A-6A Intruder 1/48 KInetics, färdig s15

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Uppdateringsdags :D

Först en liten special apropå vad Zander ville veta, tänkte det blir lättare om jag åskådliggör det och det finns säkert andra som undrar.

JAg plockade bort en luftskopa för att göra om denna till en A så märket som blev fick spacklas och slipas.

Egentligen ganska lätt, skaffa många olika slipdon.

Jag började med 120 grit slippapper som jag slipade med i mjuka cirkelrörelser utan att trycka hårt.

Bild

Sedan körde jag med en 180 Grit sliprondell, underbara slipverktyg den kommer åt nästan överallt och behöver inte trycka hårt.
Återigen mjuka cirkelrörelser...

Bild

Och sedan 320 Grit slippapper, notera att jag inte ens slipat igenom primern så mjukt måste man slipa.

Bild

Sedan polerade jag med sliprondeller från 500 Grit till 2000 Grit.

Bild

JAg använder dymotejp som stöd när jag ristar panellinjer.

Bild

Bild

Och åter prajmat....det syns inget spår av spacklet. :D

Bild

Nu ska det målas!

Maskade gränsen mellan vitt och grått med häftmassa och tejp...

Bild

Blåste på några lager blank vit.

Bild

MAskade av :P

Bild

Bild

Sedan maskade jag nosen...

Bild

Blåste Alclad flat black primer/microfiller…

Bild

Efter lite polerande var det dags för min äldsta Alclad flaska 10 + year old Gloss black primer. Lägger alltid ovanpå mattsvart och det blir tokblankt.

Bild

Sådär ja...kommer inte vara så blanket efter lacker och annat.

Bild

Avmaskad!

Bild

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

En liten uppdatering idag med…

Målandet fortsätter och nu är det dags för rött…eftersom jag vet hur rött kryper in överallt så maskade jag för att täcka alla eventualiteter.

Bild

Håller tummarna för minimal spill!

Bild

Ok, jag är nöjd…lyckades sätta min rödmålade tumme på några grejer med det ordnar sig, lyckat på det stora hela

Bild

Lite torrpassande…

Bild

Och nu för glare shielden…

Bild

Så..

Bild

Härnäst blir det massa små bôs som ska maskas och målas.

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Vajert Janne! Vilka färger använder du i huvudsak, Är det Gunze akryl?
SebastianP
Namn: Sebastian Palm

Inlägg av SebastianP »

Ooh, såg den här på ARC, visste inte att du också var svensk! Trådtiteln är lite lätt missvisande kanske, det verkar från dekalarket som om du bestämt dig för att bygga en A-6A redan från början, och sen kommit på halvvägs igenom att "hoppsan, varför håller jag på att bygga en A-6E?", men du verkar ha löst problemen snyggt. (Snyggare än jag skulle klara...)

Nu vill jag bygga en egen Intruder, i modernare tappning typ "tänk om de fortfarande flög, med de senaste prylarna". (Och en Vigilante. Och en Corsair. Och en super-geting i Vietnam-kamo...)
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Vajert Janne! Vilka färger använder du i huvudsak, Är det Gunze akryl?
Tack Henrik :D

Nä, jag kör Lifecolor.
SebastianP skrev:Ooh, såg den här på ARC, visste inte att du också var svensk! Trådtiteln är lite lätt missvisande kanske, det verkar från dekalarket som om du bestämt dig för att bygga en A-6A redan från början, och sen kommit på halvvägs igenom att "hoppsan, varför håller jag på att bygga en A-6E?", men du verkar ha löst problemen snyggt. (Snyggare än jag skulle klara...)

Nu vill jag bygga en egen Intruder, i modernare tappning typ "tänk om de fortfarande flög, med de senaste prylarna". (Och en Vigilante. Och en Corsair. Och en super-geting i Vietnam-kamo...)
Tack Sebastian :D

Jag velade länge över dekalaltetnativ...till sist gick jag till min fall back point, USS Enterprise. Jag tycker det är kul att försöka få flygplan från samma båt ...plötsligt insåg jag att det är en A och jag fick konvertera min E till en TIDIG A dessutom :P Har jag väl snöat in så har jag svårt att byta spår.....så jäkla envis :P
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

En liten uppdatering...

Självklart har jag ju en kompositvinge eftersom modellen är en E...borde jag ju fattat nåväl istället för att få spel så inser jag mina begränsningar och gör vingen lite A-isk
Det får duga så helt enkelt.

JAg drog några panellinjer som är nästan, men inte riktigt helt oövernsstämmande med verkligheten.

Bild

Samma på stjärtfenan, det får duga så.

Bild

Sedan maskade jag för corogarden.
Bild

grundade med alcad grå primer och lade sedan white aluminium uppe på, det ska på lacker och grejer sedan så det blir inte så blankt.

Bild

Det skiljer sig en del detaljer mellan mina referenser och målninginstruktionen, t.ex så går corogaden hela vägen längs vingens framkant till flygkroppen

Bild

Sedan maskade jag den lilla svarta remsan på fenan...är väl en UHF antenn där kan jag tänka.

Bild

så...

Bild

JAg har börjat maska för luftintagen, usch vad det är drygt att maska inne i trånga luftintag :(

Limma lugnt!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Ett steg framåt och två tillbaks :P

Målade kroken-....så långt allt väl :D

Bild

Själva huset är en annan femma....fel fel fel som brasse skulle säga :P

Bild

Lite mallar för luckor

Bild

Limmade deit...

Bild

Sedan mer plasticard

Bild

MAska...

Bild

Så tjockt med spackel ..mmmmm härligt!

Bild

Skön grön kaka uppe på nu :P

Bild

Slipa...

Bild

Prajma...

Bild

Åsså fixa skavanker.

Bild

PAssade på att spackal andra små skavanker :P

Bild

Bild

Med allt spackel som härdar så tog jag mig tid med ett sidoprojekt...ni får se när den blir klar :D
Bild

Limma lugnt!
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Du sparar då inte på spacklet Janne.
Har du aktier i Squadron?

Ytterligare en VF-1 på G ser jag. Skull leader?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

fluga i skala 1:1????
Z
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Johan Elvin skrev:Du sparar då inte på spacklet Janne.
Har du aktier i Squadron?

Ytterligare en VF-1 på G ser jag. Skull leader?

/Johan
Hehehe....dags att fylla på med spackel kan jag säga :P

Japp, byggde en som Battroid förra året nu gör jag en i Fighter mode....så har jag en i Guardian i stashen :D
Skriv svar