Hur är det med fasta telegluggar på t.ex. en uppvisning? Jag har funderat lite på om man inte blir låst i vissa avstånd då? Eller är det bara så att man ändå bara använder 400-läget mest hela tiden?Erik_G skrev:Jag har en 1,7x förlängare på mitt Nikon 70-200 f/2,8, som jag tycker funkar hyfsat. Jag har också ett Sigma 50-500 jag fick köpa loss från en polare för en billig peng. Det använder jag när ljuset tillåter, då största bländare blir f/6,5 eller nåt åt det hållet på 500mm. Dock bör man blända ner det något eftersom det inte är jätteskarpast i världen. Hade jag haft råd hade jag önskat mig själv ett Nikon 200-400 f/4, eller varför inte ett 400 f/2,8.
När det gäller brännvidder vet jag inte om jag håller med Per, antar att det beror på vilka flygdagar man är på. Men säkerhetsavstånden har blivit väldigt stora på de större flygdagarna att jag tycker man behöver kikare bara för att se något.
Jag kikade igenom bilder jag tog på RIAT förra året och kollade vilken brännvidd jag använt, och det varierade mellan ca 250mm med enstaka bild under 200mm, till 500mm som ju är mitt maximala.
Längre brännvidder ger ju också möjligheten att ta lite roliga närbilder, som gör att man i alla fall i efterhand kan komma nära objektet:
Nästan modellrelaterade foto-frågor :-)
Re: Nästan modellrelaterade foto-frågor :-)
Hejsan fotar en hel del i flygmusen samt en del flygshower. Kör själv sigmas 150-500mm samt canons 70-200f4. Sigman är i vissa fall lite för lång när planen kommer nära och i tele ändan kommer snabbt dalringar i luften med på bilen -> omöjligt att få bra bilder på ett plan långt bort.
Har testat canons 100-400 och den blir nog ärsättare för sigman i framtiden.
En monopod är också ett bra hjäp verktyg på flygshower.
I musen är det sällan möjligt att komma åt att fota planen i räta vinklar vilket är idealet, du kan gå och kolla på museumplanes.com så får du lite ider. Alla dom fotona är tagna med öppning 12 till 18 med canons 17-40 eller 24-105 på stativ.
Problemet är att jag alltid saknar någon bild på planen när jag kommer hem
Ett trix att få biler från ovan är att använda monopod och trådutlösare, ganska enklelt att få kameran till 3-4m höjd, mend lite blixt och hög iso kan man få bra bilder även i mörka musen.
I musen är det också i vissa fall måste på att använda lite blixt för att jämna ut ljuset.
Michael
Har testat canons 100-400 och den blir nog ärsättare för sigman i framtiden.
En monopod är också ett bra hjäp verktyg på flygshower.
I musen är det sällan möjligt att komma åt att fota planen i räta vinklar vilket är idealet, du kan gå och kolla på museumplanes.com så får du lite ider. Alla dom fotona är tagna med öppning 12 till 18 med canons 17-40 eller 24-105 på stativ.
Problemet är att jag alltid saknar någon bild på planen när jag kommer hem

Ett trix att få biler från ovan är att använda monopod och trådutlösare, ganska enklelt att få kameran till 3-4m höjd, mend lite blixt och hög iso kan man få bra bilder även i mörka musen.
I musen är det också i vissa fall måste på att använda lite blixt för att jämna ut ljuset.
Michael
Du har helt enkelt en kamera med den fasta 400an, sen har du en med ett 200 så kan du växla kamera.. Tror att två D800 blir bra..Magnus Berggren skrev: Hur är det med fasta telegluggar på t.ex. en uppvisning? Jag har funderat lite på om man inte blir låst i vissa avstånd då? Eller är det bara så att man ändå bara använder 400-läget mest hela tiden?

