Ta bort krom - vad använder ni!?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mange
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 dec 2015, 14:24
Namn: mange

Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av mange »

Hej,

jag har precis köpt min första moderna bilbyggsats (AMT Camaro 2016) efter en massa gamla Heller-modeller.

På Heller-modellerna gick det att ta bort "krom" med Coca-cola och sedan lösningsmedel för lacken under, men det har inte fungerat på den nya modellen. Efter flera dagar i Cola är det fortfarande krom kvar på delarna...

Vad använder ni för produkter för att ta bort krom???
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av Janne Nilsson »

Kaustik Soda har fungerat för mig. Gör ett band med inte allt för varmt vatten och låg ligga över natten. Ta ur med skyddshandskar på och skölj väl.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
mange
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 dec 2015, 14:24
Namn: mange

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av mange »

Janne Nilsson skrev:Kaustik Soda har fungerat för mig.
Kaustik soda fungerade jättebra för att få bort lagret med krom, men nu är det ett lager klarlack under som sodan inte rår på. Har någon förslag på färgborttagningsmedel?

Jag brukade använda Revells airbrush-rengöringsmedel men det finns inte i Sverige.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av Mikael dBW »

Märkligt nog så fungerar Autosol kromputs väldigt bra för att ta bort krom på plastbitar. Det är ju inte riktigt krom på plasten. Använd en tygbit och så kan du offra en tandborste för att komma åt i trånga ställen.

Mikael
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av TuveB »

Revell har en "Paint Remover" den löser inte plast, testa den. Gunze 110 kan också funka, den är lösningsmedel till MR Surfacer och angriper inte plast.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av Snussugen »

Mr. Muscles ugnsrengöring tar bort krom direkt. Spraya det över kromdelarna, skölj av, boom. Ren plast att leka med.
Live & let dry.
mange
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 dec 2015, 14:24
Namn: mange

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av mange »

Snussugen skrev:Mr. Muscles ugnsrengöring tar bort krom direkt. Spraya det över kromdelarna, skölj av, boom. Ren plast att leka med.
Tar den bort underliggande klarlack också?
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av Snussugen »

mange skrev:
Snussugen skrev:Mr. Muscles ugnsrengöring tar bort krom direkt. Spraya det över kromdelarna, skölj av, boom. Ren plast att leka med.
Tar den bort underliggande klarlack också?
Visste inte ens om att det fanns klarlack undertill, vet bara att kromet flyger bort på delarna jag provat.
Live & let dry.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av Henrik R »

Japp Mister Muskel tar bort allt krom och fästgrunden
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Ta bort krom - vad använder ni!?

Inlägg av Snussugen »

Det jag gillar mest med Mr. Muscle är att man inte behöver låta delarna ligga och suga åt sig under natten eller något, utan kromet försvinner vid direkt kontakt. Hur smidigt som helst!
Live & let dry.
Skriv svar