På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Min erfarenhet av Planet Models är deras Lilldraken. Fina detaljer men delvis halvtaskig passform. Man kan ju hoppas att den här är bättre, men jag väntar nog hellre på att någon äntligen ska göra en injektionsgjuten.
Ser onekligen lockande ut. Och inte alltför komplicerad. Kanske, kanske... Fast med tanke på vad Lilldraken kostade, finns väl risk att priset kommer att vara alltför avskräckande.
Björn Fransson skrev:Ser onekligen lockande ut. Och inte alltför komplicerad. Kanske, kanske... Fast med tanke på vad Lilldraken kostade, finns väl risk att priset kommer att vara alltför avskräckande.
Att den är gjord i resin är avskräckande nog... De borde ha gjort en "riktig" byggsats när dom ändå höll på! Det kanske kommer senare... Den ser ju ut att vara gjord med CAD-teknik så då är ju jobbet redan gjort.
Uppmaning:
Ni som sitter med ett exemplar av J 22-boken som ni inte vill behålla... eller andra böcker av svenska förebilder - Skicka den till en seriös plastfabrikant! Det är bästa sättet att få en byggsats tillverkad...
Jadu Mats, det har jag redan gjort!
När jag var på Nurnbergmässan 2008 bokade jag ett möte med MPM (Special Hobby, Planet Models).
Med mig i väskan hade jag en hel hög med böcker om svenska flygplan. Dessa skänkte jag till MPM med förhoppning om att de skulle göra lite byggsatser med svenska förebilder.
De fick bland annat böckerna om J 22, J 21, B 18, Tunnan, Lansen, Viggen och Kronmärkt.
De blev väldigt entusiastiska och lovade på rak arm att de ville göra en injektionsgjuten J 21 i 1:72.
J 22 trodde de däremot att det inte fanns en marknad för. Möjligen skulle de kunna tänka sig att göra en i 1:48 i resin så småningom...
Så med andra ord kan det löna sig att aktivt söka upp tillverkare med lite "mutor"!
Andreas
Ps. Jag skänkte även böcker till andra tillverkare. Tyvärr så har jag inte fått någon respons därifrån än. Jag väntar fortfarande på den där Viggen i 1:32 från Trumpeter som jag fick ett halvt löfte om...
Hej,
Jag Claes och Magnus från Pilot Replicas var nere i Nürnberg förra året (februari 2016) och spankulerade mellan montrarna när vi raskt blev indragna i Special Hobbys bås då de hörde att vi pratade svenska. Eller "are you from Sweden?" löd det snarare. De visade då upp de här resinbitarna bakom disken. Vi blev ganska långa i ansiktet då Pilot Replicas redan hade påbörjat CAD-jobbet, det var ju bara att lägga ner... Precis som Andreas skriver så hade de förmodligen gjort J 22:an i plast om de ansåg att marknaden var tillräckligt stor (det verkar vara mer eller mindre samma gäng).