Olika glanstal på modellen
-
- Namn: Lars Ekström
Olika glanstal på modellen
För första gången på många år så har jag prövat att ha vissa fält på modellen(flygplan) i andra glanstal än det som är dominerande på den.
På flertalet av de bilder som jag har tittat på verkar flesta märkningar och utsmyckningar var om inte helblanka så i alla fall ha annat glanstal än tex. kamouflagemålningen. Jag har bygger några 72 mustanger och kombinationen matt anti-glare panel, NMF och halvblank dekoration blev i mitt tycke ganska bra eftersom det blev lite mer liv i modellen. Detta bryter ju mot regeln att alltid avsluta målningsarbetet med att lägga på ett topplager av lack som ger en enhetlig skyddande yta. Det är faktiskt ganska sällan man ser modeller med olika glanstal. Modellerna man byggde som ung grabb blev ju det ganska ofta men det berodde ju på att man tog den färg man hade tillgänglig, matt eller blank, oftast blev det matt på översidan och blankt på undersidan.
Har ni några tankar eller kommentarer till mina funderingar?
På flertalet av de bilder som jag har tittat på verkar flesta märkningar och utsmyckningar var om inte helblanka så i alla fall ha annat glanstal än tex. kamouflagemålningen. Jag har bygger några 72 mustanger och kombinationen matt anti-glare panel, NMF och halvblank dekoration blev i mitt tycke ganska bra eftersom det blev lite mer liv i modellen. Detta bryter ju mot regeln att alltid avsluta målningsarbetet med att lägga på ett topplager av lack som ger en enhetlig skyddande yta. Det är faktiskt ganska sällan man ser modeller med olika glanstal. Modellerna man byggde som ung grabb blev ju det ganska ofta men det berodde ju på att man tog den färg man hade tillgänglig, matt eller blank, oftast blev det matt på översidan och blankt på undersidan.
Re: Olika glanstal på modellen
Jag brukar undvika att lägga ett avslutande lager lack för att låta sista vädringen omfatta det som jag tycker ska ha annat glanstal (typiskt rinningar från olje- eller bränsleleäckage).
Personligen tycker jag att det funkar bra när man blandar t ex matt och halvmatt på samma objekt eller blankt och halvblankt. Däremot upplever jag att kontrasterna ofta blir för stora om man t ex har helblanka delar på annars helmatt objekt. Det ser fel ut, även om verkliga förebilden har det. Gissar att skalfaktorn spelar in?
Personligen tycker jag att det funkar bra när man blandar t ex matt och halvmatt på samma objekt eller blankt och halvblankt. Däremot upplever jag att kontrasterna ofta blir för stora om man t ex har helblanka delar på annars helmatt objekt. Det ser fel ut, även om verkliga förebilden har det. Gissar att skalfaktorn spelar in?
Jag tror du har rätt. Lite tillkrånglat tror jag det handlar om hur ljuset bryts och reflekteras. Ljuset är alltid i 1/1 så på en blank yta får man lätt alldeles tjock lack om man vill ha det blankt. Det blir blankt i 1/1 så att säga. Ju mindre modeller är desto mer påverkar det alltså.Horrocks skrev: Däremot upplever jag att kontrasterna ofta blir för stora om man t ex har helblanka delar på annars helmatt objekt. Det ser fel ut, även om verkliga förebilden har det. Gissar att skalfaktorn spelar in?
Om jag ska ha mindre eller medelstora ytor halvblanka brukar jag försiktigt polera med en trasa. Det brukar bli bättre än med lack. Men det fungerar såklart inte alltid.
holst
CU@C4
CU@C4
Bra reflektion (pun intended!Lars Ekström skrev:För första gången på många år så har jag prövat att ha vissa fält på modellen(flygplan) i andra glanstal än det som är dominerande på den.

Men även om du har 100% rätt så kan det bli knivigt på modellen eftersom på modellen kan de se ut som "dåligt finish där byggaren glömt mattlacken över dekalerna"

Ska man tävla bör man nog göra domarna uppmärksamma på att man medvetet valt att ha blanka eller halvmatta dekaler.

holst
CU@C4
CU@C4
-
Jag delar er åsikt att helblankt inte bör kombineras med matt och att skaleffekten gör det tveksamt med helblankt även på modeller som representera föremål som är helblanka i verkligheten. Jag tävlar inte och tänker inte göra det heller men ställer gärna ut, men om domarna anser det vara dålig finish på modellen så bör man nog utbilda domarna bättre. Liknande tolkningar sker ju om modellen är vädrad eller inte, alla modeller behöver ju inte se ut som dom släpats runt Stalingrad efter en traktor!! Att få till "rätt" glans över dekaler är inte lätt eftersom maskningsarbetet är oerhört delikat.Hur gick det för de företag som erbjud gnuggisar som dekaler? dog den iden ut.
Lite tankar från byggbordet bara.
Lite tankar från byggbordet bara.
Kan nog bara instämma i det här. Flygmaskiner, särskilt metallrena sådana har väldigt många olika ytor även förutom målade ytor, märkningar mm. Att helt mattlacka en sådan modell känner jag blir inte rätt även i en liten skala som 1/72.
Vänligast / André
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Att arbeta med olika glans på olika ytor av modellen betraktar jag som en självklar avslutning på bygget.
Det är ett subtilt sätt att ge modellen liv.
Uffe
Det är ett subtilt sätt att ge modellen liv.
Uffe
Det var en riktigt bra tips som jag ska testa. Det känns som ett mer kontrollerat sätt att successivt öka glansen på de ytor man vill ha detta. Med blank eller satin klarlack blir det lätt för mycket.Lurifax skrev:
Om jag ska ha mindre eller medelstora ytor halvblanka brukar jag försiktigt polera med en trasa. Det brukar bli bättre än med lack. Men det fungerar såklart inte alltid.
Senast redigerad av Horrocks den 18 maj 2018, 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
Frågan är om det är representativt för hur de såg ut efter några års användning i fält? Kan de ha bättrats på när de hamnat på museum?Lurifax skrev: Bra reflektion (pun intended!) angående glanstalen. Jag är ingen expert på flyg men en del av de flyplan jag sett har ganska blanka märkning, t ex kronmärkena. Vad jag minns från mitt besök på Malmen för några år sedan och på Stenbäcksmuseet och i Ängelholm så är kronmärkena och siffrorna stora feta "klistermärken". De är betydligt blankare än ytorna runt omkring.
-
Alla föremål som finns renoverade och utställda på museer skall man nog ta med en nypa salt för att använda som referens.
De flesta warbirds är ju inte enligt originalspec och märkning, även på de mera seriösa museerna så blir det fel i några fall men så blev det ju i verklighet också, jämför målning och märkningsspecifikationer med hur det blev. Det är det som kryddar livet för oss modellbyggare och är källa till stora diskussioner!!
De flesta warbirds är ju inte enligt originalspec och märkning, även på de mera seriösa museerna så blir det fel i några fall men så blev det ju i verklighet också, jämför målning och märkningsspecifikationer med hur det blev. Det är det som kryddar livet för oss modellbyggare och är källa till stora diskussioner!!