Ny färgspruta, vad gäller idag?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av galvestone_giant »

Hi guys!

Jag har till sist fått fullständigt nog av min Aztek 470. Den har alltid förvånat mig med att leverera olika resultat med samma färg, blandning, mängd, tryck yadi yada men nu är det nog. Dessutom är den nog slut på riktigt nu också. Plockade isär den igår och gjorde rent allt vilket väl kanske förlängde livstiden med någon vecka eller två..

I alla fall, vad är en bra spruta idag? Jag är ingen flitig byggare (kan iofs ha att göra med att jag är sur på min aztek) och någon sorts budget har jag. Funderar på en Badger Renegade Velocity eller en dito Krome. Diffar 200 spänn i pris hos rebell. Bra? Vettiga att rengöra (jämfört med Aztek)?

Kör idag med Humbrol, mest av gammal hävd plus att det är den färgen jag lyckas få att åka någorlunda snyggt genom Azktek-olyckan. Skulle vilja pröva byta till Tamiya eller annan akryl, dock. Är det funkis i ovan nämnda Badger eller är det något annat man skall ha?

Vad säger ni?
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av Proosen »

Jag kör med en Harder & Steenbeck Infinity men den har finesser som kanske inte (läs sällan i mitt fall) används så en Evolution från samma tillverkare gör samma jobb för mindre pengar.
Sen är Iwata ett väl ansett märke med fina sprutor men jag vet inte vilken som är lämplig men säkert får du svar från någon annan som kör med just Iwata.
Vet inte hur dessa Badger är, men det är ju ett väl inarbetat märke det också.

Viktigast är väl egentligen att köpa något märke med trygg reservdelstillgång då en del packningar är lite av förbrukningsmaterial.


/Niclas
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av Horrocks »

Just tillgängligheten till reservdelar tycker jag är viktigt, vilket gjorde att jag valde H&S när jag uppdaterade senast. Tamiyas färger har funkat bäst för mig oavsett vilken spruta jag använt.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av Jon MW »

Har själv en Harder & Steenbeck Infinity som är en riktigt fin spruta, den som kommer med 0.15 mm nål är lite för liten för vanlig färg utan är mer för tusch så 0.2 eller 0.4 är bättre.

Om du är ute efter en Badger kan jag varmt rekomendera Xtreme Patriot 105, riktigt riktigt fin spruta. Rebell har vl ingen hemma just nu, men tror de är på väg in. Den är också lättare att göra rent än H&S sprutorna p.g.a. annan ytbehandling och mycket bredare i botten av koppen.
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av TuveB »

Jag använder Gunze och Grex, dessa bygger på Harder & Steenbecks konstruktion, en del prylar från H&S passar på mina färgsprutor.
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av galvestone_giant »

Tack för input, gentlemen! Det blev en badger, eftersom det inte kom några invändningar mot märket iaf (och efter en hel del youtube-tittande) så fick det bli så. Fick feeling och beställde Tamiyas Yamato i premium-version men det äventyret får väl bli en egen byggtråd när plastbitarna väl dyker upp :)
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av Björn H »

galvestone_giant skrev:Tack för input, gentlemen! Det blev en badger, eftersom det inte kom några invändningar mot märket iaf (och efter en hel del youtube-tittande) så fick det bli så. Fick feeling och beställde Tamiyas Yamato i premium-version men det äventyret får väl bli en egen byggtråd när plastbitarna väl dyker upp :)
Hej,

jag blev nyfiken på vilken Badgerspruta du valde!

//Björn H
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av galvestone_giant »

Björn H skrev:
galvestone_giant skrev:Tack för input, gentlemen! Det blev en badger, eftersom det inte kom några invändningar mot märket iaf (och efter en hel del youtube-tittande) så fick det bli så. Fick feeling och beställde Tamiyas Yamato i premium-version men det äventyret får väl bli en egen byggtråd när plastbitarna väl dyker upp :)
Hej,

jag blev nyfiken på vilken Badgerspruta du valde!

//Björn H
Det blev en Renegade Krome!
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av galvestone_giant »

Ok. Fick sprutan idag. Ett tydligt kvitto på hur slut min gamla Aztek var. Frågan är om den ens någonsin levererade samma resultat som badgern gjorde nu och då blandade jag ändå bara ihop lite färg och testade på lite gamla vrak. Utan att ens pilla med inställningar, tryck, viskositet på färg eller annat så blev det kanon (med mina amatörmått mätt..). Klart godkänt, jag och Badgern kan nog bli bra kompisar!
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Ny färgspruta, vad gäller idag?

Inlägg av Björn H »

Lycka till med med din nya spruta!

//Björn H
Skriv svar