English Lightning 1/48...nu klar, bilder på sid 4.
-
Re: English Lightning 1/48
En del av de äldre modeller som nämnts har annat ursprung än Airfix. Etendard är ursprungligen en Heller-produkt och Jaguaren (1/48) kommer ursprungligen från ESCI.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Så Jaggan ÄR fd ESCI ändå? Hade uppfattningen att den var en ny model från Airfix men det kanske är fel? http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/ ... 7104.shtml Nåja, den ska byggas i alla fall. Men det vore synd om denna byggtråd enbart handlade om Airfix eventuella tillkortakommanden, det har ju visat sig att det finns byggare som inte tycker att det är något att gnälla över, de som uppmärksammar bristerna men ändå bygger och de som kräks bara man visar en Airfixlogga. Det finns mao alla sorters läger i frågan, någon kanske ska starta en tråd med alla Airfix brister och så kan man lägga till allt som behöver åtgärdas på respektive byggsats för att den ska vara värd att byggas.Sten Ekedahl skrev:En del av de äldre modeller som nämnts har annat ursprung än Airfix. Etendard är ursprungligen en Heller-produkt och Jaguaren (1/48) kommer ursprungligen från ESCI.
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Håller med Stellan och öppnar en ny tråd på allmänna. Ämnet är värt att diskutera vidare, men stackars Henrik ska få ha sin byggtråd ifred. För det här bygget vill jag verkligen följa!
ääh ingen fara grabbar!
Åhh, Airfix hjulbrunnar var inget skämt heller!! dom var riktigt tomma...inte en ristning ens! hehe ååh man får börja sckratcha då!
Saknas kablar och kolv till lucköppningen oxå..hmm...tur att man är uppfinningsrik!

Och undertiden så kan man ju antingen måla noskon grön eller göra nått annat kul!...

Åhh, Airfix hjulbrunnar var inget skämt heller!! dom var riktigt tomma...inte en ristning ens! hehe ååh man får börja sckratcha då!

Saknas kablar och kolv till lucköppningen oxå..hmm...tur att man är uppfinningsrik!

Och undertiden så kan man ju antingen måla noskon grön eller göra nått annat kul!...

Airfix!! Ja hittills så har det inte varit speciellt mycket fel. Passformen är riktigt bra, faktiskt bättre än flera andra dyrare märken. Typ det enda jag märkt man behöver spackla är magen på Lightningen. Där behöver man spackla igen skarven som blir. Varför det blir skarv där är en enkel förklaring. Det är 2 olika "magar" beroende på vilken variant man ska bygga. Hur som, så är skarvarna enkla att få bort med spackel och fillers! Vingarna såg jag passade perfekt mot kroppen så ingen filler behövs för skarven mellan kropp och vinge. PRECISION från airfix
..Vilket är superbra då man kan måla kroppen sepparat.Vilket jag oxå kommer göra. måla kropp och vingar var för sig.

Slipat och nästan klart!.."Fiskfenorna" är monterade..nu liknar Lightningen en exakt kopia av en fisk i akvariet på jobbet!

Ännu mer slipat! får duga så!!

Nu är det dags att göra fuselaget svartblankt! vilket gick som planerat!

Efter några vändor med Alclad så blev kroppen kladdad!!
Optimal blanding kontra tryck i kompressorn gav minimal distorsion i sprutningen. ytan är ....ja BLANK!
hmm...lysrören lös med nån sjuk frekvens så det blev en massa ränder med i bilden haha!!

Slipat och nästan klart!.."Fiskfenorna" är monterade..nu liknar Lightningen en exakt kopia av en fisk i akvariet på jobbet!

Ännu mer slipat! får duga så!!

Nu är det dags att göra fuselaget svartblankt! vilket gick som planerat!

Efter några vändor med Alclad så blev kroppen kladdad!!

hmm...lysrören lös med nån sjuk frekvens så det blev en massa ränder med i bilden haha!!

Det där ser riktigt bra ut!!
Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Tack för dom vänliga orden!
Jag har fortsatt med vingarna idag, då dessa kräver lite scraching för att bli bra.Provmonterade föressten vingarna idag och dom passar finemangs!
Lite dekaler har satts dit och dom suger fast som dom vore lackade! Airfix har återigen visat mig att dom nu gör superb kvalle på dekaler. Den slutgiltiga försegligen med lack kommer göra susen sen. när vingarna blir monterade så är det dags för vädring på karossen!
så här ser kroppen ut idag. superkassa bilder på byggbordet!

Jag har fortsatt med vingarna idag, då dessa kräver lite scraching för att bli bra.Provmonterade föressten vingarna idag och dom passar finemangs!
Lite dekaler har satts dit och dom suger fast som dom vore lackade! Airfix har återigen visat mig att dom nu gör superb kvalle på dekaler. Den slutgiltiga försegligen med lack kommer göra susen sen. när vingarna blir monterade så är det dags för vädring på karossen!
så här ser kroppen ut idag. superkassa bilder på byggbordet!

Jaha! idag har jag målat vingarna första vändan Alclad, Jag ska i morgon lägga olika paneler i white aluminium och polished alu på vingpartier så man får ett bra avbryt i "stålet".
Idag har jag vädrat kroppen då den här Lightningen ska vara lite sliten..
Här är det ovädrat och nyfött!!

In med det gamla och ut med det nya

Idag har jag vädrat kroppen då den här Lightningen ska vara lite sliten..
Här är det ovädrat och nyfött!!

In med det gamla och ut med det nya

Ser grymt bra ut!
Struck by lightning!! Jaaappp..då var vingarna på plats då! Shit Airfix har med säkerhet kommit längst med att få en vinge att passa grymt mot en kropp
Det blev lika bra som jag trodde från början med att limma dit vingarna senare!..ska fixera fast flappsarna har inte bestämt vilken position dom ska få..nåväl..gott gott..
Det som står på tapeten nu är att fixa till landställen och ordna upp oredan i cockpit..hmm ojustja lite mer microscale gloss och slutgiltig vädring på utblåsen!! Skystreakarna ska ordnas till oxå..hehe det är en del smått..
den ser tung ut den här Lightningen!!

Blir nog öppen cockpit på den här rackaren!

Missilträning! Airfix har schyssta dekaler till Skystreakarna!!

Det som står på tapeten nu är att fixa till landställen och ordna upp oredan i cockpit..hmm ojustja lite mer microscale gloss och slutgiltig vädring på utblåsen!! Skystreakarna ska ordnas till oxå..hehe det är en del smått..
den ser tung ut den här Lightningen!!

Blir nog öppen cockpit på den här rackaren!

Missilträning! Airfix har schyssta dekaler till Skystreakarna!!