Hej,
Jag bygger just nu ett par modeller i skala 1/72 som en gåva och därav valet att ha dem rätt små.
För framtida referens söker jag en tråd som diskuterar för och nackdelar med olika skalor. Då menar jag inte att den ena rar mer hyllplats än den andra ytan snara frågor om att få mer detaljerade modeller kontra att behöva lägga till detaljer själv och utmaningar i målandet med att få en realistisk färgåtergivning osv, vilken är lättast att matcha andra "accessoarer" /modeller för diorama etc.
Existerar det en sån tråd eller ska jag starta en?
/Fredrik
Letar tråd "vilken skala"
Re: Letar tråd "vilken skala"
Mitt råd är; välj en skala och var konsekvent, det är lättare på alla sätt.
Vilken skala då ?
Vilja utrymmen har du till förfogande ?
Hur bra ser du i dag och om 5-10 år ?
Själv kan jag inte bygga 1/72 längre, 1/35 fungerar men 1/16 fungerar även på kvällarna.
Vilken skala då ?
Vilja utrymmen har du till förfogande ?
Hur bra ser du i dag och om 5-10 år ?
Själv kan jag inte bygga 1/72 längre, 1/35 fungerar men 1/16 fungerar även på kvällarna.
-
- Namn: Sebastian Palm
1/72-skala har fördelen att du kan komma undan med dekalcockpit eller färdigmålad PE, och att det finns en enorm sortering av väldigt många typer av subjekt - pansar, helikoptrar, propellerflyg, jetflyg, science fiction, etc. Vissa specifika subjekt lyser med sin frånvaro dock. Nackdelen med 1/72 är att figurerna är *pyttesmå*, och kräver extremt stadiga händer, och gärna en arbetslampa med inbyggt förstoringsglas. Likaledes om du tänker måla/superdetaljera dina egna instrumentpaneler, landningställ eller dylikt. Resingrejor finns om du vill superdetaljera, men inte för precis allt eftersom det blir så smått och det måste målas...
1/48 är en flygskala - det finns mycket liten sortering på pansar (men den växer), däremot finns i princip varenda helikopter, jaktplan och jaktbombare från 1900 och framåt att få tag i i 1/48, även en hel del som inte finns i 1/72. Det är lättare att måla instrumentpaneler och figurer, definitivt - men det är mer av ett krav att du faktiskt gör det själv, dekalcockpit är jättesällsynt 1/48, och färdigmålad PE dyrt. 1/48 är däremot den lättaste skalan att få tag i resin-detaljer i till flyg, tumregeln är att om det existerar i verkligheten och nån lyckats få bilder av det, har någon gjort en resin-version av det.
1/32 är också en flygskala, men eftersom den är så stor så krymper sorteringen rejält. Har det fler än två säten utan att vara en helikopter finns det förmodligen inte i 1/32. (undantag finns, men flygplanen i fråga är ursprungligen tvåsitsare som fått extra baksäten.) Och kravet på detaljering ökar riktigt ordentligt, det kommer att synas omedelbart om du slarvbygger. 1/32 är också den skalan där snobberiet blir som värst vad gäller om inte modellen är helt korrekt i formen out of the box - jag har sett 1/32-modeller få omfattande resinkonversioner för att fixa fel som vanligt folk inte kan se med blotta ögat, och det kvittar hur detaljerad cockpit är, eftersom den är i plast är den inte tillräckligt detaljerad utan *måste* ersättas med resin eller en total scratchbyggnadskonversion, enligt snobbarna.
1/35 är traditionellt en pansar-skala, och har det larvfötter eller mer än fyra hjul och huvudsakligen grön färg finns det förmodligen i 1/35. På grund av att pansar ofta verkar tillsammans med infanteri finns det också en avsevärd kollektion med infanterifigurer i 1/35, och på grund av att infanteri ofta kommer via helikopter började även transporthelikoptrar tillverkas i 1/35 i stället för 1/32, med flera fantastiska modeller. På grund av att figurerna nu har blivit så stora, förväntas en viss detaljnivå på målningen, och alla grejor som är till för människointeraktion (instrumentpaneler osv). 1/35 är lätt att superdetaljera på grund av hur stort det blir, men om du slarvar är det lika uppenbart som i 1/32.
1/48 är en flygskala - det finns mycket liten sortering på pansar (men den växer), däremot finns i princip varenda helikopter, jaktplan och jaktbombare från 1900 och framåt att få tag i i 1/48, även en hel del som inte finns i 1/72. Det är lättare att måla instrumentpaneler och figurer, definitivt - men det är mer av ett krav att du faktiskt gör det själv, dekalcockpit är jättesällsynt 1/48, och färdigmålad PE dyrt. 1/48 är däremot den lättaste skalan att få tag i resin-detaljer i till flyg, tumregeln är att om det existerar i verkligheten och nån lyckats få bilder av det, har någon gjort en resin-version av det.
