Jag är förvirrad (Arado 196 Bismarck)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Jag är förvirrad (Arado 196 Bismarck)

Inlägg av Fenix »

Någon som har koll på hur Arado 196 var målade på Bismarck jag har kollat runt på nätet lite och vissa sidor säger att de var enfärgade (mörkgröna med ljusblå undersida) andra sidor säger grönt på grönt kamouflage och ljusblå undersida och de svartvita bilderna på riktiga Arado 196:or är nästan omöjliga att urskilja hur de är målade.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Jag är förvirrad (Arado 196 Bismarck)

Inlägg av kai »

De officiella målningsanvisningarna säger tvåfärgat grönt 72/73 och det tror jag man kan vara tämligen säker på att man följde. Däremot är det, i synnerhet i svartvita bilder, ganska låg kontrast mellan de två nyanserna (precis som det är inte nån direkt fantastisk kontrast mellan 70 och 71 heller), så att somliga författare tolkat detta som att det bara är en färg på ovansidan.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nej, det var Kamouflerade Arados på Bismarck. I John Asmussens bok om Bismarck så beskrivs dessa med kammo samt att i boken syns en bild på just en sådan. Jag skulle kunna påstå att Asmussen är en väldigt säker källa i det här fallet. Visserligen står det att Bismarck haft 10 olika flygetyg ombord vilket kan uppvigla till diskussioner.

Bild

Bild
Fenix

Inlägg av Fenix »

Tack för att ni redde ut detta för mig.
Stefan E
Namn: Stefan Ericsson

Inlägg av Stefan E »

Hejsan Fenix!

Så här blev min Arado;

Bild

Bild

HiPM 1/48, T3 + HK, Baserad på Bismark, modellen målad med White Ensign Colorcoates RLM 72/73/65, det är väldigt låg kontrast mellan färgerna och svårt att se ibland beroende på ljus o vinklar.

Stefan E
Fenix

Inlägg av Fenix »

Stefan E mina Arado's är lite mindre (1/350) de ska stå på min Bismarck
Skriv svar