar i sista ändan till sig färg från munstyckets spets.
Blåser det luft ur spetsen men inte kommer någon färg är det sannolikt tätt i "munstycket".
Blåser det inte alls är det antagligen "munstycket" som inte passar mot "nosen" eller att mellanrummet är fullt med färg.
Det kan även vara luftkanalen i kroppen som är smutsig osv, ta isär tills det kommer luft, då har du hittat proppen.
Bubblar det i koppen brukar det vara "munstycket" som inte tätar mot "kroppen", dra åt "nosen" hårdare eller leta efter skräp som förhindrar täthet.

Lycka till, evolution är mycket lättmekad, dra inte åt för hårt och ha gärna pyttelite vaselin eller liknande på gängorna.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Problem med Evolution

Inlägg av Joakim Hultman »

Stort tack för en mycket gedigen genomgång! :)
Jag hittade ett oanvänt munstycke i en av mina lådor och testade med det, och nu kommer det minsann färg igen som det ska!
Skriv svar