Yo!
Hann ju inte klart med mitt projekt men jag siktar på att ha det klart efter sommaruppehållet. Men jag behöver hjälp. Skulle behöva en bra bild på hur styrlinorna till flappsen på den övre vingen går in i sittbrunnen och var de går in i vingen.
Har sökt och hittar inga tydliga bilder och ibland modeller som då skiljer sig åt i utförande.
Janne Nilsson
Angående Fokker-utmaningen och DR.I.
-
Angående Fokker-utmaningen och DR.I.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Re: Angående Fokker-utmaningen och DR.I.
Har tittat på några walkaroundbilder (nedan) och jag tycker mig se att smyger upp ett wirepar strax innanför den bakre wingstöttan i höjd med piloten.
Wiren går upp i övervingen och länkas på nåt vis, via wire eller vridstång ut till skevrodret som har roderhorn på både över och undersidan.
Obs en wire kan ju bara överföra nåt om man drar i den, att försöka trycka hjälper inte. Syns enklast på höjd och sidorodren.
(Om man har skevroder på båda vingparen, så brukar man styra det ena (vanligen undre) och koppla en stång till det övre rodret)
Se

Det ser tom ut att vara en dubbel wire, då är det lättare att överföra en både tryck o drag, så den ena wiren drar upp och den andra ner rodret

Bilderna är troligen från replikor, men det visar principen
Wiren går upp i övervingen och länkas på nåt vis, via wire eller vridstång ut till skevrodret som har roderhorn på både över och undersidan.
Obs en wire kan ju bara överföra nåt om man drar i den, att försöka trycka hjälper inte. Syns enklast på höjd och sidorodren.
(Om man har skevroder på båda vingparen, så brukar man styra det ena (vanligen undre) och koppla en stång till det övre rodret)
Se

Det ser tom ut att vara en dubbel wire, då är det lättare att överföra en både tryck o drag, så den ena wiren drar upp och den andra ner rodret

Bilderna är troligen från replikor, men det visar principen
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
-
Re: Angående Fokker-utmaningen och DR.I.
Tackar och bockar för bilderna, precis vad jag behövde.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.