Fick ett infall och ville testa att bygga en av de gamla Dragonsatserna från 1991. Desert Stormfigurerna (No 341) gavs även ut i Italerikartonger, som i mitt fall, men oavsett hur kartongen ser ut så var de populära. Dragon satte en ny standard för plastfigurer och fortfarande är de måttstocken för andra tillverkare.
Som jag trodde var detaljerna mer odefinierade och gjutstamarna har vissa tveksama placeringar jämfört med deras moderna produkter. Det är lätt att skada speciellt vapnen och utrustningen om man klipper lite fel. Proportionsmässigt ser allt bra ut och det tidstypiska PASGT-systemet med hjälmen och västen ser korrekt ut.
Som vanligt är de målade med Vallejofärger utom ansiktsdetaljerna där jag provade att använda oljefärger med riktigt snyggt nybörjarresultat. Jag tycker många som använder oljefärger för hudtoner överdriver högdagar och röda toner så att figurerna ser ut som clowner mer än verkliga människor så jag lägger hellre ner tidigt än kladdar för mycket.
Det karaktäristiska chocolate chip-kamouflaget från första Gulfkriget var faktiskt mycket lättare att göra än jag trodde. Lägger man på de svarta prickarna först och fyller i med vitt ovanpå blir det bra. Jag har läst om personer som målar dit det svarta som halvcirklar runt det vita. Det fungerar säkert bra i större skalor men i 1:35 känns svart först som det rätta konceptet.
De gamla Dragonfigurerna når inte upp till moderna figurer men för de som bara vill testa att bygga och måla figurer från andra världskriget och framåt bör plocka upp en gammal Dragonask att öva på. Proportionerna är trots allt mycket bättre än Tamiyas orchmutanter från 1970-talet. Med nya huvuden blir de så snygga att de kan vara förgrundsfigurer i ett diorama.