Tankar kring revells modeller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Tankar kring revells modeller

Inlägg av Fenix »

Idag köpte jag en Revell F-4J i 1/72 som ska vara från 2016 enligt kartong och ritning (står dock Monogram på modellen :D) efter alla dessa år och Revell kan fortfarande inte göra Sidewinders
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Björn B »

Denna? https://www.scalemates.com/kits/1013761 ... phantom-ii Ursprunget verkar vara en monogram från 1985 så Revell har nog inte gjort missilerna.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Är väl det som är lite tråkigt med Revell. De kan göra fantastiska modeller samtidigt som de har kvar många modeller som inte borde säljas idag. Som exempelvis deras P-51D i 1/72 (som dock har väldigt fina dekaler som fungerar utmärkt på Airfix fina P-51D i samma skala). Och de återutger även många andra äldre modeller från Frog, Matchbox, Heller och Monogram för att nämna några.

Berörd F-4J anses av många Phantom kännare vara väldigt riktig formmässigt och det finns saker med modellen där Fujimi eller Hasegawa inte lyckats lika bra. Sedan är den inte ny vilket märks bland annat på robotarna. Men där finns ju många fina alternativ idag.

Men är man ny modellbyggare och inte har koll på alla modeller så handlar det mycket om att läsa "reviews" på internet så att man får en uppfattning om vad man köper. Där får man även ofta tips på sådant man bör vara uppmärksam på under bygget...

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Tror jag nån gång fick det till att det var mellan 15 - 20 olika modelltillverkares modeller som sålts i Revells lådor.....

Stefan
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Låter inte alls otroligt med tanke på att även nyare modeller från ICM och Zvezda ges ut av Revell samt att Revell till skillnad från Airfix fortfarande ger ut fartyg, fordon, rymdskepp mm.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Dessa tillverkares modeller har Revell givit ut.

ICM, Zvezda, Lindberg, Fujimi, Italeri, ESCI, Heljan, Frog, Heller, Renwall, Monogram, Matchbox,Crown,Tamiya, VEB, Hasegawa.

Sen har ju Heljan tillverkat formarna och i vissa fall även tillverkat själva modellerna för Revell), t ex A310, A320 (var så dålig så Revell tog fram en ny form några år senare) Do-27,Trabant och några VW i 1/16.

Stefan
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

En imponerande lista Stefan! Tänkte Du hade missat en, MasterModell, men sen såg jag att Du har med VEB plasticart, och det var ju dom som gjorde Junkers G24 från början.
Men nu kanske jag kom på en, hur är det med Special Hobbys 1/748 Seafire, har inte Revell gett ut den?
/Neil
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Såg att Andre klankar ner på Revells P-51D Mustang i 1/72, och det tror jag är helt rätt, men jag vill inflika att dom har en helt OK P-51B-Mustang också, det är några småfel på den, men snygga panellinjer, hyfsat form, och suverän pris!
/Neil
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Det var faktiskt den här VEB modellen jag tänkte på

Bild

I år kommer ju Revell med det tyska flygande tefatet och det kommer ju från ytterligare en tillverkare (verkar dock vara okänt vilken)

Kom också ihåg deras robotserie Robotech som kom från Takara.

Ytterligare en tillverkare, Protar

https://www.scalemates.com/kits/129318- ... 26-c2-1982

Stefan

ps, hur kunde jag glömma Otaki, Dornier X och Super Guppyn kommer ju därifrån ds
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Otaki, javisst! Bra modeller.
/Neil
Skriv svar