Welcome to…

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Welcome to…

Inlägg av Andre B. »

Skall ärligt säga att det tog en stund för mig med att fatta vad för resin tillbehör det rörde sig om... *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Inlägg av EMP »

jonaszett skrev: 20 apr 2019, 21:42 Lite voodo..
Hitta ett foto på den som blåste dig och fixa så att ett av "offren" i bilen liknar vederbörande :twisted:
Z
Tror du det funkar med en gammal avsändaradress också? För i så fall kan jag plocka fram nålarna direkt ;)….

Andre B. skrev: 20 apr 2019, 23:08 Det var rätt mycket pengar. Ledsamt...
:(
Ja, det är tråkigt. Sen är det ju inte mycket att göra åt det nu mer än att varna andra byggare. Sen är det naturligtvis irriterande att det finns bra modeller från Jurassic Park som liksom inte går att få tag på utan att utsätta sig för stor risk att ”donera bort” sin modellbudget.

Lerxzt skrev: 21 apr 2019, 07:52 Skriv även ut dekaler med skulptörens logo (om det fanns) och sätt på bilens sidor... Gör voodoo:n mer potent ;)

Förutom det tråkiga faktumet angående förlorade pengar ser upplägget riktigt spännande ut. Vad är det för modell du använder.. Är själv alltid ute efter civilfordon i 1:35 skala :)

Mvh Micke
Jag tror det är ett par personer som testat voodoo ett antal gånger i det här syftet ;). Nä men seriöst, shit happens, och det är frustrerande att veta att personen fortfarande lägger ut ”nya resin modeller” som lockat folk att ”donera pengar” efter alla dessa år.

Det ska ärligt talat bli riktigt kul att bygga den här idén och se om det går att få till det med en lagom dos skräckblandad förtjusning och en smula humor på bekostnad av de stackars turisterna i skala 1/35 ;)

Modellen är en Meng Pickup (ska tydligen finnas två olika i den här skalan).

Bild

Notera den synnerligen passande texten och loggan på lådan ;)

Bild

Anders.Edblad skrev: 21 apr 2019, 09:07 Kul att du är tillbaka på forumet och att bygglusten kommit tillbaka.
Jag trodde att resin tillbehören var hjul, ratt och säten till bilen!
Det här ska bli intressant att följa.
Tack så mycket! :) Förhoppningsvis håller det här i sig nu så att även de andra projekten kommer igång igen. Det gör ju naturligtvis ingenting med extra lång helg heller :)

Hehehe jo, fast jag ska faktiskt ha resinhjul till bilen :) Det är bara att de inte anlänt ännu så det blir lite traditionell resin-detaljering också. Noterar även att säkerheten i bilen behöver förbättras då stolarna saknar bälte!

Andre B. skrev: 21 apr 2019, 14:51 Skall ärligt säga att det tog en stund för mig med att fatta vad för resin tillbehör det rörde sig om... *s*

Vänligast / André
Jag kunde inte låta bli att kivas lite genom att kalla rexarna ”detaljering” och ”tillbehör” ;)
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Lite bilder på Rexar i bitar är väl inte helt fel?

Bild

Bild

En luftbubbla som ställt till det för svansen (bättre att se det tidigt för då kan man ju bygga ihopa delen istället för att den trillar av senare ;) )

Bild

Bild

Bild

Nästa del i bygget är alltid att limma. Limma först, pilla i metall sen. Alltid i den ordningen, inga undantag.

Bild

Bild

Det är bara huvudet som jag låter bli att limma ihop just nu.

Bild

Bild

Sen vill jag påminna alla om att det alltid finns risk för obehagliga bilder i mina byggtrådar. Denna är inget undantag för även här ska modellerna göras jordbävningssäkra. Så fram med borren!

Det bör påpekas att de här modellerna är ihåliga inuti kroppen. Därför kör jag hellre med en solid metallstav genom hela benet och en bit upp i höften på dinosaurierna. Det blir helt enkelt stabilare som jag ser det och jag kommer åt att näst intill ”gjuta” fast metallen i benet med hjälp av limmet istället för att försöka fylla ut de borrhål som metallen annars ska tryckas in i.

Bild

I vanlig ordning måste foten delas för att komma åt att installera metallpinnen. Jag lovar att det här ingreppet verkligen inte är så dramatiskt som det kanske ser ut och det är inte särskilt svårt att få till om man bara planerar och tänker till lite innan man börjar borra och såga.

Bild

Bild

Bild

Bild

När det finns en kanal i benet passas metallstaven in och eventuella justeringar i borrandet görs om det behövs.

Bild

Bild

Metallen bockas för hand med hjälp av verktyg och ren envishet.

Bild

Sen limmas metallen på plats och plötsligt så är modellen avsevärt mycket tåligare och som byggare behöver man inte vara alltför nervös vid framtida transporter av bygget (som t.ex. när man kört FEL på väg till tävling och hamnat i den skumpigaste och körmässigt absolut mest ojämna delen av centrum mitt i rusningstid… :shock: :shock: :shock: )

Bild

/Emma
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Otroligt coolt Emma!

Den där benförstärkningen ser väldigt seriös ut, vad använder du för epoxi när du limmar in metallen?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Lars Befring skrev: 21 apr 2019, 16:33 Otroligt coolt Emma!

Den där benförstärkningen ser väldigt seriös ut, vad använder du för epoxi när du limmar in metallen?
Tack så mycket! :) Inofficiellt tips, om man nångång träffar en Rex så hjälper det att påpeka hur cool den är för då blir den glad och tappar intresset för att tröstäta ;)

Jag litar inte riktigt på limfogar och har nästan alltid kört med rejäl förstärkning i benen på mina figurer. Var väldigt tacksam för det när jag skulle flytta alltihopa :) . Jag använder vanlig 5-minuters epoxy. Den ger lagom mycket tid att jobba och man slipper sitta hur länge som helst och passa modellen efteråt för att hålla koll så att limmet inte börjar rinna :).
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

*noterar*

Tack Emma för alla tips! :D
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Lars Befring skrev: 21 apr 2019, 16:47 *noterar*

Tack Emma för alla tips! :D
Vassego! Alltid kul att dela med sig av tips :)

Som parantes: Hade jag haft en Jurassic Park Rex till hade det här varit kul att bygga: https://twitter.com/swinstonschool/stat ... 4074415105
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Modellen är en Meng Pickup (ska tydligen finnas två olika i den här skalan).

Notera den synnerligen passande texten och loggan på lådan ;)
Haha... Hittade den i stashen :lol: :lol: och ja, Meng har (precis som du) en fäbless för forna "earthlings".
Väntar spänt på forsättningen av detta bygge:)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Lerxzt skrev: 21 apr 2019, 22:08
Haha... Hittade den i stashen :lol: :lol: och ja, Meng har (precis som du) en fäbless för forna "earthlings".
Väntar spänt på forsättningen av detta bygge:)

Mvh Micke
Gött! Då har du ju redan en sån! :D

Haha, vem? Jag? Förtjust i dinosaurier? :lol:

Bild

Det kommer lite mer bilder på bygget i morgon, har fixat lite till under kvällen :)

/Emma
Skriv svar