Arma Hobby Hurricane

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Urban Gardini »

magnusf skrev: 18 jan 2019, 12:46Urban! Alltid värt en tur med dammsugaren i 72-träsket, du är välkommen att hålla mig sällskap här :) ! Och inget har väl någonsin hindrat någon från att gå på en liten shoppingtur inför ett framtida projekt :) ?
Så småningom så lär det väl bli så...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Snyggt jobbat Magnus! Som notorisk maskskärare själv undrar jag dock varför du målar rundlarna före kamouflaget? Jag gör tvärtom... gör jag fel?! ;)

Mvh Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Urban! Rätt tänkt :) !

Fredrik! Det smärtar mig mycket att behöva berätta detta för dig men tyvärr, du gör fel. Som straff kommer du att få välja mellan att demomåla på 08 med en trubbig Jula-spruta eller bli stenad på idrottsplanen - med de alternativen så är det definitivt läge att välja idrottsplanen... :) !

Trams åsido, man ska göra det man tycker eller tror funkar! Min erfarenhet tidigare var att jag var tvungen att prima över kamouflaget om jag skulle måla rundlar eftersom det är både glada och ljusa färger, då blir det till slut rätt många färglager längst ut vid kanten (i det här fallet primer+vit+blå eller gul) och man måste kanske lägga på en del för att det ska täcka. Nu var idén att jag lättare skulle kunna "fada" ut färgen på det här sättet, tyvärr visade det sig att Hataka-färgerna inte täckte sådär förtvivlat bra så jag fick kanter åt andra hållet istället :) !

Bild
De eländiga dekalerna är på plats...

Bild
...men ska jag vara ärlig så skötte de sig alldeles utmärkt trots att de var från Techmod!

Hann även med en omgång semimatt över hela modellen i morse, ikväll blir det en tur med oljefärgerna för att skrämma lite ytterligare liv i ytorna (det bor nog en liten pansarbyggare i mig trots allt...).

Trevlig kväll!

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Björn Fransson »

Snajdigt! Och det där med att maska dekaler... Ja, jösses.. Är som alltid lika imponerad!
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av FredrikAlmlöf »

magnusf skrev: 20 jan 2019, 18:05 Fredrik! Det smärtar mig mycket att behöva berätta detta för dig men tyvärr, du gör fel. Som straff kommer du att få välja mellan att demomåla på 08 med en trubbig Jula-spruta eller bli stenad på idrottsplanen - med de alternativen så är det definitivt läge att välja idrottsplanen... :) !
Kan man välja stening med modellkartong och innehåll?!

Jag förstår nu att jag har irrat in mig på helt felaktiga vägar och ska omedelbart fortsätta på dessa. Jag målar inte mina rundlar lika mycket som du och får därför inte lika mycket färguppbyggnad (kanske) som du riskerar att få. Normalt sett målar jag varje rundel för sig och maskerar sedan över den. Så då blir det bara ett lager färg för mig. Utom vid gult, för då lägger jag ett mycket tunt lager vit Gunze underst. Annars håller jag fullständigt med dig om att göra det man tycker fungerar och dina resultat ser ju nog så bra ut!!!

Mvh F
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Björn! Tack!

Fredrik! Du kan säkert få ta med dig en modellkartong men räkna inte med att det blir någon finmodell :) . Tack för tipsen om din målningsteknik!

Bild
Wash, filter, lite pigment...

Bild
...och en omgång mattlack.

Bild
Som vanligt på sistone så får ni se en bild av ett bättre mig: jag fuskar inte längre med undersidorna!

Bild
En sista översikt, all maskering bortpillad, inte mycket fix kvar nu!

Trevlig kväll!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Andre B. »

Va?
Smutsar du ner ett nytt och alldeles utmärkt byggt litet flygplan??? ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

André! Känns alltid lite konstigt att grisa ner - fast kul är det :) !

Nu är det här så klart det blir en söndag i januari, jag kanske pysslar något lite till med den om den ska med på någon utställning när den fått stå och mogna till sig i skåpet ett tag...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det här är en bra modell och ett kul bygge, dessutom ser den färdiga modellen riktigt bra ut tycker jag, den känns som en Hurricane.

Det finns dock några mindre fallgropar som kan vara bra att ha i minnet:

Både jag och Anders hade problem att stänga kroppen, "buren" som utgör cockpit blir lite för bred. Jag knipsade ett av de rör som går på tvären i botten och då kan den flexa undan det lilla som behövs, och röret syns inte utifrån även om man givetvis ska ta det försiktigt med aerobatics i en maskin som är modifierad på detta sättet...

Allt annat passar också väldigt tight, se till att ha en ask borr med olika dimensioner för att borra sådant som hålen i hjulen för axlarna och passningshålen för avgasrören. Men hellre det än glappt!

Bild
Till slut så upptäckte jag ovanstående när jag målat, det går en liten linje längs övre delen av motorkåpan i vänster kroppshalva från någon defekt i formen som nog är svår att rätta till för Arma (det blir åt fel håll, man måste lägga till material i formen vilket inte är lätt). Upptäcker man den i tid så borde det dock inte vara några problem att försiktigt slipa bort den, jag hittade som sagt den när jag målat och bestämde mig för att låta det vara...

En modell jag helhjärtat kan rekommendera, en Hurricane har nog stått på min bygglista sedan mitten av 1980-talet och det var först nu jag kom till skott...

Trevlig helg!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Gabriel »

Vilket resultat! Jag skulle våga påstå att den kan gå som en 1/48 utan problem. :D
Positionsljusen i klarplast gör verkligen mycket för slutresultatet. Jag har äntligen själv vågat prova detta på ett pågående J 34 bygge (kanske fel val av objekt för ett första försök då ljusen inte är rätvinkliga, men det gick bra ändå).
Jag tror jag måste investera i en Hurricane jag med!

/Gabriel
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Knajd »

Den där blir tokfin!
Skriv svar