Hkp 1?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Namn: Peder Thorell

Hkp 1?

Inlägg av PederT »

Håller på med bygge av Hkp 1 i 1/48. Har fått för mig att hon ska få den blå/grå målningen.
Då uppstår ett visst problem(bland många andra), vilken färg ska ovansidan av rotorbladen ha?
Byggbeskrivningen säger att de ska vara aluminium på undersidan??? och mattsvarta på ovansidan???
Jag tror att de menar tvärtom.
Enligt tidningen Kontakt nr 24 med Tema Hkp 1, ska rotorbladen vara mattsvarta på undersidan
och olivgröna på ovansidan. Men, var de verkligen olivgröna på ovansidan innan man målade om
kärrorna till heltgröna?
Vore mycket tacksam för hjälp med detta.

//Peder
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Hkp 1?

Inlägg av Mats Averkvist »

Levererades dom inte gröna?

Finns en massa bilder här:
http://www.nordicrotors.com/helicopter-types/Vertol+44
PederT

Inlägg av PederT »

Tack Mats!
Jo, där fanns en massa bilder på Hkp 1. Och de var till hjälp. På sid 2 finns två bilder
där man ser helikopter från ovan, och jag tycker det framgår klart att rotorbladen
ska vara aluminium/silverfärgade på ovansidan.
Hur de var vid leveransen vet jag ej.

//Peder
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

På den här bilden ser bladen väldigt ljusa ut på undersidan http://www.nordicrotors.com/reg/01002/4889
PederT

Inlägg av PederT »

Jovisst ser de något ljusa ut, men kan det vara något med ljuset?

//Peder
Lars Ekström
Namn: Lars Ekström

Inlägg av Lars Ekström »

Vi har en del bilder på Hkp 1 på vår hemsida som bland annat är tagna vid leveransflygningen.
Rotorblad förefaller mörka.

http://www.torslandaflygplats.se/

Sök på Hkp så hittar du bilderna.

//Lars
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Kanske kan du hitta något här. Ett par har jag tagit själv, resten har jag fått eller samlat på mig under åren.

/M
PederT

Inlägg av PederT »

Tack Lars och Martin för svar med bilder mm. Det hjälpte en del.

//Peder
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Här ett sent inpass från mig - men förhoppningsvis välkommet eftersom jag kan svaret. :) Rotorbladen var svarta på undersidan, dessutom ganska blank svart, och grå, med en lätt (i vissa ljus knappt märkbar) dragning åt olivgrönt på ovansidan. Plus gula spetsar.

Notera att HKP 1 hade en annan typ av rotorblad än de som finns i Special Hobbys (och Italeris) lådor. De var av liknande typ som HKP 4, den stora skillnaden mot de amerikanska (dvs de i lådan) är att bakkanten på de svenska var rak och inte sned. Dessutom var de svenska något större, både bredare och längre.

Bevarade blad finns (förstås) på den bevarade - dock ommålade (fast inte rotorbladen, tror jag) HKP 1 på flygvapenmuseum. Dessutom finns ett blad på Aeroseum.

En guide för hur man bygger HKP 1 som jag satte samman härom året finns här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =11&t=4546

Och så här kan det bli om man biter ihop rejält och tar sig igenom Special Hobbys inte helt enkelt byggda kit. Det var en kamp, men det var värt det. Det är en helt underbar flygfarkost detta!

Bild
PederT

Inlägg av PederT »

Stort tack Björn, det löste problemet med färgen på rotorbladen.
Jo, jag noterade att Italeris byggsats också hade fel form på rotorbladen, men jag gjorde inte som
du, jag byggde på mina blad i stället. Faktiskt så har jag haft stor hjälp av ditt Hkp 1-bygge.
Tyvärr är glasdelarna i Italeris byggsats inte så bra, det är för tjocka huvramar, men passformen är hyfsad.
Dessutom finns ju motorinstallationen med. Jag har för avsikt att bygga 01:an, och har därför fotat en del
på FVM. Det blir en hel del att scratcha, som tex kroken, backspeglarna och diverse antenner samt pitotrör.

Men, ännu en gång, stort tack för hjälpen. Det gäller alla som har bidragit i denna tråden.

//Peder
Skriv svar