Landställsfärg Draken och Lansen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Landställsfärg Draken och Lansen

Inlägg av Niklas »

Hej byggers!

Finns säkert någon här på forumet som har nåt bra tips på vilken färg som passar för landstället på en Draken och Lansen (och även Tunnan...?).
Föredrar att måla med Vallejo, Gunze eller Tamiya, så om nån har nåt bra tips där emottages det tacksamt. Blanda till och mixa ihop färger är inga problem, tänkte bara jag skulle slippa behöva uppfinna hjulet på nytt igen... ;)
Har för övrigt googlat samma ämne utan nån större framgång tyvärr..

Tack på förhand!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Landställsfärg Draken och Lansen

Inlägg av Gabriel »

Själv målar jag med Vallejo. Den färg jag utgår ifrån (både för landställ och cockpit) är 71.014 Gunship Green. Den har en bra grund att utgå ifrån. Jag upplever att nyansen kan variera mycket mellan olika individer, därför kan man behöva blanda den med andra färger för att få till den nyans man vill ha.

Hoppas det hjälper!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Landställsfärg Draken och Lansen

Inlägg av magnusf »

Hej Niklas!

Detta är inte direkt min hemmaplan men här är några bilder tagna på Malmö Tekniska Museum (Teknikens och Sjöfartens hus) hösten 2010. Deras Draken känns som om den är hämtad direkt på plattan på F10 och inrullad på museet så jag tror det här är rätt mycket som det såg ut "på riktigt" :-) !

Bild

Bild

Rörande den guldfärgade nosställsgaffeln så var de enligt Andreas S vanliga, kunde även vara gröna eller omålad metall.

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Landställsfärg Draken och Lansen

Inlägg av Björn Fransson »

Jag brukar utgå från Gunze 302 och sedan klämma i lite klargrönt, typ Tamiya X-5. När det gäller den guldfärgade gaffeln, vädrades den rätt rejält och var sällan så gyllene som på bilden. Så här får man nästan titta på den förebild man bygger, Magnus/Andreas har helt rätt i att de varierade rätt mycket i utseende. Så här kunde de också se ut:

Bild

Bild
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Landställsfärg Draken och Lansen

Inlägg av Niklas »

Tack för tipsen boys! Kommer komma väl till pass! :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Landställsfärg Draken och Lansen

Inlägg av Björn Fransson »

Eftersom ämnet nu hamnat i kunskapsbanken (toppen!), kan jag komplettera lite vad gäller Draken. Färgen är nämligen annorlunda på några av de exporterade.

Alla danska Drakar och de finska 35S (dvs de som monterades av Valmet och där konstruktionen i grunden var samma som danska F-35) hade ljusgrå, nästan vita, ställ, samma färg som på Viggen:

Bild

Bild

När vi ändå är inne på ämnet, notera att nosstället har en helt annan fälg än de svenska. Egentligen gäller detta även huvudstället, men här är skillnaderna så små att man måste ha dem bredvid varandra för att se skillnaden (och knappt ens ett Drakenfreak som jag kan se skillnaden). Hasegawas modeller har dock fixat detta, de olika fälgarna finns med i lådan med de danska utgåvorna. Däremot tror jag inte att så är fallet med de finska.

De österrikiska Drakarna har gröna ställ, men dessa renoverades och målades i en något ljusare färg än de svenska:

Bild
Skriv svar