Året började i 1/72-skalans tecken. Först ut var Airfix Lightning F.6:

...följd av en fransk duo. Först Special Hobbys Mirage F.1B:

...och Academys Super Étendard:

Sedan avslutade jag en mångårig surdeg. Broplans vacumformade Saab A 36, även den i 1/72:

Sedan upp i skala igen. Planerade ett dubbelbygge i 1/48 apropå Viggens 50-årsjubileum, tanken var att bygga den första och den sista. Lyckades i alla fall få ihop den första. En konverterad Esci:

Den sista (Tarangus JA 37DI) kom jag halvvägs med. Blir förhoppningsvis klar under 2018.
Efter Open plockade jag ihop Airfix S 31 Spitfire i 1/48.

Och så var det dags för årets bil. Fransk, förstås. Hellers Renault 4TL - 1984 i 1/24. För övrigt min första guldplakett för en bil (på AIM)!

Sommaren blev en riktig Draksommar med två 35:or av exportmodell som jag fick med till AIM. Båda i 1/48. Först en dansk F-35:

Och sedan en österrikisk J 35Ö. För övrigt min egen favorit från året.

Parallellt byggde jag Bobcats underbara Jak-28P i 1/48, men den blev klar först till C4. Årets häftigaste förebild alla kategorier!

Lite i skymundan av Jaken, men i mina ögon ett något bättre bygge (men inte alls lika coolt) var en annan ryss, Eduards MiG-21PF, 1/48.

Tredje ryssen på raken blev en bjässe i liten skala, Zvezdas Tu-160 i 1/144:

Året slutade som det började, i 1/72, med Special Hobbys Gnat F.1 från vårt östra grannland, klar lagom till Finlands 100-årsdag.

...trodde jag. Men när antalet byggen stannade på olyckstalet tretton, uppmanade Jens Lindell mig att slänga ihop en till. Så på årets näst sista dag blev det ett riktigt snabbygge, mitt i nyårsstädandet. Revells tämligen usla Spitfire i 1/144. Liten, ful, men ändå en Spitfire. Och en sådan är ju alltid en sådan.


Totalt 14 stycken. Något färre än de senaste åren, där jag landat på runt 20. Men å andra sidan gick mycket byggtid till Tarangus Viggen. Återkommer med fler byggen under året, har redan dragit igång ett par. Gott nytt byggår!