Är på upploppet med en P-61 1/72 av Dragon och upptäckte att de klara huvdelarna är lite förstora i förhållande till kroppsbredden.
Skiljer ca 1mm mellan delarna så jag funderar på hur man bäst löser detta. Att tvinga dit delarna genom diverse klämmor samt lim känns lite riskabelt för med tiden så kommer det väl spricka. En alternativ lösning är att värma delarna monterade i en fixtur med en hårtork eller i ett vatten bad.
Har prövat att korrigera plastdetaljer i varmt vatten tidigare med lite olika resultat, tydligen skiljer sig det lite på plastsorten hur de reagerar.
Tar tacksamt emot tips på lämplig vattentemperatur eller andra tricks.
Ps. har brottats en del med modellen som var rejält skev i vissa delar. Mycket spackel har det gått åt i alla fall.
lärdom av detta var att det gäller att inte bara stirra sig blind på alla fina ytdetaljer
Justera/böja huv till P-61
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
- Namn: Lars Ekström
-
- Inlägg: 2329
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Justera/böja huv till P-61
ett förslag är att anpassa den huv du har till plasten genom att kapa på mitten, ta bort lite, och sätta ihop igen.
Och sedan dra en ny vachuv med den moddade som bas.
en hel del jobb men folk har gjort det förut
Och sedan dra en ny vachuv med den moddade som bas.
en hel del jobb men folk har gjort det förut
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Justera/böja huv till P-61
Jag vet inte hur mkt färg och utsmyckning du lyckats få på modellen i övrigt men det kan ju möjligen gå att spräcka upp mittskarven (alt.såga upp med sån rakbladssåg typ CMK etc). Sedan försiktigt och gradvis skimsa upp skarven i mitten runt huven, sedan spackla.
Inte heller ngt drömjobb och du kanske även redan övervägt alternativet, men jag har varit ute för det här själv och sedan dess har jag passat huven innan ihoplimning (nu låter det som jag fortf bygger.
).
Man får ju såklart effekter att cockpitsidan glappar på en sidan och att kanske vingarna hänger ner lite (dihedral/anhidral?) om man inte skimsar undertill också, men det kanske går att stå ut med.
Inte heller ngt drömjobb och du kanske även redan övervägt alternativet, men jag har varit ute för det här själv och sedan dess har jag passat huven innan ihoplimning (nu låter det som jag fortf bygger.

Man får ju såklart effekter att cockpitsidan glappar på en sidan och att kanske vingarna hänger ner lite (dihedral/anhidral?) om man inte skimsar undertill också, men det kanske går att stå ut med.
Re: Justera/böja huv till P-61
Hade samma problem på en P-39 jag byggde för ett antal år sen. Där var iofs huven aningen för smal för sin plats. Jag löste emellertid det hela med en kopp vatten som fick snurra sig ordentligt varm (läs kokande) i mikron. Huven doppades sedan ner med hjälp av pincett, hölls kvar till känslan i kroppen sa att den förmodligen var mjuk nog att vikas ut en aning. Känslan visade sig stämma, huven gick att vika ut den totala millimetern som saknades; Bingo! Den satt därefter likt en smäll i ansiktet på en tullare som precis slagit på en extra slant på din efterlängtade Asien-beställning; Perfekt!
Prova med hetvatten först, för mig funkade det bra. Den enklaste metoden, om den funkar!
/Andreas
Prova med hetvatten först, för mig funkade det bra. Den enklaste metoden, om den funkar!

/Andreas
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
- Namn: Lars Ekström
Re: Justera/böja huv till P-61
Tack för tipsen.
Att dra egen huv får bli sista alternativet på grund av komplexiteten. Tyvärr har inte Falcon ind. någon vakuformad annars är det ett trevligt alternativ.
Det första som dök upp i huvudet var just att snitta upp flygkroppen och lägga i lite material, men tyvärr så är inte huvdelarna symmetriskt felaktiga och vingställningen kommer att påverkas om än lite. P-61 har den läckra lätt måsvingeaktiga karaktären.
Det får bli att prova med lite gjutstam från trädet där huvdelarna satt i kokande vatten och se hur det blir.
Jag kom faktiskt på att jag för många månvarv sedan byggde en P-61 från Frog. Modellen blev aldrig helt klar eftersom intresset dog, men om jag inte minns fel så sparade jag huvdelarna som var otroligt klara och fina för sin tid. Med maximal flax så kanske dessa passar till Dragonmodellen!!!
Om så är fallet så är det minsann tid att köpa sig en trisslott!!
Att dra egen huv får bli sista alternativet på grund av komplexiteten. Tyvärr har inte Falcon ind. någon vakuformad annars är det ett trevligt alternativ.
Det första som dök upp i huvudet var just att snitta upp flygkroppen och lägga i lite material, men tyvärr så är inte huvdelarna symmetriskt felaktiga och vingställningen kommer att påverkas om än lite. P-61 har den läckra lätt måsvingeaktiga karaktären.
Det får bli att prova med lite gjutstam från trädet där huvdelarna satt i kokande vatten och se hur det blir.
Jag kom faktiskt på att jag för många månvarv sedan byggde en P-61 från Frog. Modellen blev aldrig helt klar eftersom intresset dog, men om jag inte minns fel så sparade jag huvdelarna som var otroligt klara och fina för sin tid. Med maximal flax så kanske dessa passar till Dragonmodellen!!!
Om så är fallet så är det minsann tid att köpa sig en trisslott!!
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
- Namn: Lars Ekström
Re: Justera/böja huv till P-61
Naturligtvis så var ju huven från Frog P-61 minst två mm bredare än Dragon.
Följde istället Andreas råd om hett vatten.
Tog mått på huvsargen och överförde det till en trälist, sågade två mm djupa spår i den och klämde sedan fast dragon huven där.
Kokade upp vatten och fyllde en kraftig tekopp med vattnet, sänkte så ner list med huv i ca 1-2 minuter, kylde sedan med kallt vatten.
Två av huvdelarna passade perfekt efter detta, den tredje delen blev lite överkorrigerad, men det fixar sig med en list på sargkanten så den tvingas på plats.
Kan varmt rekommendera tillvägagångssättet, tack Andreas för tipset.
Följde istället Andreas råd om hett vatten.
Tog mått på huvsargen och överförde det till en trälist, sågade två mm djupa spår i den och klämde sedan fast dragon huven där.
Kokade upp vatten och fyllde en kraftig tekopp med vattnet, sänkte så ner list med huv i ca 1-2 minuter, kylde sedan med kallt vatten.
Två av huvdelarna passade perfekt efter detta, den tredje delen blev lite överkorrigerad, men det fixar sig med en list på sargkanten så den tvingas på plats.
Kan varmt rekommendera tillvägagångssättet, tack Andreas för tipset.
Re: Justera/böja huv till P-61
Låter prima att det löste sig!
Perfekt
/Andreas

/Andreas