Alla dessa små dekaler

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Namn: Lars Ekström

Alla dessa små dekaler

Inlägg av Lars Ekström »

Jag bygger några P-51 mustanger i skala 72 för tillfället och det börjar närma sig dekalisering.
Tillverkaren av dekalarket är Microscale och jag tror att det är en reprint av ett gammalt ark eftersom artnr är lågt 72040.
Dekalerna är fina och väldigt tydligt tryckta, till och med så bra att man kan läsa vad som står på de flesta stencils.
P-51 brukar ha ett block på vänster sida som beskriver data för flygplanet och på detta ark finns det datablock för alla maskinerna, problemet är bara att det är samma information på alla datablock. Jag kollade även på några av mina gamla microscale ark (40år) av P-51 och alla hade samma datablock oavsett om det var 48 skala eller 72. Inte för att det spelar någon roll för mig, men en kul observation.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Alla dessa små dekaler

Inlägg av Andre B. »

Det skiljer lite mellan tillverkare här. En del har ändrat dekalen och visar rätt block nr/id. Andra har det inte. I 1/72 så är texten inte direkt läsbar utan förstoringsglas. Blir lite värre i 1/48 och än mer i 1/32. Annars så känner jag lite att det bara är P-51D modellen som haft berörd stencil på sidan. Och många gånger så togs den bort eller försvann ute i fält. Även när de gäller de svenska maskinerna så verkar det bara vara ett fåtal som hade denna stencil vid leverans. Och det verkar som den rätt snart blev bortpolerad. Vid en snabbkoll i J26 boken finner man bara tiotalet bilder där Mustanger har berörd stencil...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar