Fortsättningsfråga om Hkp 3
Fortsättningsfråga om Hkp 3
Finns det någon modell i 1/72 som har de förlängda rotorbladen för Hkp 3C. Om inte hur mycket märks det i 1/72, om det märks för mycket finns det något lätt sätt att fixa det på är fortfarande novis på konverteringar/förlängningar som inte finns på modellen från början?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Re: Fortsättningsfråga om Hkp 3
Vet inte säkert men möjligtvis i någon boxning av en UH-1D/H/N som torde ha de längre bladen. Annars kan det väl inte vara så svårt utan bara limma på adekvat längd och putsa till? UH-1C hade ju bredare rotorblad än B-modellen för att kuna ta tyngre vapenlast. Om detta var något som var generellt för övriga versioner vet jag inte.
Stellan Schroeder Englund
Om jag mot förmodan skulle försök mig på en förlängning (Har inte haft ngn vidare tur med andra försök) var skulle man förlänga rotorbladen för
HKP 3C och är det ens märkbart i 1/72?
HKP 3C och är det ens märkbart i 1/72?
OK...läser ur den eminenta beskrivningen som finns i IPMS Sveriges tidning SCALA 5/2001 där allt står att läsa hur man bygger om Italeris AB-204 till en svensk HKP 3:
B + C ska ha samma längd på huvudrotorn som Huey UH-1D/H, 14,6304 m, dvs 20,32 cm i 1/72.
Spelar nog ingen roll var du sätter förlängningen, så varför inte längst ut?
B + C ska ha samma längd på huvudrotorn som Huey UH-1D/H, 14,6304 m, dvs 20,32 cm i 1/72.
Spelar nog ingen roll var du sätter förlängningen, så varför inte längst ut?
Tack för svar. Då återstår bara frågan "Hur mycket det egentligen syns/märks i 1/72 om rotorns längd inte ändras?"
Det är bara att mäta sig till det så borde du få svaret på din fråga.Fenix skrev:Tack för svar. Då återstår bara frågan "Hur mycket det egentligen syns/märks i 1/72 om rotorns längd inte ändras?"
Jag har ingen modell at mäta på har nämligen inte bestämt mig för om jag ska köpa Hobbyboss eller Italeri enligt Moose Republic Decals så är både passande val i 1/72.
Ja, då blir ju frågan ganska akademisk. Du kanske inte ens behöver förlänga bladen på Hobby Boss eller så är det något annat du måste åtgärda...
-
- Namn: Robert Bergwall
Jag förstår att det är lite förvillande för det står nog fel nu när jag kikar i sista instruktionsbladet i översta tabellen.
http://www.mooserepublic.se/product/hkp ... b-204-172/
"Main rotor diameter": HKP 3 C har 48 fots rotor dvs 203.2 mm i 1/72 Hobby boss modell mäter 169 mm, det är således 17 mm fel på varje blad. Det är nog upp till var och en att bedöma om det är värt att ändra.
Har för mig jag korrigerade det här felet i instruktionerna men jag kanske aldrig uppdaterade hemsidan (det står "should have been 186", det ska stå 203.2 så klart) ...
Jag skulle rekommendera Hobby Boss modell då slipper man del fula skarven på bakkroppen som Italeri har.
http://www.mooserepublic.se/product/hkp ... b-204-172/
"Main rotor diameter": HKP 3 C har 48 fots rotor dvs 203.2 mm i 1/72 Hobby boss modell mäter 169 mm, det är således 17 mm fel på varje blad. Det är nog upp till var och en att bedöma om det är värt att ändra.
Har för mig jag korrigerade det här felet i instruktionerna men jag kanske aldrig uppdaterade hemsidan (det står "should have been 186", det ska stå 203.2 så klart) ...
Jag skulle rekommendera Hobby Boss modell då slipper man del fula skarven på bakkroppen som Italeri har.