Mustanger och lite allmänt...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Tack, får se vad jag gör. Det tråkiga är att det liksom inte fanns någon lärdom rörande modellen. Varningarna var uttalade. Ok lite som Stellan skrev så går det en gräns någonstans rörande vad man kan göra.

Fast ändå, hur f-n kunde Revell ta fram en så fin modell och sen fullständigt förstöra den med så dåliga delar i klarplast?

Men, när det väl dyker upp en korrekt P-51B som går att bygga så vet jag hur väl RBD's dekaler fungerade.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Har annars en till Revell P-51B liggande. Någon som sitter på en Hasegawa eller Academy P-51B/C huv?

Vem vet, det kanske skulle kunna fungera även med en huv från en gammal Airfix P-51B?

Provade med en Revell huv på den Airfix P-51B jag liggande och som saknar huv. Revell huven passade faktiskt bättre än förväntat. Airfix huven är någon millimeter längre men det ger utrymme för att såga, fila och polera.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Kom hem med Mister Craft's P-51B/J26 Mustang i 1/72 idag inköpt på Svedinos i Ugglarp för 98 kronor.

Samma modell har tidigare getts ut av Master Craft, SMER med flera...

https://www.scalemates.com/kits/204198- ... j-26-early

Vad kan man då säga om denna modell? Tja, det mesta som skrivits om den stämmer. Den är någon millimeter kortare än Revell's P-51B men framförallt så har en vinge till en P-51D!

Gjutningen är inte hundra och det finns utkastarmärken på rätt många tråkiga ställen som hjulen, instrumentbräda och säte. Rätt synd att finna så många avgörande brister på en modell som annars ser rätt bra ut om man inte vet om hur en P-51B ser ut...

Jag vet inte om man skall bygga den eller använda den som donationsmodell för någon annan modell (propeller, landningsställ och avgasrör) till Airfix P-51D och/eller Revell P-51B. Huven ser bra ut och går kanske att få så att den passar Revell's P-51B?

Dekalarket är lite lustigt. Där finns dekaler till J-26001 vit-D i både olivgrön och NMT (som gul-D, fanns det en sådan?). Där finns även dekaler till Hot Pants (om än inte komplett).

Målningsanvisningen har även med en färgprofil på Z Hub men hur jag än letar så finner jag inga dekaler till den maskinen på dekalarket. Det saknas annars rätt många smådekaler som man förväntar sig till en Mustang.

Stars n Bars rundlarna ser ok ut för Hot Pants. Kronmärkena, ja de ser ut att ha rätt blå och gul färg. Den svarta linjeringen ser dock rätt överdriven ut.

Kort sagt, har ännu inte sett någon P-51B som når upp i klass med Bergwall's dekaler...

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det skrivs ju lite om J26 26003 ex "Mary Ann" just nu. Hade ju en HobbyBoss P-51D liggande. Kände att den med lite filning var en ok "bas" för bygget av "Mary Ann"...
IMG_20180912_200350_515.jpg
IMG_20180912_200350_515.jpg (39.35 KiB) Visad 8547 gånger
Modellen målades i RAF Dark Green och Medium Sea Grey vilket jag kände inte var för otroligt med tanke på tidpunkten under kriget.

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... ryann.html

Nu handlar det om att jaga fatt i lite dekaler till det här bygget. Namnet blir kanske det svåraste. Men kanske någon har tillgång till en skrivare och lite dekal film?

/André

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Fick hem "lite dekaler" i veckan. Beställde ju Peddinghaus dekaler till min rödnosade Airfix P-51D Mustang.

Tyvärr så gjorde jag misstaget att beställa via Dragon Hobby i USA så det blev de dyraste dekaler jag någonsin köpt. Priset hamnade på drygt 300 kronor för dekaler jag borde köpt direkt från Peddinghaus i Tyskland.

https://www.ebay.com/itm/Peddinghaus-1- ... 1167353048

Dekalerna ser dock helt ok ut om än inte i nivå med RBD. Dekalarket är bara fjärdedelen så stort som RBD's J26 dekaler och innehåller bara dekaler till en maskin och ärligt så saknar jag nog ett par dekaler.

