Profil med lite större diameter att böja runt.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson

Profil med lite större diameter att böja runt.

Inlägg av Janne Nilsson »

Hallå!

När jag formar Plastic Card eller metall så använder jag borrar upp till 20mm som bas att böja runt.
Men när det är kurvor med större diameter, dvs från 20mm och upp till 40mm, finns det något som är smidigt att använda där?
Gärna något som antingen redan finns hemma eller i verktygslådan, eller inte kostar skjortan att införskaffa.

Visst finns det burkar och kvastskaft man kan använda men de täcker inte upp alla de dimensioner jag är ute efter.

Förslag och exempel på vad ni själva använder tas tacksamt emot.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
jonaszett

Re: Profil med lite större diameter att böja runt.

Inlägg av jonaszett »

hylsor i en hylsnyckelsats?
Z
Janne Nilsson

Bra tips, Jonas!
Att jag inte tänkte på det själv? Det är som vanligt att man blir hemmablind.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hur får du plasticarden att behålla önskad diameter?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne Nilsson

Har inte alltid funkat som jag vill. Men då har jag bara värmt det i kokhett vatten.
Nu skall jag testa att värma upp dom med värmepistol innan.

Janne Nilsson
Skriv svar