Arma Hobby Hurricane

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Urban Gardini »

Härligt! Hoppas att de gör en Mk. IV
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Andre B. »

Det är ju rätt stora skillnader mellan MK. I och de senare varianterna. Men man kan ju hoppas att Arma Hobby hittat sin egen väg till byggarna. Själv så känner jag lite att de borde sikta på en P-51B/C då någon korrekt sådan ännu inte finns utgiven i 1/72...

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag som är uppväxt i Skåne förstår precis vad du menar, det är långt mellan Kågeröd och Helsingborg (en dryg halvtimme med buss, segt som f-n när man skulle in till Hobbycenter).

Urban! Det är alltid tillåtet att hoppas men modellen är inte förberedd för några andra varianter och det låter inte på Arma som om de skulle göra fler. Borde det inte gå att göra en IV av Hasegawas IIC (med risk för att avslöja min monumentala ignorans, jag kan inte ett skit om Hurricane egentligen :) )?

André! En Mustang är nog inte en helt galen gissning, Arma verkar vilja göra flygplan med någon polsk anknytning och många polska piloter i RAF flög ju B- och C-Mustanger. Jag skulle ta emot en med öppna armar, tar man två så kan man ju spara den andra till en nödlandare efter att ha byggt Dziubek Horbaczewskis obligatoriska Musse. (Och nej, den stavningen tog jag inte på volley direkt...).

Bild
Positionsljus och landningsstrålkastare på plats. Efter att ha scratchat positionsljusen så hittade jag ett par på klarplastspruen... Å andra sidan så gillar jag att göra dem på det här sättet eftersom man kan slipa in dem så det blir helt skarvfritt. Landningsstrålkastarna var lite för stora vilket var helt perfekt, jag limmade med superlim och slipade sedan dem till samma form som vingframkanten, till slut polerade jag med MicroMesh slippaddar.

Bild
Huven ska på, sedan är det målningsdags!

Trevlig kväll!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Andre B. »

Alltså, bygger du verkligen på Arma's 1/72 modell? De där positionsljusen får mig att undra om du smyger med Airfix gamla 1/24 modell...

Snyggt, verkligen snyggt!

Vänligast / André

Ps.
Ger Arma ut en P-51 Mk. III i klass med Hurricane'n så skall jag med ha två. Minst!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Lerxzt »

Mycket snyggt jobb Magnus! Tummen upp!! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Urban Gardini »

Sorry, det blev en tankevurpa för min del i mitt förra inlägg. Det är inte en Mk.IV som jag går och hoppas på utan det är en Mk.IId...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

André! Som vanligt är jag småskalig... Tycker vi kollektivt håller tummarna för en Mustang!

Micke! Tack!

Urban! Jag tycker om dig ändå :) ! Men borde det inte VERKLIGEN gå att konvertera en Hasegawa lite enkelt då?

Bild
Maskat och limmat huven på plats vilket inte var helt grisenkelt, ska snart ge mig på lite pilligt slipningsarbete... Nästa gång blir det öppen huv med den rörliga delen vacuumformad. Dessutom ser jag redan nu på bilderna ett mindre maskeringsmissöde, masker är praktiska men jag tycker ofta de släpper när man böjt dem över en panel :( .

Gott Nytt År!

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Björn Fransson »

Spännande bygge! Följer som alltid med stort intresse!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Björn! Tack!

Bild
Primer som förberedelse för målning av alla större märkningar. Jag hade förberett en fil med kodbokstäver och nationalitetsbeteckningar för att köra i skäraren.

Som en trevlig överraskning dyker det upp ett mail från Arma Hobby, de har postat ett set med camomasker som en av deras kunder gjort som en nedladdningsbar PDF här. Jag stoppade lite kvickt filen i Silhouette Studio och gjorde skärmasker av den...

Bild
Såhär ser grafiken ut, det nedersta blocket är till Anders som bygger en 85 sqn nattjakt-Hurricane. Har för mig det märkningsalternativet fanns i någon Heller-boxning...

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Lerxzt »

Secret Santa gällande maskerna Magnus :) Kommer bli riktigt bra :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar