Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas
-
- Kontakt:
Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas
...och även på Tunnan. Kul info, jag har också alltid undrat.
SAAB 37 texten var genombruten på 37-2 men man bytte ju fena mellan -1 och -2 så senare var det ettan som hade genombruten text. Tror att det var så fram till den skrotades
-
- Kontakt:
Aha! Det förklarar saken! Jag har verkligen undrat varför den är olika på tidiga och sena bilder. Fast jag trodde att de målat om märkningen, dock oklart varför...Björn B skrev:SAAB 37 texten var genombruten på 37-2 men man bytte ju fena mellan -1 och -2 så senare var det ettan som hade genombruten text. Tror att det var så fram till den skrotades
Ettans fena var försedd med mät och provutrustning och den behövdes på -2 vid JA-utvecklingen enligt Stridsbergs bok.
-
- Namn: Robert Bergwall
Jo precis, det ÄR tröstlöst att försöka justera bågarna på utlinjerade S och B till exempel, eftersom konturerna nästan alltid består av flera ankarpunkter, omöjligt att få bra.Du har förstås rätt, det är klurigt att få till det jämnt. Har justerat dem något...
Jag brukar istället jobba med linjer och sedan utlinjera dem. Se exempel i bilden nedan. På samma vis kan du göra med de där schablonhållarna (de heter något mins inte vad).

Sedan kan man klippa tex A med en övre och undre yta, "booleanska operationer". Ja du/ni hajjar.
Intressant info om fenan!
Beträffande HUGG HÄR så vill jag minnas att man skulle hugga där för att komma åt en wire som fanns där bakom. Vid brand drog man i wiren som var mekaniskt förbunden med LT-kranen (lågtryckskranen) som är bränsleanslutningen in till motorn för att lindra eldsvådan. Det är några år sedan jag pluggade det här så ni får rätta mig om jag misstar mig.
-
- Kontakt:
Intressant! Tack för tipset!
När man grottar ner sig i prototyperna ser man att märkningen varierade mycket mer än man tror. Björn Bäcklund har ju en imponerande sammanställning av detta i sina byggen, men kort kan nämnas att vad jag ser hade endast -2 genombruten text (senare -1 då, pga fenbytet). "SAAB37" fanns på -1, -2, -3, -4 och -6, medan -5 var märkt 05 och sjuan utan text. -3 saknade dessutom kronmärken, vilket även -6 gjorde initialt, innan den märktes om till -56. Och Tors hammare fanns som bekant bara på -1. Den som vill göra en metallblank Vigg rekommenderas verkligen prototyperna som är mycket roligare än de serieproducerade. Ett konverteringsset kanske skulle kunna vara något för Maestro...?
När man grottar ner sig i prototyperna ser man att märkningen varierade mycket mer än man tror. Björn Bäcklund har ju en imponerande sammanställning av detta i sina byggen, men kort kan nämnas att vad jag ser hade endast -2 genombruten text (senare -1 då, pga fenbytet). "SAAB37" fanns på -1, -2, -3, -4 och -6, medan -5 var märkt 05 och sjuan utan text. -3 saknade dessutom kronmärken, vilket även -6 gjorde initialt, innan den märktes om till -56. Och Tors hammare fanns som bekant bara på -1. Den som vill göra en metallblank Vigg rekommenderas verkligen prototyperna som är mycket roligare än de serieproducerade. Ett konverteringsset kanske skulle kunna vara något för Maestro...?

-
- Namn: Lars Befring
Björn Fransson skrev:Ett konverteringsset kanske skulle kunna vara något för Maestro...?
Tillverkat av en duktig modellbyggare med stor kunskap i ämnet!
Det är bara att sätta igång Björn =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Kontakt:
Huga...Lars Befring skrev:Björn Fransson skrev:Ett konverteringsset kanske skulle kunna vara något för Maestro...?
Tillverkat av en duktig modellbyggare med stor kunskap i ämnet!
Det är bara att sätta igång Björn =)

bergwall skrev:Beträffande HUGG HÄR så vill jag minnas att man skulle hugga där för att komma åt en wire som fanns där bakom. Vid brand drog man i wiren som var mekaniskt förbunden med LT-kranen (lågtryckskranen) som är bränsleanslutningen in till motorn för att lindra eldsvådan. Det är några år sedan jag pluggade det här så ni får rätta mig om jag misstar mig.
Nja, det är inte helt med sanningen överensstämmande Robert, så lite får jag allt rätta dig...

Det är riktigt att det finns en wire som är mekaniskt förbunden med motorns LT-kran, men den sitter inte under "HUGG HÄR", inte på Viggen och Gripen i alla fall. På Viggen finns det en märkning "NÖDSTOPP MOTOR", vit text på grön botten, som sitter på vänster sida av kroppen, alldeles under det långa luftutblåset ovanför huvudvingen. Där sitter denna wire med sin dragögla fullt synlig i ett hål. Har inte tillgång till vare sig bilder eller dito -redigeringsprogram på datorn jag sitter vid just nu, men under morgondagen kan jag försöka hitta nån bra bild på det och lägga in här.

Som kuriosa kan nämnas att man vid motorkörningar i motorprovhuset fäster någon form av hake i denna wire, som går till ett eget finurligt wirespel så man kan nödstoppa motorn inifrån kontrollrummet, om jag minns rätt.
-
- Namn: Robert Bergwall
Jaaa! SÅ var det! 20 år gamla kunskaper är knappast att förlita sig på.. mins det där med provkörningarna också nu. Tack!