Bloodborne hunter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av Lerxzt »

Hej Emma, Har följt detta bygge, och det börjar bli riktigt riktigt intressant :) Är själv lite inne på att ha lite lampor o elektroniska pryttlar i mina dioraman.. Har haft detta men oftast avstängt (batterier går som tusan har jag märkt)..
Har en idé som kommer bli cool om jag kan lösa elektroniken och mekaniken som behövs (en Raspberry pi och lite småmotorer så är det löst). Mer om detta framöver när dioramat påbörjas :) Back on topic, tycker lampan ser riktigt bra ut. Kanske försöka få den lite mer symmetrisk?

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Hejsan!

Jag ber om ursäkt för sent svar. Det lyckades smyga sig in en flytt och tömning av lägenhet mitt i byggandet och uppdaterandet här på forumet.

Tack så mycket! Det var roligt att höra! :) Jag tycker absolut lampor och annat skoj låter som en spännande idé till dina diorama! Blir ju en del extra jobb men det har varit väldigt skoj och klura på hur det här med lampan ska lösas så risken finns väl att det blir mer lampor i framtiden :D Ser fram emot att se vad du tänker göra!

Jag gissar att det främst är symmetrin på glasen som är lite snett-o-vingt? :) Jag ska se vad jag kan göra för lampan är inte helt 100 klar ännu. Har några idéer på hur jag kanske kan göra. Annars får vi helt enkelt skylla på att den blivit trampad på av diverse enorma monster och att den sen fått rättas till bäst det går och glasas om efteråt med följd att allt är snett och vingt ;)

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Då var det dags igen efter viss fördröjning. Blir därför lite blandat med allt möjligt som hänt sedan sist.

Jag har lagt till en ”lase” som fungerar som kamouflage av röret till sladdarna. ”Lasens” funktion kan förklaras om ni insisterar men på den färdiga modellen kommer den knappt synas om man inte kikar noga under hans rock (fyyyy! ;) ). Tänker mest att skulle någon kika närgånget på modellen så ser ju en ”lase” bättre ut än ett mystiskt rör som är fäst i byxorna. Dessutom känns det bättre som byggare om man vet att där inte är något som inte ska synas som faktiskt syns om man kollar från ”fel håll”.

Bild

Har också fortsatt att fixa frisyren på herrn

Bild

Bild

Bild

Håller också på att fixa lite med passformen på armarna som inte var den absolut mest fantastiska.

Bild

Pillar också med beväpningen där det är en hel del kvar att göra.

Bild

Bild

Mitt stackars skrivbord har också krympt under helgen inför fotografering av bostaden… Så fram till jag har flyttat får jag helt enkelt klara mig med halva skrivbordet (dvs normal skrivbordsstorlek) och sakna de andra meterna bygghörna under tiden :cry:

Bild

Nu i helgen tyckte jag att ett par delar var långt nog för att grundmålas. Så jag bestämde mig för att helt enkelt grundmåla och se hur mycket fel jag missat ;)

Bild

En målning senare och resultatet var minst sagt deprimerande. Myyycket att slipa och försöka få jämnt. Hans halsduk tog kring en timme att sandpappra igår och nu börjar det bli stil på den. Byxorna är där mer att göra på och efter en andra grundmålning är där fortfarande saker kvar som måste slipas mer. Men men, har det gått att fixa på andra modeller så går det här också :D

Bild

Har i dagsläget en del som jag har börjat måla på allvar. Har ju bytt färgmärke och körde Lifecolor i airbrushen för första gången idag. Jag gillar resultatet och hur de beter sig – åtminstone än så länge ;)

Bild

Bild

Bild

Jag tänkte ju, som tidigare nämnts, ändra lite i färgskalan – framförallt på västen. Vi får se hur det blir men jag tänkte att en mörkblå färg borde kunna bli snyggt till mörkgrå byxor och rock. Vill någon lägga in ett veto och insistera på att jag bör köra med standardfärgerna så är det läge att göra det nu i så fall ;)

Jag resonerar hur som att blått inte bör vara ett problem i det här sammanhanget. Inte minst eftersom det är fullt möjligt att springa runt i den här kombinationen med rött och spetskrås (var glad att jag behöll hatten på för den gömmer en mindre vacker spetskrage…) kombinerat med de byxorna och allt annat min karaktär normalt har på sig.

Bild

Alternativen brun-rosa eller vinröd/orange klänning finns också bland de färggladare kläderna i spelet.

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Huuua! Ingen hit att försöka sitta och måla med gasmask när man gått och blivit rejält förkyld… Men skam den som ger sig!

Ehum… hur som hur.

Målningen fortsätter och eftersom inga veton lämnats angående färgvalet så drar jag slutsatsen att det inte såg gräsligt opassande ut ;)

Roade mig med att plocka fram nya fina penslar igår kväll och varvade målning med att sitta och hosta och titta på anime (länge leve laglig streaming av nya serier :D). Började med att pilla i lite mörkare färg på lämpliga ställen. Provade också att lägga till mönster och det såg gräsligt ut och därför pratar vi inte mer om det… ;)

Bild

Efter lite fixande kom jag fram till att det hände lite mer med västen om man faktiskt tog med lite av den bruna färgskalan från originalet i spelet.

Bild

Tycker faktiskt det här blev riktigt stiligt om jag får säga det själv. Har mer detaljmålning kvar att göra för att det inte ska bli så platt men tycker att det blev en bra bit åt rätt håll den här gången.

Bild

Bild

Sen var det ju det där med att airbrusha och vara förkyld samtidigt. Efter en hel del slipande har jag två delar till som är klara att få lite färg. Vet inte riktigt vad jag gjorde fel idag men det bråkade med målningen – ja det bråkade nått så in i… Därför blev det bara ett och ett halvt lager färg och så får jag se i morgon om airbrushen är på bättre humör och om min kompetens i att spä färg kryat på sig. Hur som hur så är här en liten bild med färgskalan på delarna som det ser ut just nu. Försök att ignorera bakgrunden – vet att den stör men så långt tänkte ju inte jag när jag tog bilderna (här multi-taskar vi och målar, läser nyheter och tar foto samtidigt!). Ni får helt enkelt se den störande bakgrunden som en liten förhandsvisning av framtida modellprojeket (förhoppningsvis… men mer om det när det faktiskt finns nån modell att bygga från serien).

Bild

Bild

Upptäckte också när jag grundmålade att gjutningen haft en dålig dag i detaljerna på ena benet. Så det blev bara till att pilla fram alla skalpellblad som fanns i samlingen och börja kratta fram detaljerna.

Bild

Bild

Femte grundmålningen och slipningen senare såg det ut såhär och det ska nog räcka att putsa lite till innan det är dags med andra färger!

Bild

Vet att rocken inte är klar att måla ännu men beslöt mig ändå för att grundmåla den för att se misstag och skavanker tydligare redan nu. Får säga att jag är nöjd med hur fodret blev.

Bild

Och mycket riktigt, hann knappt få på färgen förrän skavankerna började sticka i ögonen. Alltså den här gjutskarven var inte liten eller diskret för den delen men har varit totalt osynlig fram tills grundmålningen. Syns tydligare i verkligheten men nog ser ni eländet? :)

Bild

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Måla, måla, slipa, måla la-lala la…

Har fixat lite mer med halsduken under eftermiddagen och det gick betydligt bättre med målandet idag… mycket märkligt…

Bild

Har också målat ha-för-ansiktet-för-att-se-cool-ut delen och tycker nog att det här blev rätt bra med färgerna. Kör med olika grå/svart basfärg för att det ska hända lite i nyanserna.

Bild

Bild

Bild

Är inte helt säker på om jag är nöjd med skuggning högdagar… Alltså de är där... frågan är bara om det bör förstärkas eller om det får det att se ut som att han snurrat in sig i en soppåse…

Bild

Bild

Har också provat lite polerbar metallfärg. Ooooo… Spännande!

Bild

Fram med tops och börja fixa…

Bild

Kolla! Värsta blinget på västen ju!

Bild

Roade mig också med att limma skjortan på plats. Halsduken är fortfarande lös och sitter bara på plats för att se till att skjortan inte kasar iväg någonstans där den inte ska vara…

Bild

Bild

Bild

Kommer bli ett blåbär med attityd detta…

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Idag är en sådan dag igen där det antingen blir hur bra som helst eller så blir det katastrof.

Första delen av målningen idag pratar vi inte om för det gick åt –piiiip- . Låt oss bara säga som så att den stackars delen måste få bort färgen igen, målas om etc etc… Huuaa… Inte kul men sånt som händer...

Å andra sidan gick det desto bättre med att grundmåla rocken som nu hänger på tork i gardroben.

