Bloodborne hunter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Inte byggt så mycket nu heller, men planerar desto mer och har kollat upp lite mer detalj-referenser så ni får leva med att det blir lite referensbilder och sådant tills jag har något mer konkret att visa från bygget.

Upptäckte en detalj idag som absolute måste med på modellen. Kika på bilden:

Bild

För oss som sysslat en del med klädsömnad (eller bara rent allmänt är lite sådär lagom intresserade) blir det ju glädjande när spelet kommer ihåg vissa grundläggande saker som att en rock lämpligen bör vara fodrad, och att de dessutom fått till det som det ska se ut. Det jag syftar på är naturligtvis att fodret är kortare än yttertyget vilket i sin tur innebär att yttertyget kommer synas ett par cm i nederkant även på insidan på den här typen av klädesplagg. Naturligtvis saknas det här på modellen så jag får fixa lite (mindre åtgärd skulle jag tro). Det som är lite lustigt är att där finns en antydan till detaljering av sprundet på insidan av modellens rock (inte rätt jämfört med förebild men närvarande så det är lite skumt att de inte fått till resten). Nåja, inga stora grejer att ordna ;)

Sen nämnde jag ju tidigare att om jag ska bygga den här modellen som min karaktär (vilket det kommer bli) innebär det lite lätta frisyrändringar (och blondering ;) ). Så istället för lite sådär snyggt kammat och välvårdat får jag fixa lite för att matcha förebilden.

Frisyr utan hatt:

Bild

Och frisyr med hatt:

Bild

Kanske har en grej till jag ska lägga till. Springer runt rätt mycket med en liten lampa fäst i-- i-- ehh--- vad det dära "bältes-mojjet" han har på sig nu kallas. hade varit en kul detalj att lägga till. Får se men det är ju alltid lite skoj att modifiera lite.

Jag tror också att jag vet hur jag ska fixa pistolen till honom nu men väntar på att lite prylar ska dyka upp i brevlådan innan jag kan testa.

/Emma
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Det här var en av de figurer som "deltog" i förra årets cosplay SM?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Jag vet faktiskt inte eftersom jag inte håller koll på cosplay, men jag kan mycket väl tänka mig att det stämmer eftersom spelet är populärt och minst sagt har en häftig stil :)
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Sådär, då var det dags för en uppdatering med lite bilder från bygget igen. Felix (Här kör vi stenhårt på traditionen att ha helt vanliga namn till våra karaktärer) har nämligen inte tid att posera för fler bilder från spelet eftersom han just nu är kopiöst vilse i en läskig jäkla skog som är full med diverse otrevligt :shock: ! Argh!

Som jag skrev för ett tag sedan gjorde jag om lite eftersom jag inte blev helt nöjd och dessutom inte hade sett till att bulta fast delarna ordentligt. Har nu fixat det och ska bara fylla i och skulptera lite så att det inte syns att jag byggt ihop modellen till fler delar än den var från början ;)

Bild

Tror också att jag ska försöka mig på att hänga dit den där lilla lampan också (ska fixa bild... Kommer förmodligen under kvällen)

EDIT: och här har vi en bild med lampan - vad tror ni?

Bild

Har också börjat fixa lite där det behövs (nu börjar det ju bli skoj på riktigt). Är fortfarande inne på att västen ska vara mönstrad...

Bild

Har som tidigare nämnts pysslat lite med basen (som ska fästas på lämplig träplatta)

Bild

Har fyllt resinet med lämpligt kladd för att ha något att borra i. Har sen börjar planera lite kring var min figur ska stå och hur jag vill ha alltihop. Har lite enkelt märkt ut var han ska stå (kör en test innan montering så klart när vi kommer så långt), var det kan vara lämpligt att borra hål för att peta i metallstav i benen på honom, var basen ska skruvas fast i träplattan och var övrigt skoj ska läggas till. Sen återstår det väl att se om det blir så till slut eller om jag hinner komma på något annat tills dess ;)

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Tra-la-la dags för ett litet snabbt inlägg...

Har nu plockat fram maskeringstejp, gammal begagnad vinylhandske (från skulpteringen alltså...) och magic sculp (plus nya handskar för skulpteringen) ;) . Det är alltså dags att fylla lite glapp mellan delarna och eftersom Magic sculp inte fäster i vinylhandskarna är det därför lämpligt att slakta ett gammalt exemplar och använda som "maskering" för att fortfarande kunna få isär delarna efteråt.

Bild

Syns knappt vad jag hittat på eftersom jag glömde att ta "före" bilder. Men där var hur som en del glapp mellan delarna.

Bild

Fortfarande lite att fixa här men en bra början.

Bild

Fortsättning följer...
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Kul att se att det går framåt. Verkar knepigt med all skulptering, jag tror inte jag skulle grejja det. Lampan ser väldigt cool ut, skall du ha en liten varmvit LED i den i så fall ;-)

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Tack! Kommer bli mer byggt i morgon kväll/natt efter jobb (och på min frifredag) var tanken :) Har hämtat sakerna för att fixa pistolen idag så vi får se om det funkar eller inte...

Skulpteringen är en av de roligaste delarna på bygget, man får börja lite smått på någon modell och sen när det känns bra är det inga problem att göra lite mer omfattande skulptering på modellerna :)

Jag håller på att klura på hur jag ska fixa lampan och ska undersöka möjligheterna till belysning under helgen :) Har en plan B om det inte funkar.

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Jahopp - det blev lite ändrade planer. Jag hämtade prylarna innan jobb igår och då gick det ju naturligtvis inte att låta bli att prova. Har väl visserligen aldrig fusk-gjutit någonting tidigare, gjort några fungerande formar eller liknande men det har väl aldrig hindrat att man försöker och ser vad som händer?

Målet här är inte att få till en perfekt avgjutning utan att få en tillräckligt bra grund att jobba med för att slippa skulptera alltihop från grunden.

Silikon, pistol och lite plast. Kladdigt och smort värre...

Bild

Ser ju ungefär ut som jag tror det ska... Hade naturligtvis varit lättare om jag pillat sönder originalet och gjort formar till de olika delarna men nu vill jag inte pilla sönder originalet (prova att hitta en ny så ser ni varför ;) ) och då får det bli lite mer extrajobb.

Bild

Lite delar av formen... Där är egentligen fem delar men jag glömde pilla loss den femte innan jag tog bilden. Ah, omständigt och besvärligt - kan det bli bättre? :D

Bild

Ehm, sen har jag ju då inget att gjuta med egentligen. Fast det visste jag och tanken har som sagt hela tiden varit att se vad som går att göra. Så fram med Magic Sculp och börja kladda.

Bild

Fördelen är att man inte behöver göra allt på en gång. Vad jag sett under morgonen av resultatet så blir det nog rätt bra det här under omständigheterna. Vi får se :)

/Emma
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Intressant teknik, det skall bli spännande att se resultatet.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Tackar! Det jag gör är väl närmast en nödlösning när man inte kan gjuta på riktigt eller har möjlighet att börja testa det :) Så vi kan väl kalla den här tekniken för "det SKA gå!" alternativt "Skam den som ger sig" ;)

Eftersom dagen som började så bra slutade väldigt, väldigt dåligt (vill inte prata om det) har det blivit en del gjort för att så att säga se till att ha något annat att fundera på några timmar.

Såhär såg det ut vid lunchtid idag under försök att fylla det sista av formen.

Bild

Nu under kvällen när formen pillades loss såg resultatet ut så här.

Bild

Ingen överdrivet vacker kopia men det syns vad det ska föreställa och kan nog funka efter lite fixande.

Bild

Efter lite fixande såg det ut så här jämfört med originalet:

Bild

Efter ytterligare en hel del karvande och småpill ser den ut så här. Fortfarande mycket att göra. En hel del smådetaljer som jag ska fixa (pillade nämligen bort det som inte blivit bra nog att använda).

Bild

Obligatorisk test för att se om handen som hör till modellen funkar. Kommer behövas lite justeringar men inget omfattande.

Bild

Och naturligtvis måste borren fram också. Kan ju inte ha en pluggad pistol till min modell.

Bild

Får se hur det blir.

/Emma
Skriv svar