Trären J 22
Re: Trären J 22
Ett väldans coolt bygge, det här!
/Gabriel
/Gabriel
Då har det kommit så långt att det blir dags att vända planet uppochned. Först en kvällsbild med motorkåpan dittryckt och testad. Här är det metall längst fram mot kåpan, men jag tror det är en smal remsa med plywood mellan landställena. Kan vara fel, men så här får det bli.

Sedan en morgonbild efter att ha pillat dit alla de små metallbitarna i kransen

Och efter detta, de första träpanelerna på vingarnas undersidor. De är skapta på ett annolunda sätt än översidan, med ett antal parallella paneler längs hela vingen.

Sedan en morgonbild efter att ha pillat dit alla de små metallbitarna i kransen

Och efter detta, de första träpanelerna på vingarnas undersidor. De är skapta på ett annolunda sätt än översidan, med ett antal parallella paneler längs hela vingen.

Och så en till efter lite ytterligare delaker. Det börjar bli klart nu, och jag får det till 56 olika dekaldelar på den här lilla modellen. En större, tvåmotorig historia kan bli ganska mycket jobb antar jag.

Så i nästa steg är det dags att försöka skapa roderytor som ser ut lite åt dukhållet. Här började jag, med lite linjer och grundfärg. Men det behöver jämnas ut. För övrigt ser jag att motorhuven sitter en halv millimeter för långt in, de små flänsarna blir upptryckta över flygkroppen. Justeras å det snaraste. Återkommer när jag haft lite dagsljus att jobba i. Visst fasen, det är jul i helgen...

Skit i julen och jobba på med 22:an istället
!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
Självfallet, som kungen sa!
-
- Kontakt:
Det ser verkligen ut som trä på riktigt! Framför allt den översta bilden, där skuggorna spelar över maskinen, är grymt läcker!
Ja, jag har lite halvdassigt ljus att fota i nu med så tidiga skymningar. Jag föredrar att ta bilderna i ett neutralt utomhusljus. Då brukar det bli bäst färgåtergivning och mjukast skuggor. Så måmga av bilderna ni ser här är fotat i glödlampsljus (gulstick är svårt att komma ifrån även med Photoshopprocessande) och för skarpa skuggor (små ledspottar och annat arbetsljus). Jag återkommer med bra bilder framöver. det är ju viktigt att kunna återge ytan som den faktiskt ser ut.
Idag har jag hunnit en liten släng ytterligare. Nu börjar det bli en modell av det hela. Först fixade jag lite med några söndergnagda ytor och ordnade till motorkåpan.

Så började jag sätta på landställ. Metallrena som sig bör i sammanhanget.

Och försöka få ihop något med etsningarna.

Sedan var det dags att sätta dit det genomskinliga.

Fortsätter i morgon, med lite detaljer.

Så började jag sätta på landställ. Metallrena som sig bör i sammanhanget.

Och försöka få ihop något med etsningarna.

Sedan var det dags att sätta dit det genomskinliga.

Fortsätter i morgon, med lite detaljer.
Det börjar komma till alla de där prickarna över i, de små detaljerna som gör'et. Först lite riggning.

Så testade jag dekalbaserade skruvhål. Mina ark med träfaner innehöll nämligen en massa sådana, små prickar med ett par-tre olika avstånd. Och jag ville få ihop något som skulle förtydliga det här råa omålade utseendet ännu mer.

Men jag blev inte nöjd alls. Dels sitter inte prickarna/hålen där de borde. Dels blir det otvivelaktigt en liten silvrig rand som behöver processande för att trollas bort. Så jag tog bort dem och provade en mer manuell metod. Nämligen pricka valda delar manuellt med 0,5 mm tuschpenna. Här krävdes en hel del referensbilder för att se var skruvarna satt, hur många i varje panel osv.

Så testade jag dekalbaserade skruvhål. Mina ark med träfaner innehöll nämligen en massa sådana, små prickar med ett par-tre olika avstånd. Och jag ville få ihop något som skulle förtydliga det här råa omålade utseendet ännu mer.

Men jag blev inte nöjd alls. Dels sitter inte prickarna/hålen där de borde. Dels blir det otvivelaktigt en liten silvrig rand som behöver processande för att trollas bort. Så jag tog bort dem och provade en mer manuell metod. Nämligen pricka valda delar manuellt med 0,5 mm tuschpenna. Här krävdes en hel del referensbilder för att se var skruvarna satt, hur många i varje panel osv.