Bild

Hatten blev den delen av målningen som gick bra idag. Först lite grundmålning.

Bild

Ett tag senare blev det torrborstning, detaljer och lite wash.

Bild

Och sen så småningom blev det så här:

Bild

Nu får hatten torka och under tiden ser min flaska lim oerhört cool ut ;)

Bild

/Emma
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Wow, nu när du börjar få på färg ser han riktigt tuff ut! Inte min typ av spel, men fortfarande ett mycket häftigt byggprojekt.

/Gabriel
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Makalöst snyggt målad väst!

Den måste vara svår att få av och på. Inget man knäpper ihop för att gå ner till konsum och köpa en liter mjölk, eller blod(?), eller vad de där figurerna nu köper när de går och handlar. :)

Jag hoppas såklart att den blir klar till C4-Open i år för den kommer verkligen att pryda sin plats på figurbordet.
holst

CU@C4
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Gabriel skrev:Wow, nu när du börjar få på färg ser han riktigt tuff ut! Inte min typ av spel, men fortfarande ett mycket häftigt byggprojekt.

/Gabriel
Tack! :D Tycker alltid det är skoj när färgen börjar komma på plats för det är först då man verkligen ser hur resultatet kommer att bli när modellen är klar :)

Man behöver inte vara förtjust i spelet för att gilla figuren. Jag hade inte spelat det när jag började bygga modellen men han var ju cool ändå 8-)
Lurifax skrev:Makalöst snyggt målad väst!

Den måste vara svår att få av och på. Inget man knäpper ihop för att gå ner till konsum och köpa en liter mjölk, eller blod(?), eller vad de där figurerna nu köper när de går och handlar. :)

Jag hoppas såklart att den blir klar till C4-Open i år för den kommer verkligen att pryda sin plats på figurbordet.
Tack så mycket! Gillar verkligen de här färgerna även om de är obehagligt ömtåliga efter målningen.

Hehehe, västen kanske knäpps med kardborreband? ;) Men annars håller jag med att det nog är en smula opraktiskt att se såhär cool ut för vardagliga sysslor.

Jag hoppas också att han blir klar till C4. Just nu ser det lovande ut men jag vet ju bättre än att lova för mycket.

Och apropå pågående bygge:

Nu blir det också dags att ta igen lite uppdateringar sedan sist.

Började ju grundmåla byxor och stövlar för ett tag sedan:

Bild

Bild

Stövlarna blev lite sådär mörka och livlösa på något vis… Men det fick vara så tills vidare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fortsatte istället med byxorna för att försöka få lite stil på skuggningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Passade också på att fixa lite bling till halsduken

Bild

Och efter det limmade jag halsduken på plats så att den inte rymmer! ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Har också passat på att börja måla ansiktet. Just nu hoppas jag mest att han inte skelar för mycket. Naturligtvis ska mer målning göras och håret ska fixas till… Det blev lite väl pippi-gult när färgen torkade ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Passade också på att testa hatten:

Bild

Bild

Bild

Det blev också hög tid att lägga till lite ”bling” på hatten. Det är kul att ”buffa” färg! :D

Bild

Bild

Bild

Som tidigare nämnts blev stövlarna lite tråkiga i skuggningen så jag airbrushade helt enkelt om dem i en något ljusare nyans. Det blev fortfarande platt och tråkigt men det ska fixas!

Bild

Efter ett lager handmålning syns det redan skillnad.

Bild

Kolla in skillnaden på höger och vänster stövel! Syns särskilt tydligt på vänster stövel där hälen inte blivit handmålad ännu.

Bild

Bild

Känner mig riktigt nöjd med hur detta blir.

Bild

Bild

Blev också läge att blaska på sådär lagom utspädd färg för att mörka ner lite.

Bild

Bild

Och första kladdet med lite blod är också på plats

Bild

Sen var det ju byxor och bälte. I vanlig ordning ser allt lite platt ut så som det brukar efter första lagren färg.

Bild

Därför är det dags att plocka fram penslarna igen.

Bild

Bild

Mörkar ner ytterligare och försöker få lite mer textur i målningen.

Bild

Bild

Bild

Har också målat en del på bältena. Obs, varken byxorna eller bältena är så blanka som bilden antyder. Det är kamerablixten som hittar på hyss i det här fallet.

Bild

Bild

Bild

Och nu är jag ikapp med var jag faktiskt är i byggandet.

/Emma
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Ser riktigt bra ut :) Tummen upp!!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar