UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Göran! Vi tar fram rikslikaren för modellstorlekar, dvs en Spitfire-modell. I det här fallet en Eduard Mk VIII...

Bild
Den är lite mindre än en Spit. En hel del 30-talsmaskiner var rätt stora, den som gjorde mig mest förvånad var Fiat CR.42 som är rätt rejäl men där jag förväntat mig att det skulle vara en liten räka...

Till slut officiellt avslutad... Det sista var att fixa vädringen på hjulen (som jag inte är nöjd med, få se om jag återkommer till dem i framtiden) samt det sista med den något stökiga antenndragningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det här har varit ett riktigt kul bygge, modellen är lättbyggd och klyftigt konstruerad med fina detaljer rakt ur lådan. Expert-boxningen är några tior dyrare och väl värt pengarna för extragodiset och både fler dekalalternativ och bättre dekaler (Cartograf istället för Techmod).

Det här är en solklar åtta på en tiogradig skala, rekommenderas för alla från den vanlige PZL-entusiasten till vem som helst som vill bygga något kul och enkelt :) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mycket fin avslutning. Som du säger så är det något med hjulen som sänker dock. Torka av slitytan eller dra ett finger med gummipigment för att öka detaljgraden kanske? Antennen är underbar och ramar in hela modellen med sitt fragila uttryck. Det formligen vimlar av detaljer men området från cockpit till spinner är underbar med sitt myller. Klassiskt Magnus! Får bli en i 1/48 vid tillfälle för egen del. Vad härnäst, en till Spit?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Väldigt snyggt, många fina detaljer!
Hur gjorde du den där avancerade antenndragningen?

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag ska prova ditt tips, tror jag ska använda Tamiyas "sminklåda" till det för den sortens pigment är lite kladdigare och fäster bättre. Jag har alltid haft svårt att vädra hjul, jag får väl ta och måla upp tjugo stycken från skrotlådan och öva på :) ! Det blir ingen Spitfire som fortsättning på detta (även om det är dags, alltid dags för Spitfire) utan det blir tillbaks till Lancastern.

Anders! Tack! Antennen är faktiskt vanlig sprue och tålamod. Mycket tålamod... Jag limmade första längden mellan fästena på vingarna, lät torka och drog sedan försiktigt ut den så jag fick en "knäck" på mitten där jag anslöt den lilla stumpen som gick till fenan. Resten var bara att bygga vidare ungefär som när man hänger tvätt :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar