strf9040 DSG
-
- Namn: Lars Befring
Re: strf9040 DSG
Per, din vagn var makalöst snygg IRL och jag ser fram att se emot hur du fick till den!
Det där med CAD/3Dprintning... otroligt att få det att se så snyggt ut!
och Sven! väck den! så att du väcker oss!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Tackar Lars!!Lars Befring skrev:Per, din vagn var makalöst snygg IRL och jag ser fram att se emot hur du fick till den!
Ja, det var första gången jag försökte mig på det där med att rita i 3D och det är ju rätt kul.
Och JA! Måtte Sven komma med lite inspirationsbilder!!

Med vänlig hälsning,
Per
Per
Vad är det första man börjar med på ett bygge?
Antar att det är olika men i det här fallet blev det insidan på motorluckan...
Ville få till känslan av den tunna plåt som sitter där för att leda luft till cyklonrenarna

För att slippa scratchbygga stora volymer så bestämde jag mig för att prova rita upp motorblock och transmissionshus och skriva ut i 3D-skrivare.
Strukturen i utskriften blir ju rätt ruff men detaljeringen döljer en hel del.

Här är drivenheten i princip färdigklädd. Rätt mycket pyssel med att få till bränsleledningar och rördragning, men framför allt att få till vinklar och mått för att få allt att stämma i slutändan. Speciellt inluft och avgassystem

Antar att det är olika men i det här fallet blev det insidan på motorluckan...
Ville få till känslan av den tunna plåt som sitter där för att leda luft till cyklonrenarna

För att slippa scratchbygga stora volymer så bestämde jag mig för att prova rita upp motorblock och transmissionshus och skriva ut i 3D-skrivare.
Strukturen i utskriften blir ju rätt ruff men detaljeringen döljer en hel del.

Här är drivenheten i princip färdigklädd. Rätt mycket pyssel med att få till bränsleledningar och rördragning, men framför allt att få till vinklar och mått för att få allt att stämma i slutändan. Speciellt inluft och avgassystem

Med vänlig hälsning,
Per
Per
Så oerhört fint, jag bara njuter. Man blir liksom glansig i ögonen när man ser sån't här 
Per & Lars, jag tackar för de vänliga orden - jag skall försöka komma igång igen.
Men nu fokuserar vi på det här underbara bygget.
Vill också tillägga att figuren ser enormt fint målad ut!

Per & Lars, jag tackar för de vänliga orden - jag skall försöka komma igång igen.
Men nu fokuserar vi på det här underbara bygget.
Vill också tillägga att figuren ser enormt fint målad ut!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Fantastiskt. Och klanten i handen med! Man får många bra/dåliga minnen här.
Tack för de värmande orden!
Provmontering av drivenheten och motorluckan för att se om det skulle fungera.

Nu var det dags att ge sig på chassiet. Här undrade till och med hustrun varför jag tvunget måste göra torsionstavarna som ända inte kommer synas. Nån som känner igen sig?

Sedan blev det till att vika durkaluminiumet som täcker både stavar och spänncylindrar samt den psykiska utmaningen att borra gummimattor. 760 st hål blev det...

Provmontering av drivenheten och motorluckan för att se om det skulle fungera.

Nu var det dags att ge sig på chassiet. Här undrade till och med hustrun varför jag tvunget måste göra torsionstavarna som ända inte kommer synas. Nån som känner igen sig?

Sedan blev det till att vika durkaluminiumet som täcker både stavar och spänncylindrar samt den psykiska utmaningen att borra gummimattor. 760 st hål blev det...

Med vänlig hälsning,
Per
Per
Till förarplatsens instrumentering använde jag några mätartavlor från tyskt 1:32-flyg. Vippströmställare av en liten bit kapat aluminiumrör med en kort ståltrådsbit genom.

Förarplatsen fylldes även med en sculpad förarstol, pedalställ och innervägg mot motorrummet.

Förarplatsen fylldes även med en sculpad förarstol, pedalställ och innervägg mot motorrummet.

Med vänlig hälsning,
Per
Per
I stridsrummet blev det 4 st stridsrumstolar på vänster sida medan höger sida ju ska ockuperas av bland annat ett stort verktygsskåp.
Stridsrumstolarna gjorde jag som tidigare av aluminiumrör och blyfolie.
Verktygsskåpt är ju av "civilt" snitt så det var kul att göra. Längst bak på skåpet är en verktygstavla fäst så det blev till att borra igen. Inte fullt lika många hål som för gummimattorna
För att få till hålbilden letade jag rätt på PE med motsvarande hålindelning och använde som mall.

Här är skåpet monterat i stridsrummet.

Stridsrumstolarna gjorde jag som tidigare av aluminiumrör och blyfolie.
Verktygsskåpt är ju av "civilt" snitt så det var kul att göra. Längst bak på skåpet är en verktygstavla fäst så det blev till att borra igen. Inte fullt lika många hål som för gummimattorna

För att få till hålbilden letade jag rätt på PE med motsvarande hålindelning och använde som mall.

Här är skåpet monterat i stridsrummet.

Med vänlig hälsning,
Per
Per