EE Lightning dubbelbygge!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Lars Befring »

Magnus, olika målgrupper =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Pust! Ja, vad ska man säga? Imponerande som attan! Att du orkar!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Björn! Orka, ja just det. Det har gått sådär på orka-fronten den senaste månaden...

Bild
Hur som, dekaler fixade (kom inte undan dem helt) och så tung vädring, speciellt på grönisen!

Bild
Inte illa, jag gillar den skruffiga looken på maskinen...

Bild
..speciellt med tanke på att detta var vid tiden för dess sista flygning och hade det inte slutat så illa så hade den tagits ur tjänst en månad senare!

Bild
Den här ser lite över-skruffig ut, ska ta ett varv med en topz och städa lite!

Bild
Undersidan av vingen ser ut att behöva en omgång till dock!

Och som ni kan se så sattes fenor och stabbar dit ovädrade, ska fixas ikväll!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Stiligt! Vädrade faktiskt min med idag. Ser fram emot en elegant line-up på Open, mitt bland alla Viggar.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Ser väldigt bra ut Magnus. Jag kan hålla med om att den metallrena kanske är lite väl smutsig.

/Gabriel
Peo
Namn: Peter O

Inlägg av Peo »

Vansinnigt snyggt!! Gillar särkilt den metallrena, den blå färgen är verkligen stilig. Blir kul att se dessa på OPEN!
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Alltså, måste snart bygga en Lightning! Fina bilder på två fina byggen!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Båda supersnygga!
Blir mer och mer sugen på att köpa en sån där "slippa dekaler maskin"

Anders E
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Alltså Magnus, det här är lite olikt dig, på ett väldigt positivt sätt; du brukar inte vädra så här mycket om jag inte minns fel. Men när du nu gör det blir det riktigt bra! Jag tycker du ser ut att ha två fantastiskt fina modeller på G.
Städa inte för mycket på den alurena maskinen, de såg ju rätt risiga ut just på bakkroppen ändå.

Ska bli kul att se dessa lajv på Open (och jag önskar så klart att jag kommit lika långt som du med min Lightning).

/Rickard
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Björn! Blir en fin rad på bordet, Anders och Rickard dyker också upp med sådana flygetyg!

Gabriel! Du har rätt :-) ! Jag har städat och fejat men den är fortfarande rätt skitig, åtminstone på bild!

Peo! Det fanns en himla massa snygga målningar på de metallrena under främst 60-talet men de här tillhör de finaste tycker jag!

André! Du har helt rätt. Med Airfix-byggsatserna tillgängliga är det definitivt Lightning-läge!

Anders! Tack! Skärplottern är en kul maskin men jag vet inte om saker och ting gick så himla mycket snabbare än dekaler :-) !

Rickard! Jag har blivit brutalare med vädringen, utan tvekan! Både för att det är roligt att hålla på och för att jag tycker det väcker modellerna till liv! Sedan kan man alltid diskutera vad som är lagom. Eller andra kan göra det, begreppet "lagom" är som bekant inte en av mina styrkor :-) !

Bild
Nosring klädd med Bare Metal chrome-folie, gnuggad på plats med en topz och renskuren med ett skalpellblad. Betydligt enklare än det kanske låter! Av någon irriterande anledning så saknade ena modellen den gula kantdekalen runt cockpit (jag vet inte hur många varv jag letade igenom alla dekalerna på jakt efter den innan jag förstod att den aldrig funnits med från början!) så den här är målad med spetsig pensel och (någorlunda) stadig hand. Jag har använt tricket förr: jag målar först med Vallejos "foundation white" och täckmålar sedan över med önskad färg vilket funkar rätt hyfsat.

Bild
Jag satte mekarna i jobb med att tvätta. De lyckades sådär. Det här är ju Gütersloh tidigt 70-tal så de satt väl någonstans och hinkade västtysk kvalitetsbira istället...

Bild
Den här är minst lika skitig men det syns inte lika väl på kamouflerad bakgrund. Tack för det frivarvet :-) !

Bild
Samma nosringstrick på den här!

Bild
Och till slut kan man även ana den dielektriska panelen på ryggen på den här som också kom på plats under gårdagens målningssession!

Just nu är det jobb med Red Top- och Firestreak-robotarna!

Upptäckte häromdagen att jag lyckats supa bort (eller var det mekarna, de där som hinkade västtysk bira?) en lufttankningsbom och med tanke på att soppan i tankarna normalt sett räckte till att nätt och jämnt taxa ut till start så var det taskigt läge. Som väl är så kom Björn till min räddning med en överbliven sådan! Tack!

Trevlig kväll!

Magnus
Skriv svar