A-6A Intruder 1/48 KInetics, färdig s15
-
- Kontakt:
Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics
En hård kamp det där... Men du lär garanterat gå segrande ur striden den här gången också. 

-
- Namn: Sebastian Palm
Mumsig Macross-modell! Ser ut som en 1/48, med tanke på burkarna i bakgrunden. Har inte byggt den själv, men jag har en i 1/72, och det är inget stort plan, precis. (Man vet att ett jaktplan är litet när en Gripen tar mer hyllplats...)Janne.S skrev: Japp, byggde en som Battroid förra året nu gör jag en i Fighter mode....så har jag en i Guardian i stashen
Nädå, den är 1/72...ville ha alla i samma skala så de kunde stå intill varann lite snyggt. Har en 1/48 Valkyrie i stashen iofSebastianP skrev:Mumsig Macross-modell! Ser ut som en 1/48, med tanke på burkarna i bakgrunden. Har inte byggt den själv, men jag har en i 1/72, och det är inget stort plan, precis. (Man vet att ett jaktplan är litet när en Gripen tar mer hyllplats...)Janne.S skrev: Japp, byggde en som Battroid förra året nu gör jag en i Fighter mode....så har jag en i Guardian i stashen

Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Tack Björn.....återstår att se hur det går men jag kämpar påBjörn Fransson skrev:En hård kamp det där... Men du lär garanterat gå segrande ur striden den här gången också.

Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

-
- Namn: Sebastian Palm
Heh, förstår precis. Bygger nästan uteslutande i 1/72 så länge subjektet finns i den skalan, mest för att kunna göra storleksjämförelser och visualisera hur stora och små vissa saker är. Det är mycket lättare att se hur liten en VF-1:a är om man kan ställa den bredvid nåt man kan råka på i verkligheten, och likadant hur enormt vrålstor en VF-0:a är.Janne.S skrev: Nädå, den är 1/72...ville ha alla i samma skala så de kunde stå intill varann lite snyggt. Har en 1/48 Valkyrie i stashen iof
(sen hamnar allihopa i hyllan mellan min B-1:a och min Airbus A400M och känner sig genast mycket små... )
Borde nypa mig en VF-0 någon gång...de börjar bli sällsynta.SebastianP skrev:Heh, förstår precis. Bygger nästan uteslutande i 1/72 så länge subjektet finns i den skalan, mest för att kunna göra storleksjämförelser och visualisera hur stora och små vissa saker är. Det är mycket lättare att se hur liten en VF-1:a är om man kan ställa den bredvid nåt man kan råka på i verkligheten, och likadant hur enormt vrålstor en VF-0:a är.Janne.S skrev: Nädå, den är 1/72...ville ha alla i samma skala så de kunde stå intill varann lite snyggt. Har en 1/48 Valkyrie i stashen iof
(sen hamnar allihopa i hyllan mellan min B-1:a och min Airbus A400M och känner sig genast mycket små... )

En lilling uppdatering när man ändå ligger hemma med magsjuka, urk ...
Nya panellinjer för luckorna över kroken...ska på lite antenner och grejer sedan

Målat och avmaskat...

Grejade det andra med...målat och putsat.

Och stjärten...

Så ett steg framåt, målade luftbromsarna i Alclad magnesium

Sedan ska utblåsen målas och likså luftintagen...inte kul att maska inne i dom
Limma lugnt!
Nya panellinjer för luckorna över kroken...ska på lite antenner och grejer sedan

Målat och avmaskat...

Grejade det andra med...målat och putsat.

Och stjärten...

Så ett steg framåt, målade luftbromsarna i Alclad magnesium

Sedan ska utblåsen målas och likså luftintagen...inte kul att maska inne i dom

Limma lugnt!

OK, då kör vi!
Först en snabb titt på mitt sidoprojekt, snart klar ska göra klar dekalerna, lacka och sätta ihop.

