Tamiya polishing fråga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
wity
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 okt 2013, 19:58
Namn: Johan

Tamiya polishing fråga

Inlägg av wity »

Skulle behöva polera upp klarplasten till cockpit på min Revell Jas 39 Gripen 1/72, men det verkar som de flesta hemsidor bara har tamiya coarse polishing, räcker det med den eller behövs det även fine eller finish också för att det ska bli klart och inte lämna någon frostig yta?
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tamiya polishing fråga

Inlägg av Andre B. »

Du kan prova med tandkräm med. Sedan finns autosol, vin och andra polermedel med mer eller mindre slipmedel. Och när du börjar få resultat doppa huven i typ Johnson Clear (golvvax)...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
wity
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 okt 2013, 19:58
Namn: Johan

Re: Tamiya polishing fråga

Inlägg av wity »

Ok, spelar det någon roll om det är för trä eller sten/plast golvvax? och efter det så är det bara låta det torka och det går att måla på det efter?
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Tamiya polishing fråga

Inlägg av Stefan S »

Tandkräm och jeans.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Tamiya polishing fråga

Inlägg av Falken »

wity skrev: 23 maj 2019, 19:33 Ok, spelar det någon roll om det är för trä eller sten/plast golvvax? och efter det så är det bara låta det torka och det går att måla på det efter?
Sten/plast. Rengör med rödsprit först. Späd med 50% Ajax Fönsterputs o doppa. Funkar kanon.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Tamiya polishing fråga

Inlägg av christer k »

Jag brukar använda en nagelfil med 4 olika graderingar som används efter varandra. Det går ofta att hoppa över de två grövsta graderingarna och bara använda den yta som brukar vara vit och till sist den gråa släta ytan. Man bör vara försiktig med en huv som redan är monterad då den blir uppladdad av statisk elektricitet och drar till sig damm och skräp på insidan om man råkar ha lämnat sådant kvar.

Det finns också ett polermedel i tre olika graderingar som heter Novus. Det säljs som polermedel för plexiglashuvar på skivspelare och finns bl.a. hos Svalanders hifi-shop. Men jag klarar mig bra med nagelfilen köpt på mataffären.

Christer
Skriv svar