Skämt åsido, så tror jag det är bra med lite justeringsmån. Som jag skrev så låg det mellan 200 och 500 på de flesta bilder jag tog på RIAT. Så om jag hittar 50.000 jag inte vet vad jag ska göra av så skulle ett 200-400 säkert funka jättebra. Sen kan det ju vara så att man kommer närmare händelserna på vissa flygdagar, men jag kan inte minnas att jag "kommit för nära" speciellt ofta. I så fall får man ju göra de bilderna till spännande closeups. Att få en bild där piloten kikar in i kameran och vinkar är ju obetalbart. Har aldrig tagit en sån själv, men jag har sett andras bilder..
Har för övrigt aldrig använt monopod, stativ tycker jag funkar "sådär". Det är mest otympligt att släpa på, och i vissa fall olämpligt att ta fram, då det är platsbrist. Men efter en dag brukar det göra lite ont i armen.. Kanske skulle testa monopod..
/E som hoppas på att få bra bilder på flyg-helikoptertransitionen på MV-22an..
Jo, det känns att zoom är bra i de här situationerna. Får titta runt på vad som finns på begagnatmarknaden.
Canon lär släppa ett 200-400/4 med inbyggd 1.4x extender senare i år. 200-560 borde räcka till det mesta. Kommer att kosta Lottovinst.....
Monopod är trevligt, men jag vet inte hur bra det funkar till panoreringar med. Men om inte annat borde det vara bra för att avlasta mellan tagningarna.
Canon lär släppa ett 200-400/4 med inbyggd 1.4x extender senare i år. 200-560 borde räcka till det mesta. Kommer att kosta Lottovinst.....

Monopod är trevligt, men jag vet inte hur bra det funkar till panoreringar med. Men om inte annat borde det vara bra för att avlasta mellan tagningarna.
Sitter och dräglar efter den... men får väl panta villanMagnus Berggren skrev: Canon lär släppa ett 200-400/4 med inbyggd 1.4x extender senare i år. 200-560 borde räcka till det mesta. Kommer att kosta Lottovinst.....![]()

Har provat Canons fasta 300 och 500 linser men användningen blir lite begränssad, helt fint ifall man kör med två kamera hus. 300 f2.8 är helt juvlig men har inte ännu gett mig för att köpa en.
går mycket bra med panorering med lite övning, skulle näta säga att blir bättre resultat än på fri hand.Magnus Berggren skrev: Monopod är trevligt, men jag vet inte hur bra det funkar till panoreringar med. Men om inte annat borde det vara bra för att avlasta mellan tagningarna.
Michael
-
Michael satte fingret på ett av de främsta problemen vid flyguppvisningar, nämligen orolig luft. Ju längre avstånd, desto mer framträder effekter som värmedaller, damm, rester av rök och luftfuktighet. Ett teleobjektiv med lång brännvidd kan sedan förstärka effekten ytterligare. Enda sättet att komma runt det är att minska avståndet mellan dig och motivet, d.v.s stå så nära diplay line som möjligt och se till att ha så lite störande faktorer som möjligt emellan. På flygplater är taxibanor, stora grönytor, hangarer och parkeringsplatser stora bovar och inte bara i solljus (fast det är som mest påtagligt då) utan även i mulet väder (speciellt om det varit varmt på morgonen) eller för den delen en klar vinterdag.
Fasta objektiv funkar i vissa situationer men de saknar helt klart flexibiliteten hos en zoom. Det hänger förstås på vad man vill åstadkomma. Pröva på! Val av objektiv handlar väldigt mycket om personlig stil, tycke och smak, lika mycket som vad man vill fotografera. Inget är 100 % rätt, inget är 100% fel.
Däremot säger jag bestämt nej till monopods på flyguppvisningar och är faktiskt förvånad över att de annars så försiktiga arrangörerna inte har börjat förbjuda dem. De ger en viss fördel vid panorering med långa och tunga objektiv men annars är de mest i vägen, om inte för en själv så för omgivningen och då tänker jag främst på barn som har en tendens att dyka upp från ingenstans, de är ju inte heller kända för att se sig för. Vuxna har inte nödvändigtvis bättre koll på omgivningen, speciellt inte när det blir trängsel framme vid staketet och är det trångt så är det trångt. Olyckor har hänt och även om det inte skulle bli några skador är det inte kul när de inträffar. Jag tycker det är mycket bättre att lära sig panorera ordentligt och ha ett bra grepp för kameran. Numera finns även olika varianter av remmar och t.om axelstöd ifall man vill ha avlastning, jag rekommenderar varmt att byta ut originalremmen mot något bekvämare.
Erik, jag skulle gärna vilja möta någon som kommit på hur man tar bilder av rörliga föremål på 1/30s med 300 mm utan gyroplattform
Panorering på mer moderata brännvidder för t.ex. startande eller landande flygplan som inte går alltför fort funkar däremot utmärkt
1/400 var så lågt jag vågade gå handhållet tidigare, efterhand har det sjunkit till 1/125. Landande flygplan har jag faktiskt lyckats få ner till 1/30 med bra ljus. Det finns en galen amerikan som fotar helikoptrar handhållet med 200-400mm på så lite som 1/60s......och får skarpa bilder! Allt går med övning. Fast jag lär nog få jobba länge för att lyckas med något liknande. "Sju fan och tre Varm plats" som det brukar heta!
Fasta objektiv funkar i vissa situationer men de saknar helt klart flexibiliteten hos en zoom. Det hänger förstås på vad man vill åstadkomma. Pröva på! Val av objektiv handlar väldigt mycket om personlig stil, tycke och smak, lika mycket som vad man vill fotografera. Inget är 100 % rätt, inget är 100% fel.
Däremot säger jag bestämt nej till monopods på flyguppvisningar och är faktiskt förvånad över att de annars så försiktiga arrangörerna inte har börjat förbjuda dem. De ger en viss fördel vid panorering med långa och tunga objektiv men annars är de mest i vägen, om inte för en själv så för omgivningen och då tänker jag främst på barn som har en tendens att dyka upp från ingenstans, de är ju inte heller kända för att se sig för. Vuxna har inte nödvändigtvis bättre koll på omgivningen, speciellt inte när det blir trängsel framme vid staketet och är det trångt så är det trångt. Olyckor har hänt och även om det inte skulle bli några skador är det inte kul när de inträffar. Jag tycker det är mycket bättre att lära sig panorera ordentligt och ha ett bra grepp för kameran. Numera finns även olika varianter av remmar och t.om axelstöd ifall man vill ha avlastning, jag rekommenderar varmt att byta ut originalremmen mot något bekvämare.
Erik, jag skulle gärna vilja möta någon som kommit på hur man tar bilder av rörliga föremål på 1/30s med 300 mm utan gyroplattform