Luftintagen...
Först tänkte jag maska konventionellt precis som jag gjort på utsidan...men det det var omöjligt att få in en tunn tejpremsa att maska kanten med! Jag försökte i
2 veckor att få till det med sedan gav jag upp och tänkte penselmåla, då slog det mig: varför försöker jag maska för färgen som ska målas istället för att maska
färg som redan målats då det är lättare?!

Sagt och gjort!
JAg skar till ett par plastskum masker...

MAskade splitter plattan och runt om insugen...

pluppade i skumplasten...

Blåste matt svart Alclad prajmer...

Tryckete in skum plasten längre in....ni ser den ojämna kanten, inte snyggt men jag är inte klar...

Maskade av splitter plattorna...

Sedan maskade jag det svarta jag målat från utsidan....så mycket lättare.

Lite häftmassa att täta kanterna med...

Och sedan blåste jag ALclad matt vit prajmer (den täcker så otroligt bra) och sedan blank vit uppe på det.

Avmaskade och banne mig, jag blev nöjd! tejpen lyfte lite färg här och där med det fixade jag med en pensel och matt svart.

Då ska vi se vart vi står...
utblåsen ska maskas och målas...borde inte bvara några problem, sedan den röda bränsledumpmunstycket och sedan kolla modellen om det är något som ska bättras
sedan är det banne mig blanklack och dekaler

Limma lugnt!
Först en snabb titt på mitt sidoprojekt, snart klar ska göra klar dekalerna, lacka och sätta ihop.

Luftintagen...
Först tänkte jag maska konventionellt precis som jag gjort på utsidan...men det det var omöjligt att få in en tunn tejpremsa att maska kanten med! Jag försökte i
2 veckor att få till det med sedan gav jag upp och tänkte penselmåla, då slog det mig: varför försöker jag maska för färgen som ska målas istället för att maska
färg som redan målats då det är lättare?!

Sagt och gjort!
JAg skar till ett par plastskum masker...

MAskade splitter plattan och runt om insugen...

pluppade i skumplasten...

Blåste matt svart Alclad prajmer...

Tryckete in skum plasten längre in....ni ser den ojämna kanten, inte snyggt men jag är inte klar...

Maskade av splitter plattorna...

Sedan maskade jag det svarta jag målat från utsidan....så mycket lättare.

Lite häftmassa att täta kanterna med...

Och sedan blåste jag ALclad matt vit prajmer (den täcker så otroligt bra) och sedan blank vit uppe på det.

Avmaskade och banne mig, jag blev nöjd! tejpen lyfte lite färg här och där med det fixade jag med en pensel och matt svart.

Då ska vi se vart vi står...
utblåsen ska maskas och målas...borde inte bvara några problem, sedan den röda bränsledumpmunstycket och sedan kolla modellen om det är något som ska bättras
sedan är det banne mig blanklack och dekaler

Limma lugnt!

Det rör på sig...
Borrade ett hål i IFR sonden...

Stoppade in pianotråd...

Borrade motsvarande hål framför vindrutan..

Torrpassning...det funkar

Sedan maskade ajg och målade utblåsen med alclad gloss black

Sedan Airframe Aluminium för glänset och lite Aöcöad steel för skuggning.

Målade spetsen på sonden i Alclad steel och torrborstade med vallejo chrome.

Limmade på flapsen och spoilrarna...tycks some det röda på insidan lyser igenom de tunna spoilrarna....får klura på det men annars är det redo för blanklack

Limma lugnt!
Borrade ett hål i IFR sonden...

Stoppade in pianotråd...

Borrade motsvarande hål framför vindrutan..

Torrpassning...det funkar

Sedan maskade ajg och målade utblåsen med alclad gloss black

Sedan Airframe Aluminium för glänset och lite Aöcöad steel för skuggning.

Målade spetsen på sonden i Alclad steel och torrborstade med vallejo chrome.

Limmade på flapsen och spoilrarna...tycks some det röda på insidan lyser igenom de tunna spoilrarna....får klura på det men annars är det redo för blanklack

Limma lugnt!

Snyggt bygge! Beundrar byggare med sådant tålamod
Stefan

Stefan