1/32 är också en flygskala, men eftersom den är så stor så krymper sorteringen rejält. Har det fler än två säten utan att vara en helikopter finns det förmodligen inte i 1/32. (undantag finns, men flygplanen i fråga är ursprungligen tvåsitsare som fått extra baksäten.) Och kravet på detaljering ökar riktigt ordentligt, det kommer att synas omedelbart om du slarvbygger. 1/32 är också den skalan där snobberiet blir som värst vad gäller om inte modellen är helt korrekt i formen out of the box - jag har sett 1/32-modeller få omfattande resinkonversioner för att fixa fel som vanligt folk inte kan se med blotta ögat, och det kvittar hur detaljerad cockpit är, eftersom den är i plast är den inte tillräckligt detaljerad utan *måste* ersättas med resin eller en total scratchbyggnadskonversion, enligt snobbarna.
1/35 är traditionellt en pansar-skala, och har det larvfötter eller mer än fyra hjul och huvudsakligen grön färg finns det förmodligen i 1/35. På grund av att pansar ofta verkar tillsammans med infanteri finns det också en avsevärd kollektion med infanterifigurer i 1/35, och på grund av att infanteri ofta kommer via helikopter började även transporthelikoptrar tillverkas i 1/35 i stället för 1/32, med flera fantastiska modeller. På grund av att figurerna nu har blivit så stora, förväntas en viss detaljnivå på målningen, och alla grejor som är till för människointeraktion (instrumentpaneler osv). 1/35 är lätt att superdetaljera på grund av hur stort det blir, men om du slarvar är det lika uppenbart som i 1/32.
Sebastians svar var verkligen utförligt & jag tillägger värdet av att vara konsekvent, det förenklar när du behöver en reservdel, du är van att se i den skalan.
Exempel på bra och konsekvent 1/72-byggare; magnusf
Det stämmer till eftertanke.
Exempel på bra och konsekvent 1/72-byggare; magnusf
Det stämmer till eftertanke.
Lite sent kanske, men stort tack för det grymma svaret. Jag lutar nog mot 1/48
/Fredrik

/Fredrik
Glöm inte 1/144, det är skalan som gäller för airliners men det finns mycket annat kul i skalan också.
Stefan
Stefan
-
- Namn: Sebastian Palm
Har urusel koll på 1/144 vad gäller "riktiga" modeller, det enda jag byggt i den skalan på tretti år är Gundam-robotar. (Har fortfarande dålig smak i munnen av Revell's gamla 1/144 F-15 och F-14, de två första flygplansmodellerna jag nånsin byggde. Vet att båda är sedan länge ersatta med mycket bättre prylar, men... Jag bygger 1/72, då ser jag vad jag sysslar med.Stefan S skrev:Glöm inte 1/144, det är skalan som gäller för airliners men det finns mycket annat kul i skalan också.
Stefan

Ja, alltså om jag nu ska återuppta modellbygge efter mitt nuvarande projekt (bygger 4 helikoptrar i 1/72 till en pilot i present, han har flugit alla) så är dessa saker viktiga och ovan svar fick mig att landa i 1/48:
-utbudet( jag vill kunna variera mig inom samma skala)
-skalenlighet (i nuvarande projekt känns det som att de tagit sig friheter med skalan, främst gällande cockpit och inredning, har ännu ej kollat yttermått men ska)
- Detaljrikedom (skala stor nog för mer detaljer och lagom utmanande att själv göra egna kompletteringar och konverteringar)
-Målning (denna bit med slitage, åldrande etc är det som jag tycker är roligast, 1/72 känns för litet för att teman ska kunna få effekter nog, naturliga ljusåtergivningne blir för ojämn) 1/48 r väll i minsta laget men där trummar utbud och utrymme frågan.
/F
-utbudet( jag vill kunna variera mig inom samma skala)
-skalenlighet (i nuvarande projekt känns det som att de tagit sig friheter med skalan, främst gällande cockpit och inredning, har ännu ej kollat yttermått men ska)
- Detaljrikedom (skala stor nog för mer detaljer och lagom utmanande att själv göra egna kompletteringar och konverteringar)
-Målning (denna bit med slitage, åldrande etc är det som jag tycker är roligast, 1/72 känns för litet för att teman ska kunna få effekter nog, naturliga ljusåtergivningne blir för ojämn) 1/48 r väll i minsta laget men där trummar utbud och utrymme frågan.
/F