Anti halkbeläggning?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Anti halkbeläggning?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har en Challenger 2 strv som jag tänkte ge lite antihalkbeläggning på tornet och delar av vagnkroppen. Challenger 2 har en rätt finkornig beläggning på de ytor som är belagda, inte alls så grovt som på t.ex. Israeliska vagnar.

Jag har lite inspiration av ett bygge från en artikel i en Tamiya blaska. Artikelförfattaren har gjort en häxbryggd med Mr Surfacer 500 som bas och Tamiya extra thin cement ihop med något riktigt otäckt lösningsmedel och sedan stoppat detta i färgsprutan och sprutat på detta. Resultatet ser väldigt bra ut ska jag erkänna men jag har ingen lusta att testa detta i någon av mina sprutor eller inomhus för den delen heller :(

Vad finns det för alternativ?

Någonstans har jag läst om "strukturfärg" på sprayburk som alternativ, men vad kan det vara för fabrikat och var hittar jag det?

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Re: Anti halkbeläggning?

Inlägg av bergwall »

För några år sedan snubblade jag på en tråd som beskrev hur man kunde använda en färg med terracotta-effekt för att skapa struktur av den här typen. Jag gissar det är det du far efter. Dessvärre mins inte heller jag vilket forum det var eller exakt vad färgen hette, men det var någon liknande produkt som:
Rust-Oleum Natural Effects Terracotta Spray Paint
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Kolla på Armorama och sök på "Antislip panels" där finns några intressanta trådar. En del använder eget material
några köper färdiga produkter bla den här.
Bild

Inget jag testat själv men resultatet ser ut att bli bra.
Bild

Anders E
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Hej!

Finns två typer som VMS säljer, en grovkornig som sprutas på från flaskan och en finkornig som sprejas med färgspruta. Har testat den sistnämnda och det funkade bra. De rekommenderar ett munstycke med minst 0.5 mm, men jag körde med ett 0.4 mm. Har även testat deras "paper shaper" som funkade bra.

Med vänlig hälsning: John
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det där är nog vad jag letar efter :mrgreen:

Den varianten som man sprutar är nog den som lämpar sig bäst till min Challenger.
Jag hittade ett klipp på Youtube och det såg riktigt bra ut. Den variant som Anders tipsar om, som blir lite grövre passar nog bättre till någon av min IDF vagnar. Det blir att inhandla båda sorterna.

En Centurion baserad Puma står högt upp på inköps listan.

Tack för tipsen.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar