Hur målades tyskt camou?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur målades tyskt camou?

Inlägg av Andre B. »

Jag gillar arbetsklädseln i filmen. Kortbyxor, sandaler och barfota. Och det i kombination med vassa plåtar mm. Arbetarskyddet var inte något man prioriterade...

När det gäller målning annars så känns det ofta som att man målade vingar, flygkroppen mm var för sig innan man monterade ihop flygplanen. Finns ju åtskilliga bilder på bland Ju 88 och Bf 109 utan vingar men färdigmålade för övrigt.

Och sedan anpassade man ju kamouflaget ytterligare ute på förbanden där man även polerade flygplanen för bättre prestanda. Så hur rätt är det med matta och sidenmatta modeller där förebilderna egentligen kanske var rätt blanka?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Hur målades tyskt camou?

Inlägg av kai »

Andre B. skrev: Och sedan anpassade man ju kamouflaget ytterligare ute på förbanden där man även polerade flygplanen för bättre prestanda. Så hur rätt är det med matta och sidenmatta modeller där förebilderna egentligen kanske var rätt blanka?
Jag har fått uppfattningen att det nog bara var ässen som fick sina plan polerade. Egentligen var det t o m officiellt förbjudet att polera planen (Luftwaffenverordnungsblatt Nr. 4), eftersom blanka ytor förstörde kamouflage-effekten, men definitivt finns det bilder där man ser reflektioner i vingytan och den alltså måste blivit uppblankad och om det ökade hastigheten i alla fall lite så satsade man väl på att man skulle hinna knäppa Tommy även om han råkade få syn på ett blänk i himlen.
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Hur målades tyskt camou?

Inlägg av kai »

Mats Averkvist skrev:Jag har hört från den tyske färgexperten Jürgen Kiroff att fram till slutet 1942- början 1943 så målades allt med pensel eftersom man inte kunde sprutmåla de färger som skulle användas. (Osäker på om det också gällde primer och interiörfärger.) Det är därför som kamo'n har skarpa färggränser i och med tejpmaskering osv, och så förekommer det ingen mottling förrän man kunde börja spruta färgen fr o m 1943.
Nää, det ställer jag mig starkt tvivlande till. Mottling dyker ju upp redan under senare delen av 1940, det finns det gott om bilder på. Vidare anger den tidigare citerade LDv 521/1 i 1938 års version precis hur man ska göra för att sprutmåla (dock inte något om maskering, då) och vilken spädning man ska ha på färgen så att man inte skulle klarat av att sprutmåla har jag svårt att tänka mig.
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Hur målades tyskt camou?

Inlägg av kai »

Stellan skrev:Ingen aning om att det var sådär man byggde en Messerschmitt. orde varit något liknande för en Bf 109? Byggsättet förklarar den berömda mittsömmen på bakkroppen, eller hade man något annat sätt att bygga jaktplanen som hade större påkänningar?
Det var nog ganska precis likadant man byggde, sannolikt med lite stadigare doningar i 109, men grundkonstruktionen är densamma.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur målades tyskt camou?

Inlägg av Andre B. »

kai skrev:
Andre B. skrev: Och sedan anpassade man ju kamouflaget ytterligare ute på förbanden där man även polerade flygplanen för bättre prestanda. Så hur rätt är det med matta och sidenmatta modeller där förebilderna egentligen kanske var rätt blanka?
Jag har fått uppfattningen att det nog bara var ässen som fick sina plan polerade. Egentligen var det t o m officiellt förbjudet att polera planen (Luftwaffenverordnungsblatt Nr. 4), eftersom blanka ytor förstörde kamouflage-effekten, men definitivt finns det bilder där man ser reflektioner i vingytan och den alltså måste blivit uppblankad och om det ökade hastigheten i alla fall lite så satsade man väl på att man skulle hinna knäppa Tommy även om han råkade få syn på ett blänk i himlen.
Heinz Knoke är en av många Luftwaffe piloter som berättat om hur de fick sina flygplan polerade av mekanikerna. Kan minnas fel men det skulle göra typ 20-40 km/h och det kan ju direkt avgöra om man överlevde eller ej...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Hur målades tyskt camou?

Inlägg av kai »

Hittade den här bilden på sprutmålning under första världskriget:
http://photobucket.com/gallery/user/Gre ... sZTQuanBn/
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur målades tyskt camou?

Inlägg av Andre B. »

Och målaren har till och med skyddsutrustning på sig! *ler*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar