EE Lightning dubbelbygge!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Vänner! Jag har satsat på att bygga mer än posta på forum på sistone och jag har uppenbarligen varit framgångsrik, det är typ tre veckor sedan senaste updaten... Här kommer mitt pyssel från mitten av januari i alla fall!

Bild
Rundlar och divisionsmärken maskade...

Bild
...paint it blue...

Bild
...ser j-igt bra ut faktiskt...

Bild
...vi maskar lite röda prickar...

Bild
...och se'n målar vi dem...

Bild
...och nu ser det jädrar i mig ännu bättre ut...

Bild
På temat divisionsmärkningar, här kommer rutorna...

Bild
...och en hel flock rutor på plats...

Bild
...vi laddar med rött i Grexen...

Bild
...and that's all folks!

Trevlig helg!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hur bar du dig åt för att centrera cirklarna i rundlarna så bra? Ser fantastiskt bra ut!
Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Hej Andre!

Jag fuskar givetvis :-) ! Masken ser ut som i bilden nedan, jag lyfter över hela designen till höger och sätter på modellen, sedan pillar jag bort de två mittringarna och målar vitt. Sedan lägger jag tillbaks först den yttre och sedan den inre ringen varpå jag igen pillar bort den yttre, resultat: en perfekt centrerad yttre ring som sedan målas blå. Efter att allt torkat tar jag bort den inre cirkeln och lägger dit designen till vänster som täcker allt utom mittpricken som målas röd!

Bild

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Ett helt enastående arbete! Det ser onekligen roligt ut att måla märkningen istället för att använda dekaler.

/Gabriel
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Magnus, den där skäraren, vilka format klarar den?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Tack! Problemet är att på en sådan här maskin med en massa småtexter så sitter man fortfarande kvar med en massa dekaler ändå och det oroar mig på NMF-maskinen!

Lars! Se nedan för hela listan!

Bild
Det här är standardversionen som inte hanterar några vektorgrafikfiler vilket är önskvärt för de som har en vana vid sådana program, för mig var möjligheten till DXF tillräcklig (trodde jag, se nedan...).

Tyvärr fick jag trassel med DXF-filerna som jag provade med (jag har ritat masker förr som en vän i England skurit ut åt mig så jag hade färdiga filer att testa), cirklarna blev inte runda till exempel vilket är typiskt dåligt... Lightning-maskerna har jag ritat i den medföljande programvaran med scannande dekaler som bakgrund och det var enklare än jag trodde, nu ska man ju dock vara medveten om att mitt yrke som CAD-råtta nog hjälper en del!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack Magnus (konstigt att den misslyckas med dxf!)
Bygget skulle dom kunna använda som reklam för maskinen, det blir sanslöst snyggt!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Magnus,
Riktigt skön lyster i den maskinen och de fina "dekalerna" ser verkligen ut att bli pricken över i:et. Ska bli kul att se den på riktigt framöver.
/Rickard
Björn G

Inlägg av Björn G »

Wow!
Kul att se ditt hantverk! Imponerande!
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Lars! Har du sett vad scrapbookarna gör med de här maskinerna? Visst, för oss vanliga dödliga så är det lite coolt med masker men för de som använder den här på riktigt så skulle nog omdömet landa på "not impressed" :-) !

Rickard! Alltid så lycklig när jag kan impa på dig :-) ! Tack!

Björn! Tack :-) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar