Tänkte försöka slipa försiktigt med sandpapper korn 800. Bra ide eller dålig ide? Finns det bättre sätt?
Janne Nilsson
Färgkant efter maskning.
-
Färgkant efter maskning.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Re: Färgkant efter maskning.
Jag tycker 800-papper är lite grovt, du har inte 1200 eller 1500? Slip-pads typ nagelpolerare kan också funka om man tar det försiktigt. Ytterligare ett trick som har funkat för mig är att skrapa väldigt försiktigt "på tvären" över kanten med ett rundat skalpellblad.
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
Jorå, jag har finare sandpapper. Skulle den här typen av blad vara lämpligt att skrapa med?

Janne Nilsson

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Precis ett sådant Janne!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Om du inte redan startat och lyckats så kan jag tipsa om att sandpappra med hushållspapper till att börja med, det kan räcka beroende på hur motståndskraftig kant du har. Brukar dessutom spara alla mina utslitna sandpappersbitar för att polera vissa saker som inte riktigt tål papper med korn på.
Stellan Schroeder Englund
Jag använder ibland bomullstyg för att polera ur kanterna. Har fungerat förvånansvärt bra...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Tackar för alla bra förslag. Förhoppningsvis testar jag ikväll.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
-
Skrapa gick bra på mindre kanter. Men på den större kanten så blev det missfärgningar och för mycket färg följde med. Det får bli mer chipping än jag hade tänkt. Sandpapper var också okej, det missfärgade i och för sig färgen under men kunde lika gärna vara smårepor.
Janne Nilsson
Janne Nilsson