Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Björn Fransson »

Har fixat till ett ark till mitt bygge av 37-1, men tar gärna emot synpunkter från den samlade expertisen - i synnerhet på Hugg Här-märkningen som jag inte haft några bra förebilder till. FARA-märken saknas (ska vara den gamla typen på mitt bygge, men de har jag redan). Någon som vet om prototyperna hade stenciler? Det är svårt att se på de bilder jag har. Jag ska alltså göra den så som den såg ut 1967.

Bild

Torshammaren ser nästan fånigt handritad ut, men ser faktiskt ut så i verkligheten:

Bild
Mats Averkvist
Inlägg: 1004
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Mats Averkvist »

Varför inte ta med alla prototyper upp till -8?
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Andre B. »

Jag tänkte lite detsamma. Ett ark som täcker alla prototyper. Vilken skala handlar det om? För det finns väl en ny viggen på "G" ?
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Björn Fransson »

Tja... Det här är ju mest för eget bruk. För min del räcker det med 37-1, det lär nog dröja innan jag bygger fler. Och det vete sjutton hur stor marknaden är för dessa dekaler så länge ett resinkonverteringsset saknas. Om man väljer slutkonfigurationen av 37-1 är den i och för sig inte särskilt svår att få till från Tarangus modell. Det enda som krävs då är egentligen en lätt modifierad cockpit, andra fälgar några extra luckor på bakkroppen och lite annat småfix.

Men om någon vill trycka dekaler av detta är det förstås inga problem, då kan jag nog sy ihop resten också. Så Robert, du vet var jag finns. :)
bergwall
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av bergwall »

Oj oj! Tjusigt Tjusigt! Heja Heja!

En petitess, A och B de har en svag ökning av stapelbredden längst ner på benen på A och på magarna på B:et. Utan att kika på förlagan, var det så? Det där brukar jag råka ut för att göra för hand eller från scratch jämt, -ganska drygt. Jag är lite skada jag vet det, jag har gjort så många klavertramp själv.
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Björn Fransson »

bergwall skrev:Oj oj! Tjusigt Tjusigt! Heja Heja!

En petitess, A och B de har en svag ökning av stapelbredden längst ner på benen på A och på magarna på B:et. Utan att kika på förlagan, var det så? Det där brukar jag råka ut för att göra för hand eller från scratch jämt, -ganska drygt. Jag är lite skada jag vet det, jag har gjort så många klavertramp själv.
Du har förstås rätt, det är klurigt att få till det jämnt. Har justerat dem något och dessutom slängt dit -2 och -3, mest på skoj. De siffrorna behöver slipas på lite om någon skulle vilja använda dem. Björn Bäcklund hjälpte mig med Hugg Här, det tycks som om den saknades på de första prototyperna och att den även förekom utan den omgivande kvadraten. Dessutom var cirkeln och texten tydligen mot vit botten - i alla fall på de bilder jag sett.

Så här är vi nu:

Bild
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Andre B. »

Undrar lite...
Vad brukade man hugga med? Yxa eller... ?
vad avses med uttrycket "Hugg här"?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Niklas
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Niklas »

Ja, tanken är att hugga med yxa, för att komma åt att bekämpa brand i bakomliggande utrymme (vanligtvis motorutrymmet).
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Andre B. »

Ok, anade att det kunde vara något säkerhetstänk som låg bakom. Tack för klarställandet Niklas.
Med den släckutrustning ("skärsläckare") som många brandbilar har idag så behöver man inte "hugga" så mycket...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Niklas
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Viggendekaler 37-1, synpunkter önskas

Inlägg av Niklas »

Ja, skärsläckare är ett klart lyft för räddningstjänsterna runt om i landet! Tyvärr har vi det inte på vår station. Än. ;)

Annat var det förr, då var det yxa och handkraft som gällde! Motsvarande markeringar finns/fanns ju även på iallafall Draken och Lansen.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar