Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24
Har ägt tre ap-ambulanser, underbara bilar, har kört med två kanadensare på taket och fyra personer i bilen + packning för tre dagar, topphastighet, 70 km/h.
Per Vildarve. Gotland
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 24 jan 2014, 21:25
- Namn: Jocke Thylin
- Ort: Visby
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24
Kopplingen till startveven försvann från växellådan mellan troligen mellan 72-73,
min 73 hade hålet i kofångaren men inget i fronten på växellådan för veven att haka in i.
En annan lite kul detalj med växellådan är att 73 och tidigare satt backen där ettan brukar ligga,Dvs mot ratten framåt,
efter 73 gjordes den om och växlarnas placering blev standard H.
min 73 hade hålet i kofångaren men inget i fronten på växellådan för veven att haka in i.
En annan lite kul detalj med växellådan är att 73 och tidigare satt backen där ettan brukar ligga,Dvs mot ratten framåt,
efter 73 gjordes den om och växlarnas placering blev standard H.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24
Har plockat på med motorn. Egentligen lite meningslöst eftersom motorhuven kommer att vara stängd. Lägger inte ner det där sista extrajobbet den här gången - nästa gång, kanske. Men lite kul träning att få till det. Därför blir det heller ingen vädring av själva motorn, det enda som syns kommer att skymta en aning underifrån.
Den långa stången är för övrigt transmissionen till växellådan, alltså förlängningen av "paraplykryckan". Allt tal om att den skulle vara i vägen när man mekar är förstås bara elakt förtal.

Den långa stången är för övrigt transmissionen till växellådan, alltså förlängningen av "paraplykryckan". Allt tal om att den skulle vara i vägen när man mekar är förstås bara elakt förtal.


Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24
Apgunga kallade vi dem där jag växte upp
! Eller Laban men då ska de väl egentligen ha de knäckta rören som sticker fram vid sidan av lamporna?
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24
Nejdå, alla är Laban. Tydligen även i Frankrike, på lådan står "Renault 4L, version GTL", när det - om man ska vara noga - egentligen är en Renault 4GTL. Men rören är en märklig historia, de finns med lite omväxlande på olika versioner ända fram till sista årgången 1992. Hittar dock inget system i det, det verkar nästan vara godtyckligt för varje individ om de är med eller inte. Men på min ska de såklart finnas på plats.magnusf skrev:Apgunga kallade vi dem där jag växte upp! Eller Laban men då ska de väl egentligen ha de knäckta rören som sticker fram vid sidan av lamporna?
Hälsningar
Magnus
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24
"Sista årgången 1992" - du skojar med mig! Varför i hela världen köpte polaren en SAAB 900 Turbo när han kunde köpt en sådan här? Han måste ha varit grovt felinformerad!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24
Jodu. Dessa franska plåtpyjamasar hängde kvar länge. R4:an tillverkades faktiskt ända fram till 1994 i Slovenien. Ändå var den rena ungdomen, den kom så sent som 1961. Lillcittran 2CV tillverkades i stort sett oförändrad från 1948 fram till 1990 och det korrugerade plåtmonstret Citroën HY rullade ut i likadana upplagor från 1947 ända fram till 1981. Vive la France!magnusf skrev:"Sista årgången 1992" - du skojar med mig! Varför i hela världen köpte polaren en SAAB 900 Turbo när han kunde köpt en sådan här? Han måste ha varit grovt felinformerad!
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2
Då så, då var den klar. Om inte i grevens tid, så i alla fall i tid till Grevens! 


Att göra snyggt och blankt är svårt. Så det fick bli den enkla vägen med rost och smuts...




Klurigt med något nytt, men kul! Att gå utanför sin comfort zone rekommenderas alltid!

Och nästa bil... Ja, det måste nog ändå bli den där Paddan jag har liggandes. Nu är det snart dags. Men först tillbaks in i komfortzonen för att ta mig an min underbara femtiotals-Jak.



Att göra snyggt och blankt är svårt. Så det fick bli den enkla vägen med rost och smuts...




Klurigt med något nytt, men kul! Att gå utanför sin comfort zone rekommenderas alltid!

Och nästa bil... Ja, det måste nog ändå bli den där Paddan jag har liggandes. Nu är det snart dags. Men först tillbaks in i komfortzonen för att ta mig an min underbara femtiotals-Jak.
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2
Underbar look! Kanske ska skaffa sig en sådan där...
Stellan Schroeder Englund
Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2
Åh, det enda som saknas nu är takräcke och en optimistjolle på taket!
Jag får nog leta upp en sådan där i 1/1 någonstans. Men frågan är om man skulle våga köra med en sådan bil idag?
Även med airbag så skulle det liksom inte bli så mycket kvar...
Nej, jag får nog köpa en modell istället... *s*
Snyggt byggt och ett kul bygge att följa!
Vänligast / André
Jag får nog leta upp en sådan där i 1/1 någonstans. Men frågan är om man skulle våga köra med en sådan bil idag?
Även med airbag så skulle det liksom inte bli så mycket kvar...
Nej, jag får nog köpa en modell istället... *s*
Snyggt byggt och ett kul bygge att följa!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).