Fler ryska snurror! Aeroplast Mil Mi-2 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Fler ryska snurror! Aeroplast Mil Mi-2 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Drog igång den här strax efter jul, faktiskt före Mi-8:an som lyckades klämma sig emellan. Här en snabbresumé (har haft en del kamerastrul, därav kör vi allt på en gång):

Cockpit och interiör: Inte så mycket att orda om. Saknade bra referenser, dessutom syns det dåligt genom de stora fönstren, så det fick bli tomt därbak.

Bild

Har svårt att avgöra om modellen var bra eller dålig. Emellanåt briljant, emellanåt betydligt mer grovyxad. Det mesta gick att få ihop med noggranna förberedelser och lite våld. Så den drog faktiskt inte så mycket spackel. Inte så lite Marivox-känsla på denna (alltså i deras bästa stunder), skulle tro att det är samma leverantör som de använt.

Bild

Värst var faktiskt instruktionerna. Stora och tydliga, men inte en enda färgreferens (förutom färgbilder på exteriören). Dessutom verkar Aeroplast ha haft tombola med sifferangivelserna. Ingen logik alls. 1, 24 och 87 kunde sitta precis intill varandra, utan att på något sätt hänga ihop med konstruktionen.

Ytterligare en paradox. Ingen inredning till kabinen, däremot döljer sig en riktigt fin motor under motorkåpan. Märklig prioritering. Lika märkligt som att jag själv petade dit landställen redan nu. Dumt med tanke på maskeringen vid målningen, så de fick plockas bort.

Bild

Lite färg på:

Bild

...och dekaler från DF Helostuff. Plus en liten maskeringsorgie för rotorbladen.

Bild

Klar!

Bild

Bild

Gardinerna (inte ofta man jobbar med sådana i modellbygge) är gjorda av toalettpapper.

Bild

Bild

Bild

Vi talade ju om Mi-8:ans storlek tidigare. Trots att den är i 1/72 är den i stort sett exakt lika stor som Mi-2:an i 1/48. Men många detaljer och lösningar är i det närmaste identiska, trots skillnaden i storlek. Återanvändning är som bekant den ryska melodin.

Bild

Det var det! Dags att ge sig på nästa projekt. Den halvfärdiga MiG-25:an skriker högt varje gång jag går förbi...
Anders.Edblad

Re: Fler ryska snurror! Aeroplast Mil Mi-2 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Trevligt med ett ryskt helikoptertema.
Det ser riktigt hemtrevligt ut med de där gardinerna i Mi-2.an!
Fina byggen båda två.

Anders E
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Björn! Jag känner att jag snart måste bygga min första helikopter.:-)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Omisskännligt rysk och tuff! Sedan blir ju allt lite roligare med day-glo på, klart upplysande :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Helikoptrar är trevligt. Bara det att den vispen på taket tar rätt mycket plats ibland. Nog därför jag tycker bra om Huey's med bara två blad... *ler*

Fina små (?) byggen!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar