B-17 vs. Me-410

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
modelola

B-17 vs. Me-410

Inlägg av modelola »

Hej!

I boken "Amerikanska nödlandare 1943-1945" av Bo Widfeldt beskrivs på sid. 116 - 117 en luftstrid över svensk mark mellan en flygande fästning och en Me-410. Bombaren störtar strax efter luftstriden i närheten av Veberöd i Skåne.

Min far som bodde strax utanför Skurup blev som 11-åring vittne till denna luftstrid då planen passerade på relativt låg höjd över fältet där han arbetade.

För att hedra besättningen på denna B-17, där tre av besättningsmännen omkom, bestämde jag mig i höstas för att försöka få fram underlag på hur denna flygande fästning såg ut. Planen var att bygga en modell av den och ge som julklapp till min far. Efter en del sökande och kontakter med flyghistoriker i USA fick jag fram visst underlag. Ingen bild verkar existera av den aktuella B-17 förutom en bild av "nose art" men med hjälp från USA fick jag fram ganska bra uppgifter om hur maskinen var märkt. Me-410:an var det mer svårt med så den fick bli en mer "generellt" märkt maskin.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Skalan är 1/72, flygande fästningen är av Revell och 410:an av Italeri. Fästningens märkning är målad medan 410:an har dekaler. Lite mer info om händelsen 1944 finns under länken:

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... -b17g.html

Med vänlig hälsning Ola
Joakim Hultman

Re: B-17 vs. Me-410

Inlägg av Joakim Hultman »

Spännande och intressant bakgrundshistoria! Det ger mer tyngd åt modellerna.
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Toppenfina byggen. Det är alltid kul att läsa en historia om objekten också. Särskilt när det finns personliga kopplingar.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kul att se reultatet av forskningen. Ofta mer eller mindre bortglömda minnen kan dammas av och få ett nytt liv en tid framöver.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Grattis till väl genomförd forskning och snyggt modellbygge.
Uffe
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant! Modeller blir alltid mer intressanta när man vet mer om förebilderna - i synnerhet om det finns en personlig relation. Dessutom väl genomfört, modellerna ser riktigt fina ut. Vad är det för fabrikat?
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Spännande historia och fina modeller Ola!

Min far växte upp i Nyvång, en bit in från kusten vid Helsingborg i Skåne. Han var född 1936 och berättade för mig när jag växte upp hur han mindes ljudet av flygmotorer på nätterna, jag antar att det var RAF som sneddade över Skåne under nattbombräderna. Han och hans bröder plockade även aluminiumremsor som jag antar var "Window" som man fällt för att lura tyska radarn.

Det är egentligen bara en generation bort...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar