På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
När det gäller vingarna på Revell's och Monogram's P-51B så är båda vingarna ok för en P-51B. Men Revell har väldetaljerade om än något grunda hjulhus (likt Hasegawa's P-51D), strålkastaren i framkant på vänster vinge samt de tre ID-lamporna på undersidan av vänstra vingen.
Monogram's hjulhus är helt tomma, ID-lampor saknas och den saknar även vingbalken som syns väl när luckorna hänger nere på en Mustang. Men å andra sidan vill jag minnas att det är ok att ha stängda luckor på en P-51B.
När det gäller inredningen så har Revell en inredning som liknar den lösning som Tamiya och Airfix har med golv, bränsletank och kylare (men ett väldigt tråkigt säte). De bättre delarna där borde man kunna lyfta in i Monogram's P-51B som har en mindre rolig lösning rörande hur det ser ut bakom förarsätet.
Därav min tankegång att vid ett P-51B bygge försöka ta de bästa delarna från både Revell och Monogram till en P-51B. Skall se om jag kan få till en bild på vingarna senare...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
André Nu sprider jag helt ogrundade rykten som det inte finns den minsta substans i men jag tänker i alla fall vänta ut en schysst B-Musse i skala 1/72 från Arma Hobby!
Det där är rykten du gärna får sprida vidare och uttrycka önskemål om! *s*
Många (även jag själv) har "lobbat" inte minst på Britmodeller för att Arma Hobby skall ge ut just en P-51B som uppföljare till deras fina Hurricane. Många polacker flög även P-51B vilket förhoppningsvis lägger grunden för att Arma Hobby ger ut en riktig P-51B i 1/72... *drömmer*
Därav att även jag själv väntar ut Arma Hobby och mest vädrar tankar och idéer rörande P-51B byggen för stunden... *ler*
Vänligast / André
Ps.
Roligt att se att ni följer tråden och kommenterar. Varmt uppskattat!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
IMG_20190329_201211_757.jpg (33.6 KiB) Visad 8060 gånger
Den närmaste vingen är från Airfix P-51D. Där syns den gula vingbalken rätt väl. Vingen i mitten är till Revell's P-51B. Hjulbrunnarna är detaljerade men grunda i jämförelse med Airfix. Överst är då Monogram's P-51B som är helt tom likt Airfix gamla P-51B och P-51D.
För att få Revell vingen att passa Monogram Mustangen så känns det som att det mest handlar om att fila eller slipa upp det halvrunda hålet och flapsen där dessa går in under kylet...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mmm...
Ett antal av de svenska mustangerna såldes ju vidare till Israel. Hur rena på märkning, dvs småtexter kan dessa varit vid leverans? Rimligtvis borde alla småtexter bytts ut från svenska till engelska? Likaså bör ju färgmärkning på tanklock finnas kvar?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Kan det vara en Mustang från F 16 på den första av de svartvita bilderna? Man anar ett kronmärke under davidsstjärnan och en 1:a strax bakom. Och "trampmattan" antyder med att det är en fd svensk J-26...
idf-p-51-pilot-exams-map.jpg (78.97 KiB) Visad 7924 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B. skrev: ↑04 apr 2019, 23:50
Hittade lite intressanta bilder på nätet. Kan det vara en Mustang från F 16 på den första av de svartvita bilderna? Man anar ett kronmärke under davidsstjärnan och en 1:a strax bakom. Och "trampmattan" antyder med att det är en fd svensk J-26...
Ja, jag har lite samma uppfattning. Det ser ut som samma Mustang om än inte lika tydligt. Rätt intressant bild med avseende flygplanet bilden är tagen från. Enda skarvarna som syns på vingen är luckan till kanonerna. I övrigt verkar allt rätt välspacklat, slipat och målat. Och det ser nästan ut som även skevrodret är målat...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B. skrev: ↑04 apr 2019, 23:50
Hittade lite intressanta bilder på nätet. Kan det vara en Mustang från F 16 på den första av de svartvita bilderna? Man anar ett kronmärke under davidsstjärnan och en 1:a strax bakom. Och "trampmattan" antyder med att det är en fd svensk J-26...
Helt sant Jan, den där byggtråden tål att tittas på igen. Försökte komma på vad det var för "störtbåge" som syntes genom glashuven. Hade totalt glömt bort den där bagagehyllan.
Hjulhusen på Johan's fina bygge är rätt intressanta med. Fick tillåtelse att krypa inunder en Mustang på ett visst museum ett stenkast från Hannant's för ett tjugotal år sedan och ta några bilder. Jag vet inte vad som hände med bilderna men minns just det att även de mindre profilerna framför vingbalken var målade.
Har inte helt tagit det steget med mina modeller i 1/72 än. Men har lite idéer om att göra det en dag...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).