Den 14 maj fick jag en avi och hämtade en liten kartong, med två mindre kartonger i. Spännande.
De mindre kartongerna var av den typen som inte säljer sig själva i den lokala hobbybutiken:

Ivrig som Hin Håle började jag hacka bort gjutblock innan jag hunnit innanför dörren och fann att antingen är A-17 väldigt annorlunda eller så.. ja...

Gjutningarna var som jag väntade mig från LSM, ibland klockrent och ibland ett par mm höjdskillnad på stabbarna...
Så det första jag gjorde var att dela bakkroppen för att få bukt med stabbarna:

Syns inte på den här kassa bilden, men bakkroppen är dessutom ca 1cm för kort och alldeles för smal. Allt som allt gjorde det inget att den behövde delas då det nog underlättar arbetet att förlänga och bredda.
Mittvingen var inte heller riktigt B5, så jag breddade den 2mm och ökade kordan 1mm framåt och ett par mm bakåt.
Yttervingarna pekade lite väl mycket bakåt så det får fixas det också, de ska även rundas av lite i spetsen.
Här har vänster pilvinge rätats ut aningen, höger är som den kom i låddan:

Vingarna var inte heller riktigt suveränt gjutna, en av de två var tjockare mitt på än längst in. Va? Måste man ge gjutformen stadga när man gjuter? Vaffödå? Mycket tröttsam slipning där det inte ska behövas.
Inte ett bygge detta, bara ett stilla iordningsställande av delar.
Fortsättning följer.