Kan det inte bli lite regn snart?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av Andre B. »

Inaktiviteten här har blivit förödande liten. Knappt mer än ett par inlägg om dagen i allmänna forumet och inte mycket bättre i byggforumet. Behövs lite regn nu som får in folk under tak och kanske även får dem att bygga lite eller skriva några rader om vad de gjort när det varit fint väder. Några här måste väl ha varit på någon flyguppvisning, modell o leksaksmarknad eller i alla fall klivit in i en affär där det funnits lite modeller?

Kan säga det att modellerna på G-K:ås i Ullared verkar sälja. Det vara bara några få modeller kvar och inga Mustanger eller Typhooner...

Hoppas ni har det bra var ni n än är!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av olindau »

Alla vi som frenetiskt bygger franska modeller till ryssutmaningen, får inte lägga ut saker på in the works för då riskerar vi att bli diskade i tävlingen. Enligt min mening ett fullständigt idiotiskt upplägg. Tänk om samma gällde för 08-Open, Aim, C-4 mm.
Jag tycker att alla som pysslar med ryssutmaninen borde lägga ut sina arbeten på in the works så får vi se hur mycket tävling det blir!.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av Andre B. »

Franska modeller till en ryssutmaning? Det där låter konfliktfyllt. Har jag missat något avgörande här?
Får nog hålla med om att det låter som ett "idiotiskt upplägg". Det är väl byggreportagen som sätter färg och liv i forumet?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av olindau »

Då har du missat nåt väsentligt, se här:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ing#p74920
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av Gabriel »

Visst har du rätt, André, i att det skrivs väldigt lite just nu på forumet. Därför kanske jag ska ta tillfället i akt och berätta vad jag hittat på de senaste tre veckorna i Tyskland.

Resan inleddes för ovanlighetens skull med en dags uppehåll i Skåne för att besöka Falsterbo Horse Show, till stor glädje för min syster. På väg från Falsterbo till Trelleborg för att ta färjan till Tyskland stannade vi vid Skåre skansar, en kustförsvarsanläggning från 1700-talet, 2-3 km väster om Trelleborg. Från den ursprungliga anläggningen fanns inte mycket mer än några jordvallar kvar. Däremot fanns det ett antal betydligt modernare betongvärn (tyvärr plomberade) som kunde inspekteras.

Till Tyskland kom vi direkt efter att G20-mötet hade avslutats varpå det var en väldig massa poliser på Autobahn. Vi räknade till dryga 100 bilar och bussar, samt ett antal bepansrade fordon och vattenkanoner.

Väl framme hos mina morföräldrar utanför Stuttgart tog vi det lugnt några dagar, vilket innebar ett utmärkt tillfälle att besöka den lokala hobbyhandlaren.

Det har även blivit lite av en tradition att åka till Strasbourg när vi väl är där i krokarna. Medans kvinnorna shoppar kan då männen i familjen ostört besöka museer. I år föll valet på Fort de Schoenenbourg vid Maginotlinjen, norr om Strasbourg, vilket är värt ett besök. Fortet består av två huvuddelar, en del med kaserner och en stridsdel. Dessa två är förbundna via en 5 km lång tunnel, en imponerande syn:
Bild

Detta är dock inte det mest imponerade fortet runt Strasbourg. Det tyska fortet Feste Kaiser Wilheml II, beläget söder om Strasbourg byggt mellan 1893-1916, vilket vi besökte får två år sedan, imponerar stort. Med en total yta på 254 hektar och 40 000 kvm boyta under jord med en enorm labyrint av gångar är det ett absolut måste att besöka. Anläggningen är så stor att det av ekonomiska skäl är omöjligt att hålla hela fortet öppet för allmänheten. Dessutom bör tilläggas att de tunnlar man går i är mycket klaustrofobiska, samt att man endast kommer in med guide eftersom man annars skulle gå vilse och inte kunna hitta ut:
Bild

Till sist fick jag för första gången sitta bakom spakarna på en Airbus A320 under ett besök vid en flygsimulatoranläggning i närheten av mina morföräldrar. Tanken var från början att flyga en Boeing 747, men då den var ur funktion efter ett strömavbrott blev det Airbusen istället. Trots fel flygplanstyp gick flygningen från Arlanda till Kastrup bra (om man bortser från en motorbrand), med en flygtid på en dryg timme.

Sedan bar det av hemåt igen.

/Gabriel
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack för reportaget, Gabriel! Kaiser Wilhelm-fästningen verkar jättehäftig!

I övrigt så håller jag med Olle om att det är väldigt synd att vi per tävlingens regler inte tillåts lägga ut bilder på modellerna. Sånt tenderar ju att sporra byggande även hos andra!
Jag antar att regeln finns för att Pavel vill uppnå en så hög grad av opartiskhet som möjligt när omröstningen väl inleds. Vill någon av er ändock lägga upp bilder på era byggen, så tänker jag inte skvallra. Men som kontaktperson till Pavel känner jag att åtminstone jag måste hålla mig inom tävlingsreglerna. ;)
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av olindau »

Eftersom André tycker det händer för lite på forumet så passar jag på att pusha för det senaste inlägget på hemsidan.
http://www.ipmsstockholm.se/home/jet-power-meet/ ett litet reportage från RC-flygarnas stora show i Karlskoga. Håll till godo!
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av TuveB »

Det gör ju inte annat än regnar.....
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av Stellan »

TuveB skrev:Det gör ju inte annat än regnar.....
Kanske någon däruppe som försöker säga oss något...
Stellan Schroeder Englund
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Kan det inte bli lite regn snart?

Inlägg av Göran »

Finns inget dåligt väder för byggande. Bara dåliga byggsatser.

Mvh
Göran
Skriv svar