Det hade varit roligare om Peddinghaus hade haft med dekaler för ytterligare ett par maskiner i dekalarket. Men då jag siktat in mig på att bygga just Sunny VIII i något år nu så kände jag att det var hög tid att få hem dekalerna...

http://wingstracksguns.com/dt_gallery/n ... unny-viii/

Ps.
I efterhand konstaterade jag att rundlarna var i fel färg (nästan svarta) och i fel storlek. Peddinghaus hade även inte koll på märkningen på högersidan som var fel. Men de viktigaste dekalerna var riktiga och kunde användas.

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Var i Borås idag och kom hem med lite modeller med mera från Dinomin Hobby. Och då bland annat Sky's Decals dekalark för Israels första jaktflygplan - Avia S-199, Spitfire och naturligtvis P-51D Mustang.

https://www.rare-planedetective.com/pro ... y21-22.htm

Sky's Decals ger ut dessa dekaler i både 1/72 och 1/48. Förutom ett "booklet" på 16 sidor med målnings och märkningsbeskrivningar (lite i stil med RBD) så medföljer två dekalark med dekaler för tiotalet modeller så innehåller arket även dekaler. Dessutom innehåller arken dekaler för
minst en P-51D med svenskt förflutet.

Så det är bara att konstatera att hur många P-51D man än byggt så finns det några till att bygga!

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Vad för färg har Humbrol, Tamiya som motsvarar...

RAL 8000 / FS 30215 "sandbrun"
RAL 5008 / FS 35053 "blå"
RAL 7044 / FS 37723 "grå"

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Köpte ett för ett tag sedan BarracudaCals P-51D Mustang's Part 1 dekaler från Hannants. De här dekalerna kom ut för första runt 2011 och blev tydligen så populära att de fort sålde slut.

http://www.hyperscale.com/2011/reviews/ ... ewbg_1.htm

En stor efterfrågan på dekalerna gjorde att BarracudaCals gav ut dekalerna igen om än något förändrade i höstas. Vad som gjorde det här dekalarket så efterfrågat var nog dekalerna till tre av de fem flygplan som arket har dekaler till.

Det är "The Millie G" (grön den här gången och inte röd ;) ), den gulnosade "Lou IV" samt "Amorous Len III". Den sistnämnda är kanske rätt okänd. Men det medföljer ett löst Gl och ett löst G som lätt gör det möjligt att bygga den rätt mer välkända P-51D som Chuck Yeager flög.

Jag köpte det här dekalarket främst för att jag ville bygga den sista P-51D som Edward Giller flög - 44-72123. Den Mustang som sedan blev 26092 i Svenska flygvapnet.

I det gamla dekalarket från 2011 så kunde man bygga inte en utan två av de andra P-51D som Giller flög med samma namn. Det gjorde att jag tyckte att det här arket var rätt intressant eftersom man då även kanske kunde bygga någon av de andra två mustangerna? Det tre mest betydelsefulla dekalerna är ju namnet "The Millie G" och de röda mustangerna (hästarna) på rodret.

Men när jag nu fick hem de nya dekalerna visade det sig att BarracudaCals förenklat dekalarket. I det nya dekalarket finns dekalerna med till de ursprungliga fem flygplanen. Det finns inte längre med några dubbletter som tidigare och heller då inte någon möjlighet att bygga två "The Millie G".

Så planen att bygga två av de fyra mustanger Giller flög sprack lite där. Får nog försöka få tag i ytterliggare ett ark med dekaler till "The Millie G". Men nu har jag i alla fall dekaler till "Glamourus Glen III" den dagen jag vill bygga Yeager's P-51D...

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Så tack vare Jan Holmqvist så landade den till slut hos mig - Monogram's utgåva av P-51B Mustang. Och måste nog säga att den är fin och bär sin ålder med värdighet. Till skillnad från de flesta andra P-51B och C så har den "rätt vinge". Den har ett riktigt golv, dvs ovansidan av vingen och en helt ok stol med säkerhetsbälten. Men framförallt så har den en klar och fin glashuv.

Vill man piffa till den här så skulle man kunna använda lite delar från Revell's P-51B som just vingen och inredning.

Får se nu, var lade jag RBD's fina dekaler till Z Hub?

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... -zhub.html

Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Nu hänger jag inte med. Varför ska man använda Revells vinge om Monograms är rätt?
Skriv svar