1/400 var så lågt jag vågade gå handhållet tidigare, efterhand har det sjunkit till 1/125. Landande flygplan har jag faktiskt lyckats få ner till 1/30 med bra ljus. Det finns en galen amerikan som fotar helikoptrar handhållet med 200-400mm på så lite som 1/60s......och får skarpa bilder! Allt går med övning. Fast jag lär nog få jobba länge för att lyckas med något liknande. "Sju fan och tre Varm plats" som det brukar heta!
Tack för alla svar hitintills.
Så, nästa fråga. Seriebildstagning? Behov? Bilder per sekund?
En sak till förresten. När vi pratar om brännviddsbehov, pratar vi om på absoluta värden, eller modifierat? Om jag inte minns fel, så har väl t.ex. Erik fullframe-sensor. Jag har ju crop på min 7D.
En sak till förresten. När vi pratar om brännviddsbehov, pratar vi om på absoluta värden, eller modifierat? Om jag inte minns fel, så har väl t.ex. Erik fullframe-sensor. Jag har ju crop på min 7D.
Har kameran hela tiden inställd på 10 bilder/s men har tränat fingret att ta single bilder, vid långa slutar tider brukar jag ta korta serier(2-4 bilder) för vid t.ex 1/60 och 300mm blir det en heldel oskarpa bilder.Magnus Berggren skrev:Tack för alla svar hitintills.
Sen ifall något oväntat händer så e det bara att hålla avtryckaren innne och bilderna sprutar in i minnes kortet.
Prova vad som passar dig, ju mera du övar destu mindre mängd bilder kommer du att ta

Får hoppas på bra foto väder i linköping om tre veckor...
Michael
Det är ju tur att styckpriset är lågt på digitalt. Hade man dragit iväg bilder med 10b/s och ASA 50, så hade det blivit dyrare i slutändan än nytt tele.Michael skrev:Har kameran hela tiden inställd på 10 bilder/s men har tränat fingret att ta single bilder, vid långa slutar tider brukar jag ta korta serier(2-4 bilder) för vid t.ex 1/60 och 300mm blir det en heldel oskarpa bilder.Magnus Berggren skrev:Tack för alla svar hitintills.
Sen ifall något oväntat händer så e det bara att hålla avtryckaren innne och bilderna sprutar in i minnes kortet.
Prova vad som passar dig, ju mera du övar destu mindre mängd bilder kommer du att ta
Får hoppas på bra foto väder i linköping om tre veckor...
Michael

Räknade just på ifolor sida, från göteborg aeroshow 2010 blev det 1991 bilder, det skulle kosta med film 10218,45kr i framkallningMagnus Berggren skrev: Det är ju tur att styckpriset är lågt på digitalt. Hade man dragit iväg bilder med 10b/s och ASA 50, så hade det blivit dyrare i slutändan än nytt tele.

Michael