Helikopterfärger?
Helikopterfärger?
HKP 14 och HKP 15 finns i en ljusgrå färg. Vet man vad den/de heter eller har för beteckning? HKP 14 finns dessutom i en mörk grön färg, är det samma som HKP 16 Blackhawk eller vad är det för nyans?
Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Nicklas Karlén
Re: Helikopterfärger?
Hkp 14 och Hkp 16 är inte målade i samma färg. Hkp 16 är målad i US Army standard Helo Drab. Hkp 14 är lite ljusare och lite grönare och färgen är säkert någon FMV Standard.
När det gäller den grå nyansen så är jag lite osäker men det finns en grå nyans i Mr Paint sortimentet som heter "Dove Grey Swedish Army" som ser ut att ligga mellan 033 och 032 i nyans och den ser ut att matcha rätt bra på de grå Hkp 14.

/Nicklas
När det gäller den grå nyansen så är jag lite osäker men det finns en grå nyans i Mr Paint sortimentet som heter "Dove Grey Swedish Army" som ser ut att ligga mellan 033 och 032 i nyans och den ser ut att matcha rätt bra på de grå Hkp 14.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Dove Grey från Mr. Paint torde vara Duvgrå, som är en av färgerna på JAS 39 (den ljusgrå). Har inte koll på om de grå HKP 14 är målade i just den nyansen, men jag ska luska lite i det, så får jag säkert fram något matnyttigt. 
De gröna HKP 14 (A och B) kommer modifieras under de kommande åren till HKP 14F och således målas om till grå även de. Så vill man göra en "framtidssäkrad" HKP 14 bör man måla den grå..
Nicklas, är den där bilden från flygdagen på Malmen 2012? Jag satt i den flygande HKP 10:an de dagarna, vill minnas att J 29:an fick punktering i samband med landning...
Stellan, PM:a mig om du behöver hjälp inför nåt kommande HKP 14-bygge, jag jobbar med den sparken...

De gröna HKP 14 (A och B) kommer modifieras under de kommande åren till HKP 14F och således målas om till grå även de. Så vill man göra en "framtidssäkrad" HKP 14 bör man måla den grå..

Nicklas, är den där bilden från flygdagen på Malmen 2012? Jag satt i den flygande HKP 10:an de dagarna, vill minnas att J 29:an fick punktering i samband med landning...
Stellan, PM:a mig om du behöver hjälp inför nåt kommande HKP 14-bygge, jag jobbar med den sparken...

HKP 14 -16 är ju rätt outforskade områden i modellvärlden tycks det som så jag är glad om denna tråd kan göra något för att öka kunskapen. Kanske beror det på bristen av lämpliga modeller (och dekaler men det har ju bättrat sig på den punkten) för svenska helikoptrar men förhoppningsvis ändrar det sig framöver.
Något bygge av 14 är inte nära förestående, tyvärr, men man kan ju alltid förbereda sig genom att utforska färgsättningarna.
Tack Niklas och Nicklas
Något bygge av 14 är inte nära förestående, tyvärr, men man kan ju alltid förbereda sig genom att utforska färgsättningarna.
Tack Niklas och Nicklas

Stellan Schroeder Englund