Arma Hobby Hurricane

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Återigen får min stackars Lancaster maka på sig mitt i byggprocessen för att det dyker upp något nytt och roligt från Arma Hobby. Livet är inte rättvist!

Jag förbeställde en Hurricane redan i somras när André tipsade här på forum och den trillade in här på Fraggelberget tidigare i veckan. Perfekt Tomte-timing...

Ska jag vare helt ärligt så kom det faktiskt två. En med mitt namn på (alltså en "Expert"-boxning) och en sats overtrees (überbaum som de sa i Luftwaffe 1940...). Ska jag vara rent onödigt ärlig så råkade det dessutom slinka med en Fokker E.V också, jag menar postis hade ju ändå vägarna förbi...

Bild
Återigen snygg boxart.

Bild
Plast. Schysst ytfinish, subtil gravering, lagom med bitar. Mange diggar!

Bild
Godsakerna från Expert-boxningen: masker och fotoets samt ett dekalark med fyra kompletta val - tre klassiska Slaget om England-maskiner och en från SAAF i Kenya 1941 med tropikfilter och DH-propeller. Jag känner mig lite fördomsfull nu men jag önskar så att det var Cartografdekaler även i denna box (som det är i PZL- och Fokker E.V-satserna) och inte Techmod. Å andra sidan så är de knivskarpt tryckta och kanske funkar alldeles utmärkt?

Bild
Även om det ser ut som en klassisk byggsats av en enmotorig jaktkärra så är den inte helt konventionell, till exempel är både övre och nedre vinghalvorna gjutna som en del vilket gör att vingarnas V-form blir som det är tänkt rakt ur lådan. Landställsbrunnar och landställ monteras tidigt i processen på undervingen, på ovansidan av denna sätts sedan golvdelen av cockpitinredningen med pedaler och spak.

Bild
Fenan är klurigt designad med korrekt offset och sätts i ett spår i stabben som i sin tur är en del med ett löst höjdroder.

Bild
Och hör har vi en torrpassad Hurricane! Passformen är väldigt fin, det enda jag hittat är några små sjunkmärken och i några fall behöver monteringshål borras upp något för att passa piggarna i motgående del.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Andre B. »

Åh, den där väntar jag fortfarande på! Roligt att äntligen få se den "live".

Dekalerna från Techmod har fått en del kritik och alla är inte helt övertygade rörande kvalité. Men enligt Arma så skall de vara likvärdiga med Cartograf.

Tror du är först ut i världen med en byggtråd Magnus. Följer med stort intresse!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av commander »

Har ett par på väg hem jag oxå :) Spännande att se hur den tar form... Byggsuget minskar ju inte direkt! :)

/Andreas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Vi kör en liten julaftonsuppdatering...

André! Ensam byggbloggare på planeten på den här? Låter illa, och ett ansvar som jag är sällsynt illa rustad att axla :) ! Jag är inte heller såld på Techmod, de är säkert inte dåliga men när det finns Cartograf så vill man ju gärna ha dem istället... Och som jag skrev innan så är det ett dåligt tecken att Arma tidigare skickade med Cartograf i "finboxarna" och Techmod i sina "juniorboxar". Nu är det Techmod även i finboxen :( ...

Andreas! Trevligt, då förutsätter jag att du också kör en byggblogg :) !

Bild
Fantastiskt med jullov, så fort jag får en liten stund över så smiter jag in i verkstaden och fixar lite vilket gör att projektet håller ångan uppe.

Bild
Det mesta av småplocket har jag hunnit måla redan. Mest Hataka-färg på den här, Arma själva säljer dessa färger så det känns rätt!

God Jul!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Andre B. »

Ja, det verkar mest som de flesta på Britmodeller lägger dem på hög. Du är den ende som satt igång med att bygga.

Vi får väl se vad domen blir när det handlar om Techmod när byggandet kommer så långt.

Själv hoppas jag att det inte dröjer så länge innan modellen dyker upp hos Alfa eller Dinomin Hobby.

God Jul!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

André! Det här är nog ingen modell som oanmodat dyker upp varken hos Alfa Hobby eller hos Sani, du får nog höra av dig till dem om de överhuvudtaget ska bli varse att Arma Hobby existerar!

Känns märkligt att inte engelsmännen kastat sig över denna direkt, jag skojade med mina modellbyggarpolare om regeln att en Arma Hobby Hurricane absolut inte får stashläggas...

Bild
Cockpit färdig. Jag går inte för någon superdetaljering även om modellen har alla förutsättningar för den som vill gå agurk på sådant!

Bild
Och så hade jag ju bestämt mig för att spara fotoetsen till nästa bygge men det slutade med att jag lik förbaskat snodde bältena. Det blir rätt snyggt...

Bild
En färdig propeller, mer som hunnits med under julen!

Dags att stänga kroppen och limma vingarna...

Trevlig kväll!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Andre B. »

Wow,
Där fick du mig att bestämma mig rörande vilken utgåva jag vill ha. De där bältena ser fantastiskt bra ut!

Får nog höra av mig till Sani. Handlar gärna av honom då han håller butiksmöjligheterna igång. Kom hem med en (tycker jag) väldigt fin Airfix F4D-1 Skyray som jag fann bakom disken när jag var där i lördags! :)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Stellan »

Trevligt att se att du är igång på nästa lilla skarpa projekt. Tror den där blir apfin med fridsellad målning och vädring. Lär inte få något byggt på flera år som det verkar nu så jag kan lika gärna skriva ut bilderna på dina färdiga byggen att ha på väggen. En modellsamling är en modellsamling även om den är snodd.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

André! Tack för omdömet om bältena, då fuskade jag ändå och hoppade över en liten bit som blev för pillig :) ! Det är kul med riktiga affärer där man kan fynda bakom disk, Hobbybokhandeln här i Stockholm är lite liknande även om jag sällan har vägarna förbi.

Stellan! Självklart får du sätta upp ett galleri med mina modeller men jag trodde du flyttade till Brett Greens hemland för modellbyggets skull :) ?

Bild
Det här gick undan, fortfarande med mycket bra passform!

Bild
För att kompensera för bältesfusket så har jag filat ur vingspetsljusen och förberett ett par glas med urborrade och infärgade "lampor".

God Fortsättning!

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Stellan »

Magnus , den där storstaden ligger en halv kontinent bort så det blir inte så mycket fraterniserande. Dyra modeller, för varmt väder, för ruggigt väder, för mycket dricka ety jag bor i vindistriktet...dålig kombination för modellbyggandet.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar